Sfinții nu au osândit niciodată, pentru că au fost smeriți. Astfel de judecători suntem noi. Altora le cerem totul, iar pe noi nu ne obligăm la nimic; la păcatele noastre privim printre degete, iar pe cele străine le punem sub lupă. Cât de cumplit este să osândești pe cel care chiar Dumnezeu l-a iertat și l-a îndreptat. Adesea ne minunăm de ce în jurul nostru este atâta haos. De ce, atât de des, ne ciocnim unii cu alții. Iar aceasta se întâmplă pentru că ne osândim reciproc, mai bine spus, ieșim din orbitele noastre. Dacă un creștin de rând începe să osândească pe aproapele său cu scopul de a-l face de râs în fața altora, va fi judecat de Dumnezeu cu mare asprime. Sfântul Ioan Gură de Aur ne arată : "cel ce cinstește pe preot va cinsti și pe Dumnezeu, iar cel ce a început să disprețuiască pe preot, treptat va ajunge să-L jignească și pe Dumnezeu" și "Când începem să examinăm viața celor care ne conduc, atunci dorim singuri să fim unși ca învățători și, în acest fel, se deformează toate" . Sfântul Ioan Hrisostom - "totul este după credința ta; nici cel drept nu-ți va aduce vreun folos dacă tu ești necredincios, nici cel necurat nu te va atinge cu ceva câtuși de puțin, dacă tu ești credincios … Darurile lui Dumnezeu nu atârnă de virtutea preoțească, totul provine din har. Lucrul preotului este numai să-și deschidă gura și totul săvârșește Dumnezeu; preotul săvârșește numai partea văzută a lucrurilor" . Sfinții Părinți ne sfătuiesc să nu credem, când este vorba de osândirea aproapelui, chiar dacă vedem cu ochii noștri. Avva Dorotei ne îndeamnă: "când mergem undeva, mai mult decât orice trebuie să ne păzim de bănuială, din care se naște osândirea cea de suflet pierzătoare" . Cel bun tot timpul descoperă ceva folositor pentru sine și se folosește de aceasta. Fantezia celui cu o stare păcătoasă este așa de bogată și așa de fină, că de multe ori ea vede păcatul și acolo unde nu este. Iar Sfântul Ioan Scărarul ne arată: "un bun grădinar gustă numai din roadele coapte, iar pe cele acre și necoapte le lasă; tot așa și sufletul bun și întelept ia aminte numai la virtuțile altora" .
Cum să scăpăm de clevetire:
Nu discuta cu oamenii bârfitori, nu te împrieteni cu clevetitorii, dar nici nu cădea în cealaltă extremă - să începi să osândești pe osânditori. Sfinții Părinți au oprit aspru transmiterea ori povestirea cuvintelor străine, când aceasta are caracter de bârfă. Dacă ceea ce vrei să spui nu este nici adevărat, nici bun și nici de trebuință, să rămână îngropat și să nu te mai împovărezi nici pe tine, nici pe mine cu acele cuvinte. Dacă invidia din noi vrea să nască osândirea, să ne reținem limba să nu vorbim acestea. Sfinții Părinți ne arată cum să tăiem acest izvor rău: Smeriți-vă, luați aminte la păcatele voastre și nu la cele străine ! Când un om se află în întuneric, el nu vede cât praf zboară prin cămăruța lui. Dar dacă, prin vreo oarecare crăpătură a ușii, se strecoară înauntru o rază de soare, deodată se pot vedea mii de particule de praf, care zboară prin aer. Dacă eu propriul meu suflet nu l-am înțeles, cum voi cunoaște fără greșeală neajunsurile, înclinările și predispozițiile din sufletele altora ? Când vedem pe cineva că greșește, noi trebuie să-l compătimim, să vedem în el pe cineva bolnav și să ne rugăm pentru el, ca să-l izbăvească Dumnezeu din ghearele păcatului. După cuvântul Sfântului Varsanufie cel Mare, "când cineva împinge pe altul în groapă, noi nu-l mustrăm pe cel căzut, ci pe acela (diavolul) care l-a împins" .
Cel mai bun medicament al acestei boli este osândirea de sine. Sfântul Serafim de Sarov ne îndrumă: "Osândește-te pe tine și vei înceta să mai osândești pe alții !" Cel ce se mustră pe sine duce o luptă eroică cu păcatul în arena sufletului său. Findcă, niciodată să nu uităm aceasta, cel ce osândește este asemenea apei din baie: dorind să-i spele pe alții, ea singură se murdărește.
Sfinții nu au osândit niciodată, pentru că au fost smeriți.
Pe nimeni să nu osândim, dacă dorim să ne mântuim.
Gândiți-vă: Osândirea pune capăt vieții duhovnicești.
Cel ce osândește este nesătul de răutate. Lui nu-i ajunge otrava propriilor lui vicii.
Cum putem să ne izbăvim de păcătoșenia proprie atâta timp cât o sprijinim cu cea străină ?
Manca-v-ar raiul (Arhim.Ilie Cleopa)
|