[SIZE=4]Auzi ce spune Sfantul Apostol Petru despre scrierile Sfantului Apostol Pavel :[COLOR=Red] In toate epistolele sale, in care sunt unele lucruri cu anevoie de inteles, pe care cei nestiutori si neintariti le rastalmacesc, ca si celelalte Scripturi, spre a lor pierzare.[/COLOR]
Nu poate un copil mic sa stie cele preainalte. Asa si omul care-i simplu, de la tara. Te duci si-i arati acolo : " Nu te inchina la icoane, ca este chip cioplit ". Dar ce legatura are idolul cu sfintele icoane ? La porunca a doua in Decalog zice : Sa nu-ti faci tie chip cioplit, nici asemanarea vreunui lucru din cate sunt in cer sus, pe pamant, jos, in apa si sub pamant. Sa nu te inchini lor, nici sa le slujesti.
Aici de idoli vorbeste. Porunca a doua. Dar da cateva file mai inainte, la Facere si la Iesire, si-ti spune acolo : Si a spus Dumnezeu lui Moise, sa faca cortul marturiei cioplit din lemn de salcam; si sa faca sicriul Legii Domnului, [COLOR=Red]imbracat cu aur si doi heruvimi de aur deasupra lui, si sa se faca perdeaua care sta inaintea sfintelor, de in in rasucit, cu heruvimi cusuti[/COLOR].
Uite, acolo in Decalog spune Dumnezeu sa nu faci chip cioplit si dincoace spune sa faci chip cioplit : Vei face doi heruvimi de maslin, de sase coti inaltime si vei face chipuri de heruvimi. [COLOR=Red]Icoane sau idoli?? [/COLOR]
Iata Dumnezeu acolo se pare ca spune sa nu faci icoane, dincoace spune sa faci icoane. Si un sectar te duce pe tine, care nu stii, si-ti arata numai acolo, dar dincoace nu-ti arata. Si tot Dumnezeu a spus sa faca icoane. Nu-i prost sectarul sa-ti arate si arma care-i impotriva lui.
Asa talcuiti voi Biblia.
[/SIZE] [SIZE=4][/SIZE]
[SIZE=4]INVATACELUL: Nu este drept, zic unii, ca membrii Bisericii sa nu aiba voie sa predice si sa talmaceasca Scripturile. Orice crestin stie sa talcuiasca Sfanta Scriptura, acest lucru putandu-se intelege din cele scrise: "Iar voi, ungere aveti de la Cel Sfant sa stiti toate". "Cat despre voi, ungerea pe care ati luat-o de la El ramane intru voi si nu aveti trebuinta sa va invete cineva..." (I Ioan, 2, 20, 27). [/SIZE]
[SIZE=4]PREOTUL: Sfanta Scriptura este ca o fantana cu adancime fara fund, fiindca in ea este cuprinsa intelepciunea lui Dumnezeu, Care nu are margini. Daca cineva insetat ar veni la o fantana si ar voi sa bea toata apa, s-ar ineca in ea; dar daca va scoate din ea cu ciutura si de acolo cu paharul va bea, se va racori fara de primejdie. Cine este omul acela nebun care ar voi sa se bage intr-o apa adanca, fara sa stie sa inoate? Sfanta Scriptura are "oase" dupa cum spun sfintii parinti ai Bisericii, si nimeni, avand dintai intelegerii sale de lapte, sa nu indrazneasca a sparge cu ei oasele tari ale Scripturilor dumnezeiesti, caci se vatama pe sine si se pierde. [/SIZE]
[SIZE=4]Dumneata nu ai citit in Sfanta Scriptura cele despre famenul etiopian? Acesta citea pe proorocul Isaia si cand l-a intrebat apostolul Filip daca intelege cele ce citeste, el a zis: "Cum voi putea intelege, de nu ma va povatui cineva?" (Fapte, 8, 31). Ia seama, caci si cuvantul "ungere", despre care ai pomenit dumneata, inseamna revarsarea Sfantului Duh in Sfanta Taina a mirungerii, indata dupa primirea botezului (Fapte, 4, 27; II Cor., 1, 21; Ioan, 16, 13; Rom., 8, 9 etc.), iar cuvintele "stiti toate" inseamna tot ceea ce tine de adevarul crestin si de mantuire, precum si tot ceea ce este in legatura cu antihrist si cu raspanditorii lui, despre care este vorba in versetele urmatoare (Ioan, 2, 22; 4, 2, 3). Asadar, nu trebuie a invata fiecare dupa intelegerea sa in talcuirea Scripturilor, caci se rataceste. [/SIZE]
[SIZE=4]INVATACELUL: Se spune, totusi, ca orice crestin are dreptul si chiar datoria de a citi singur Sfanta Scriptura, caci asa ne-a poruncit noua Mantuitorul zicand: "Cercetati Scripturile, caci voi socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care marturisesc pentru Mine" (Ioan, 5, 39). [/SIZE]
[SIZE=4]PREOTUL: Ia seama, ca multi incepatori de erezii din vechime au indraznit a se afunda in marea Scripturii cea fara de fund si s-au inecat duhovniceste, pierzandu-se pe ei si pe toti cei care i-au urmat. Nu toti au varsta duhovniceasca la fel si, de aceea, nu toti pot intelege Sfanta Scriptura la fel. [/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=Red]Sfanta Scriptura cuprinde (trei feluri de intelesuri: 1) intelesul dupa litera, obstesc, gramatical, verbal sau istoric; 2) intelesul alegoric, metaforic, mai inalt sau sufletesc; 3) intelesul spiritual, duhovnicesc. Dupa cum spun sfintii parinti ai Bisericii, cei simpli la cunostinta sa se multumeasca cu intelesul cel obstesc si istoric (dupa litera Scripturii); cei mai inaintati sa patrunda cu intelegerea si in sufletul Scripturii, iar cei mai pregatiti, cu fapta si intelegerea, pot cuprinde intelesurile mai adanci ale Sfintei Scripturi. Pentru aceasta si marele Pavel, aratand ca intelepciunea cea desavarsita a Scripturilor se cuvine celor desavarsiti, zice: "Insa noi graim Intelepciunea la cei desavarsiti, dar nu intelepciunea veacului acestuia, nici a stapanitorilor acestui veac, care sunt pieritori, ci propovaduim intelepciunea de taina a lui Dumnezeu, pe cea ascunsa, pe care a randuit-o Dumnezeu mai inainte de veci spre slava noastra" (I Cor., 2, 6-7). [/COLOR][/SIZE]
|