View Single Post
  #364  
Vechi 03.02.2009, 21:31:24
razvan_m
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Am spus ce s-ar intampla din punctul de vedere al ierarhizarii Persoanelor Preasfintei Treimi, in cazul in care as accepta Filioque-ul.
Daca Duhul purcede de la Tatal si daca si Duhul purcede si de la Fiul nu inseamna oare ca Duhul ar ocupa ultimul loc intr-o presupusa ierarhie a Celor Trei Persoane ale Preasfintei Treimi? Asa judeca si Sfantul Fotie cel Mare invatatura latina Filioque.

Nota istorica la Scrisoarea Sf. Fotie cel Mare catre Patriarhul de Aquileea:

"
Notă istorică despre SCRISOAREA CĂTRE MITROPOLITUL DE AQUILEEA (883)
Scrisoarea Sfântului Fotie către Mitropolitul de Aquileea a fost scrisă între 883 și 884, adică după Sinodul de la Constantinopol din 879-880, al VIII-lea ecumenic, și cu puțin timp înainte ca Sfântul Patriarh să scrie Mistagogia Duhului Sfânt.
Din nefericire, nu se știe cui a fost adresată cu adevărat, pentru că au fost doi Patriarhi de Aquileea, dușmani, în acea vreme: Walpert la Aquileea și Paladie la Grado (Cf. R. Haugh, Photius and the Carolingians, p.131). Este foarte posibil ca Patriarhul căruia i se adresează Sfântul Fotie, să fie un apărător al Papei Ioan al VIII-lea și al Sinodului din 879-880, și nu unul din partida germano-francă. Sfântul Fotie i-a răspuns acestui Patriarh de Aquileea, care îi scrisese la Constantinopol, arătându-i diferite argumente înaintate de teologii franci, ca răspuns la Scrisoarea Enciclică. Interesul esențial pe care îl suscită această scrisoare, rezidă, deci, în două puncte principale:
1. Sfântul Fotie știa foarte bine că în Apus, în Biserică, are loc un război teologic, între romanii ortodocși și francii, care încercau să uzurpeze autoritatea Bisericii, care a jucat în perioada caroligiană rolul unei etnarhii protectoare a poporului roman din Apus. Permiteți-ne să cităm câteva rânduri din articolul lui Romanides, apărut în Dossier H Augustin, care face lumină asupra contextului istoric:
„Primul punct care trebuie luat în seamă este următorul: nu a existat niciodată, cu privire la Filioque, un conflict între romanii din Răsărit și cei din Apus. Desigur, au existat certuri în interiorul romanității, asupra unor puncte care priveau hristologia și asupra hotărârilor Sinoadelor ecumenice cu privire la Persoana lui Hristos. Dacă este adevărat că romanii din Apus au combătut hotărârile celui de-al Șaptelea Sinod, cu privire la Sfintele Icoane, în schimb, ei nu au susținut niciodată nici dogma, nici adăugarea lui Filioque la Crez, așa cum au făcut francii. Este deci esențial să se înțeleagă că această controversă cu privire la Filioque, nu a fost un conflict între Patriarhiile Vechii Rome și Noii Rome, ci între franci și toți romanii, din Răsărit și din Apus.
Motivul controversei filioquiste trebuie căutat în hotărârea francilor de a face să fie condamnați ca eretici romanii din Răsărit, pentru a-i face pe aceștia să apară ca „greci”, adică, drept o națiune cu totul străină, în ochi romanilor din Apus, aflați atunci sub dominați francă. Pretextul controversei filioquiste a venit din acceptarea, de către franci, a ideii că opera Fericitului Augustin este cheia pentru a înțelege teologia primelor două Sfinte Sinoade ecumenice.
Pertinența acestei diferențe între cauză și pretext apare citind hotărârile Sinodului de la Franckfurt (794), ale cărui Acte condamnau cele două tabere în conflict din timpul controversei iconclaste, cu intenția de a-i face să pară eretici pe romanii din Răsărit.
Scopul francilor era, într-adevăr, de a rupe unitatea națională și ecleziastică a națiunii romane, făcând să apară controverse dogmatice, și astfel, să-i despartă, odată pentru totdeauna, pe romanii din Apus – aflați permanent pe punctul de a se revolta împotriva asupritorilor lor – de romanii din Răsărit. Pentru a face aceasta, francii lăsau să se creadă că romanii liberi din Răsărit își schimbaseră naționalitatea devenind „eretici” (de parcă erezia arată naționalitatea!), mutându-și capitala de la Vechea Romă la Noua Romă și preferând limba greacă celei latine. Aici se află, de fapt, argumentele pe care le găsim în scrisoarea, datată 871, a Împăratului Louis al II-lea Germanicul, către Împăratul Vasile I.
Această politică deliberată a francilor a făcut din Filioque o problemă de dimensiuni dezastruoase și cu consecințe ireparabile. Până atunci, de fapt, Filioque nu era decât o armă a politicii france, fără a căpăta dimensiunile unei controverse teologice, pentru că romanii nădăjduiau, împotriva tuturor evidențelor, că papalitatea va ști cum să schimbe opțiunea francilor de a apăra această dogmă absurdă.
Când a devenit evident că francii își vor menține această concepție politico-dogmatică, romanii au reacționat energic și au condamnat, atât pe Filioque, cât și poziția echivocă a francilor, cu privire la cinstirea Sfintelor Icoane – lucru ce s-a întâmplat în timpul celui de-al Optulea Sinod ecumenic, ținut în 879 la Constantinopol, Noua Romă.
Scriindu-i Patriarhului de Aquileea, Sfântul Fotie se adresează, în mod sigur, prin intermediul lui, romanilor ortodocși din Apus, pentru a-i susține în lupta lor împotriva francilor și împotriva lui Filioque. Din această cauză, el le amintește propria lor tradiție romană latinofonă, propria lor credință, adică, cea înscrisă pe scuturile de argint, având Crezul Niceo-constantinopolitan, în greacă și latină, fără adăugiri.
2. Scrisoarea către Mitropolitul de Aquileea este importantă, pentru că reprezintă o respingere a tratatelor caroligiene, care încearcă să ofere justificări, din punct de vedere teologic și a posteriori, pentru că Filioque a fost, în Apus, mai întâi afirmat, fără argumentație pentru purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl și de la Fiul. Aceste tratate france au fost scrise, la cererea papei Nicolae I, care i-a solicitat lui Hincmar de Reims și lui Liutbert de Maintz să îl ajute. Astfel au fost concepute tratatele lui Enée de Paris și al lui Ratramne de Corbie, și s-a reunit sinodul de la Worms.
Enée de Paris a scris Liber Adversus Graecos, o carte plină de dușmănie împotriva „grecilor”, pe care a împânzit-o cu citate din Fer. Augustin, luate din compilațiile anterioare ale lui Alcuin.
Ratramne de Corbie a scris Contra Graecorum Opposita Romanam Ecclesiam Infamantium, care este încă și mai elaborată decât cartea lui Enée de Paris.
Sfântul Fotie, în scrisoarea sa către Patriarhul de Aquileea, răspunde deci, unora dintre acuzațiile lui Ratramne, dar mai ales denunță, ca fals, apelul făcut de către franci la autoritatea Sfinților Părinți romani latinofoni, ca Fer. Ieronim, Sf. Ambrozie și Fer. Augustin – argument al autorității care a fost, de altfel, și principalul argument al sinodului de la Worms.
Într-adevăr, Sfântul Fotie afirmă că, deși pot fi unele erori la anumiți Sfinți Părinți apuseni – în realitate, el nu putea să studieze această problemă decât formal, pentru că nu era ușor să citești operele lor, scrise în latinește –, aceste lacune, aceste deficiențe, nu au primit nici o autoritate, pentru că ele sunt condamnate de „inima” Sfinților Părinți. Aici avem argumentul Sfântului Vincențiu de Lerin, argument dezvoltat în Commonitorium, pe care îl reia Sfântul Fotie: totdeauna, este de preferat universalitatea sau majoritatea, în locul unei păreri izolate sau rău afirmată.
În comentariul nostru, urmând majorității teologilor ortodocși contemporani, vom arăta că, indiferent de caracterul „formal” al dezbaterilor asupra Fericitului Augustin, conflictul între Sfântul Fotie și franci dovedește o opoziție dogmatică esențială între Sfinții Părinți ortodocși elenofoni și latinofoni – între care sunt incluși și Fericiții Ieronim și Augustin – și augustinismul pe care s-a întemeiat, în mod unic, teologia francă".

Comentariu aparut in http://ro.wordpress.com/tag/lumea-ortodoxiei/
la data de 23 august 2008.

R.