În religia budistă, omul care este
vis nu are nimic ce să-și reproșeze, pentru că întregul univers în care trăiește nu are decât valoarea
iluziei, nu există nicio Ființă Personală Absolută și veșnică în fața Căreia persoana umană să-și măsoare ființa sa și să se valorifice pe sine.
Maya nu conservă decât
idealul indiferenței totale, până la urmă, pentru că nimic nu are nici un sens și nicio valoare în veșnicie.
Visul ortodox este interpretabil în mod contrar celui budist, ca sens al smereniei, pentru că el denumește discrepanța de netrecut dintre făptura creată și Dumnezeul și Creatorul ei veșnic și absolut desăvârșit.
Viața este vis nu pentru că este o halucinație fără noimă a unei
conștiințe impersonale, ci pentru că reperele mundane ale acestei vieți nu sunt veșnice, ci durata lor este de
o clipă (
Și o clipă ține poate - Glossă) în comparație cu veșnicia. De aceea,
visul vieții în sens ortodox este mai zguduitor decât cel budist, pentru că el este doar
o ispită a lumii care trece, pentru ca să renască apoi transfigurată. Însă omul care crede în acest
vis se pierde pe sine pentru veșnicie.
[COLOR=red]
De aceea Eminescu refuză să creadă în religii și filosofii false, cum sunt religia înstrăinării lui Dumnezeu de lume (simbolizată prin acel Iehova evreiesc pe care poporul nu îndrăznea nici să-l numească și prin care înțelegem un Dumnezeu străin de lume, necomunicativ cu omul, așa, ca în deism) dar și religia budistă.[/COLOR]
[COLOR=red]
[/COLOR]
Nici faptul că Eminescu se desparte, în aceeași poezie, de antichitate și de clasicism și se declară romantic nu este unul nesemnificativ. Ar părea că autodefinirile sale din finalul poemului sunt superflue, în comparație cu restul versurilor. Rezistența sa este față de infiltrările insidioase ale unor opinii sociale care urmăresc să-i schimbe parcursul gândirii fără să înțeleagă că motivațiile sale au rădăcini adânci în conștiința sa.
[COLOR=red]Poemul începe cu refuzul unor anumite perspective religioase și se termină cu definiția sa ca romantic. Însă romantismul reprezintă tocmai întoarcerea și căutarea înfrigurată a lui Dumnezeu ca Dumnezeu al inimii (într-o poezie, Eminescu Îl numește Regele inimei sau Regele Lin, cu trimitere evidentă la Hristos)de către o Europă care se revolta împotriva tocmai a confiscării lui Dumnezeu de către deismul clasicist și raționalismul iluminist. [/COLOR][COLOR=red]Romantic [/COLOR][COLOR=red]a fost și este sinonim cu creștin.[/COLOR]
[COLOR=red]Finalul poemului ne demonstrează și faptul că Eminescu se simțea romantic la modul contemplativ-religios, iar nu estetic sau artistic.[/COLOR]
Psa. Drd. Gianina Picioruș