Uite aici un articol de la "Ne vorbeste parintele Cleopa" volumul 14 tiparit la tipografia Trinitas pe vremea cand PF Daniel era mitropolit al Moldovei,cu binecuvantarea lui.
"
SFÂNTA LUMINĂ -MĂRTURIE PENTRU DREAPTA CREDINȚĂ
Creștinismul acoperă pe fața pământului mai mult de un miliard jumătate care cred în Hristos din toate religiile lumii. Dar cea mai dreaptă credință de sub cer în creștinism este Credința Ortodoxă. Eu am fost la Ierusalim la Mormântul Domnului. Eram la Ain Karem, unde s-a născut Sfântul loan Botezătorul. Eram acolo unde s-a întâlnit Maica Domnului cu Sfânta Elisaheta, când s-a umplut Elisabeta de Duh Sfânt și a zis: De unde este aceasta să vină ta nune Maica Domnului meu? Era acolo o mănăstire mare spaniolă și alta rusească de maici. Acolo este scrisă cântarea de la Luca: Mărește, suflete al meu, pe Domnul și s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu Mântuitorul meu, cântarea „Ceea ce ești mai cinstită" pe care noi o cântăm totdeauna în biserică. Acolo în mănăstire este scris în aproape toate limbile de sub cer cântarea aceasta, cum este scris In mănăstirea Pater Noster rugăciunea Tatăl Nostru în toate limbile de pe pământ. Noi căutam rugăciunea in limba română și nu o găseam. Era în limba chineză, birmaneză, engleză, germană, poloneză, rusă, dar in românește nu găseam.
Ne întâlnim acolo cu o profesoara de istorie evreica din București. Numai de zece ani era acolo. Ne-a auzit ca suntem români și ne-a întrebat:"Ce cautati, părinte ?".Eu sunt evreica din București, profesoara de istorie Haideti să va arat eu cântarea de la Luca. Uite aici alături de cea in franceza. Dupa ce ne-a arătat, ne-am dat la umbra unui arbore, că era cald - era pe la amiază - și a stat de vorbă cu noi aproape două ceasuri.
- Doamnă, dumneata ești profesoară de istorie?
- Da, părinte, eu cunosc istoria românilor și a evreilor și a arabilor și a egiptenilor.
- Spune mata, cine primează aici. în Tara Sfântă, dintre toate religiile?
- Ortodocșii, părinte.
Dintre toate religiile în Țara Sfântă primează ortodocșii. Grecii nu sunt mulți, dar așa a lăsat Dumnezeu ca-s tradiționali; țin la legea sfântă. Sunt patru sfinte altare internaționale. Mormântul Domnului, unde intră toate religiile lumii. Vezi la noi în altar, dacă ar intra o femeie, este sub mare canon. Acolo la Mormântul Domnului intră și femei și copii și turci și arabi, toată lumea. Așa-i și la mormântul Maicii Domnului, așa-i și la Betleem, unde s-a născut Mântuitorul, și așa-i și la Nazaret. Deci patru altare internaționale sunt în mâna grecilor.
Grecii slujesc drept pe Mormântul Domnului. Imediat după noi vin catolicii. Catolicii sunt foarte mulți ca număr, sunt vreo 700 milioane. După catolici vin armenii și după armeni vin monofiziții.
Ei nu slujesc la Mormântul Domnului, au un altar la Sfantul Cuvucliu , în spatele Sfântului Mormânt.
Dar, ia gândiți-vă dumneavoastră, dacă n-ar fi avut ortodocșii dreptate acolo, păi Sfânta Lumină nu cobora la noi, avea să se coboare la catolici sau la armeni, care-s foarte întăriți, că acolo-s străzi întregi la Ierusalim de armeni, sunt boieri mari, moșieri. La noi vine Sfânta Lumină. Și nu vine de acum, ea vine tocmai din secolul II, din secolul I chiar a început să vina. Și au fost mari persecuții, că au fost perși care au ocupat Ierusalimul de multe ori, l-au ocupat turcii.
Ai văzut cum este acolo? Imi spunea un părinte diacon, Heruvim, el era de la Sinai: „Ehei, dacă n-ar veni Sfânta Lumină, de când nu mai eram aici! Dar aceea îi pune pe gânduri pe toți. Că vine când fac ai noștri Sfânta Liturghie". Au încercat ei multe. Ce-au facut armenii la 1424? Pe atunci Patriarhia de Ierusalim era săracă. Ocupaseră turcii Ierusalimul. Erau trei sultanate mari turcești: unul în Damasc, unul în Egipt și unul la Bagdad - în Irakul de azi. Armenii fiind foarte bogați, fiind negustori, le-au spus la turci așa: „Dumneavoastră puneți o taxă mare pe Mormântul lui Hristos și căpătați bani, și dacă creștinii o s-o poată plăti, să slujească ei de Paști acolo". Că îi întrebau turcii pe armeni: „De ce nu vine Sfânta Lumină la voi și nici la alte culte, ci vine numai la ortodocși?"
Dar ei au găsit un pretext: „De aceea nu vine la si, pentru că ortodocșii slujesc pe Sfântul Mormânt,și noi nu vezi că avem altar deoparte? Dar da-ne voie si nouă să slujim și să vezi că o să vină la noi". Și atunci turcii au vrut că ei nu cred nici ca armenii, nici ca noi, să tragă sforile „Stai măi că aici este rost de bani".
Au pus o taxă de 9000 de galbeni pe Mormântul Domnului și au trimis la patriarhul de Ierusalim. „Dacă nu plătiți această taxă, de Paști nu puteți intra la Mormântul Domnului. Noi avem nevoie de bani.Că ei împarățeau, turcii, că ei au intrat din secolul VII, la anul 629, au făcut moscheea lui Omar acolo. Poporul nostru de la Ierusalim, cum este și astăzi, e patriarhul, 12 mitropoliți și 120 de preoți și vreo 6000 de creșiini. Atâta avem în Patriarhia Ierusalimului. Ea este mare fiindcă este locul cel mai sfânt din lume, unde S-a născut Domnul, unde a pătimit, dar nu ca număr. Ca număr sunt patriarhii mai mari fată de cea de acolo.
Patriarhul a chemat la biserică creștinii și le-a zis: „Uite ce-i, de Paști nu putem face Invierea, că ni s-a pus taxă mare de la turci". Pană sa adune bani, s-au dus armenii la sultanatul din Egipt și la cel din Damasc și le-au spus: „Domnule, noi plătim taxa asta, dar dați-ne voie nouă să slujim anul acesta la Mormântul Domnului, sa vedem, nu va veni sfânta lumina la noi?" Aceia bucuroși: „Adu banii încoace'" După ce-au adus banii, mai erau trei săptămâni până la Paști.
Sultanul a dat un fel de act - un hatișerif, un firman - în care a spus așa „Anul acesta Ortodocșii nu vor sluji la Mormântul lui Hristos, că n-au putut plati taxă". Când au auzit creștinii, veniseră inchinători de prin toate țările, au zis:
- Vai de noi!
-Ce?
- Ne-au scos de la Mormântul Domnului armenii!
- Și cine slujeste?
- Armenii cu patriarhul lor si cu mitropolitii lor. S-au temut și sultanul și generalii lor „Măi are să fie o luptă și o încăierare pentru credință!". "De ce?" "O să se ia armenii cu ortodocșii". De la credință, omul și moare. Și-au dat seama, cum a fost si cazul. Au trimis armată turceasca cu doi generali si au spus. „Care-i armean, dați-i drumul in biserică, care-i ortodox, afară! Nici preot, nici diacon, nici episcop, nimic ortodox nu intră de Paști acolo. Trei zile.Să intre armenii, să facă Liturghia ei".
Un general turc a stat aici la piatra ungerii -care ați fost la Ierusalim știti că piatra ungerii e in pridvor - să nu intre vreun ortodox acolo. Unul i-a izolat pe ortodocși afară, patriarhul a venit cu câțiva preoti, 10-20 de preoți: „Ce facem?" .„Lasă, că daca-i autoritate nu te poți pune cu stăpânirea, mai ales turcii, stăpânire păgână, noi vom face Liturghia afara.Aducem Sfântul Antimis, ca la orice biserica".
S-au băgat armenii și un general, adică un pașă turcesc, aici sus unde-i biserica Sfântului lacob, a dat ordin: „Voi slujiți afară, ortodocșii, și nu vă
amestecați, că uite, sabia e în mâna noastră!" Fiecare a știut: „Noi suntem cu crucea, ei sunt cu sabia, noi trebuie să răbdăm, că lor le-a dat Dumnezeu stăpânirea aici!"
Au intrat armenii și au început slujba de cu seară, că și ei sunt creștini, numai că sunt monofiziți, ei cred o voie și o fire în Hristos. S-au despărțit de noi la Soborul IV din Calcedon la 451, pe timpul împăratului Marchian.
Au slujit armenii. Sfânta Lumină n-a venit la armeni. Au slujit, nici un semn. Turcii pândeau, că au pus lângă Mormântul Domnului un pașă, să vadă. A văzut că patriarhul armean, mitropoliții s-au îmbrăcat, erau și episcopi, preoți armeni.
Ai noștri au făcut Liturghia afară. Au găsit un platou și au făcut Liturghia acolo. Era acolo un stâlp mare de marmură, care și azi este acolo. Când au cântat ai noștri, ortodocșii, la ora 12 «Hristos a înviat!». Sfânta Lumină a venit și stâlpul acesta a pocnit ca un tun, „bum!", și a venit Sfânta Lumină mare deasupra stâlpului. Când a văzut patriarhul a luat lumânările și a aprins Sfânta Lumină de la stâlpul acela de marmură, pe care-l vedeți și azi acolo care vă duceți, și a zis: „Veniți de luați lumină!".
Și lumina a venit tot unde erau ortodocșii, unde slujeau afară. Atunci un turc, când a văzut minunea asta, cum a bufnit stâlpul, a crăpat și a ieșit Sfânta Lumină, a sărit de sus și a zis: „Mare este Hristos. Dumnezeu este Hristos!" Celălalt general a venit și a vazut minunea.
-Ce-a zis acesta?
-A crezut minunea.
I-a tăiat capul. Ăsta, general turc, i-a tăiat capul la celălalt, fiindcă a crezut. Asta s-a întâmplat la anul 1424. Mergeți la Ierusalim să vedeți stâlpul acela cu minune, unde a ieșit Sfânta Lumină la ortodocși! L-am sărutat și avem și fotografia. Că eu am fost la Ierusalim, la mănăstirea Sfintei Melania, si am sărutat sfintele moaște a acestui general turc, și se fac multe minuni la aceste moaște. Este în sicriu de argint aurit în mănăstirea Sfintei Melania, unde este și peștera Sfintei Melania. De ce-s sfinte moaste? Generalul care a văzut Sfânta Lumină când ieșit din stâlp și a zis: „Dumnezeu este Hristos, cred în Hristos!", i s-a tăiat capul și a murit mucenic. Și atunci a auzit și sultanul și a zis:
- Măi, degeaba i-am oprit pe ortodocși, adevărul este la ei.
|