...continuare:
[SIZE=4]În dragostea adevărată nu există fluctuații și nu se poate spune că cineva a atins această dragoste dacă oscilează în sentimentele sale față de ceilalți: „Dacă pe unii îi urăști, pe alții nici nu-i iubești, nici nu-i urăști, pe alții iarăși îi iubești dar potrivit, și, în sfârșit, pe alții îi iubești foarte tare, din această neegalitate cunoaște că eștideparte de dragostea desăvârșită, care cere să iubești pe tot omul deopotrivă”[/SIZE] [SIZE=4][COLOR=#0000ff][15][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Printre semnele acestei iubiri curate pentru aproapele, Părinții enumeră lipsa oricăror gânduri întunecate la adresa celuilalt: „Dragoste adevărată a dobândit acela care nu suferă bănuieli și vorbe împotriva aproapelui”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][16][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]; „Dragoste deopotrivă față de toți a câștigat acela care nu pizmuiește pe cei strădalnici, iar de cei răi are milă”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][17][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Având în vedere aceste considerente, Sfinții Părinți recomandă, în același duh, iubirea aproapelui, pentru dobândirea bunurilor viitoare: „Silește-te pe cât poți să iubești pe tot omul. Iar dacă nu poți încă, cel puțin să nu urăști pe nimeni. Dar nu vei putea face nici aceasta dacă nu disprețuiești lucrurile lumii”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][18][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Lupta pentru dobândirea iubirii curate a aproapelui este recomandată de Părinți ca un mijloc de alungare a patimilor din sufletul și trupul celui care se nevoiește: „Nevoiește-te să iubești pe tot omul deopotrivă și vei alunga de-a valma toate patimile”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][19][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Ura pentru aproapele este asociată, în limbajul Scripturii, cu o crimă (1 In 3, 15). există, însă, și ceea ce se poate numi o „ură sfântă”: „Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine” (Mt 10, 37). „astfel, acest fel de ură față de noi înșine este, de fapt, adevărata iubire. Tot așa și ura sfântă față de semeni, în general, și în primul rând, față de cei din propria noastră familie. Căci, dacă acceptăm îndemnul lor la o viață de păcat, nu înseamnă că-i iubim. Îi iubim dacă ne smulgem dintr-o astfel de falsă iubire; printr-o astfel de ruptură nu numai pe noi ne izolăm, ci le dăm și lor o șansă de a-și vedea rătăcirea și a se întoarce pe calea mântuirii. Iubindu-L pe Hristos mai presus de oricine altcineva, vom descoperi și vom împlini adevărata iubire față de cei din familia noastră și față de toți oamenii”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][20][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Dacă multe religii îndeamnă la iubirea aproapelui, numai creștinismul promovează iubirea vrăjmașilor. Această „poruncă nouă” (cf. In 13, 34) diferențiază Noul Testament de Vechiul Testament, punând în evidență superioritatea Legii celei Noi. În Vechiul Testament, celebra „Lege a talionului” avea menirea de a înfricoșa pe cei ce ar fi vrut să facă vreo nedreptate. Sfântul Ioan Gură de Aur remarcă: „Legea veche a dat porunca aceasta nu ca să ne scoatem ochii unii altora, ci ca să ne stăpânim mâinile. Că frica de a nu ni se scoate ochii ne oprește de a scoate li noi ochii altora”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][21][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Cu toate acestea, a existat uneori opinia că Vechiul Testament ar prolifera răzbunarea, dându-i o valență divină. „Porunca lui Hristos de a întinde și celălalt obraz celui care te lovește spulberă această înlănțuire. Însă Hristos nu poruncește doar să nu răspundem răului cu rău, ci să răspundem răului cu bine. Ucenicul lui Hristos se deosebește nu numai de păcătoși, ci și de păgâni, prin aceea că nu se mărginește la a-i iubi pe cei care-l iubesc și-i fac bine, ci se străduiește să-i iubească și pe cei care-l prigonesc. El este chemat la desăvârșirea care-i este proprie lui Dumnezeu, Cel care se îngrijește deopotrivă de toți oamenii, fie ei buni sau răi”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][22][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Despre motivația dragostei pentru vrăjmași, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Iar Eu zic vouă, spune Domnul, Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc pe voi, rugați-vă pentru cei ce vă blesteamăi (Mt. 5, 44). De ce a poruncit acestea? ca să te slobozească pe tine de ură, de întristare, de mânie și de ținerea minte a răului, și să te învrednicească de cea mai mare avuție, care este dragostea desăvârșită. Căci e cu neputință să o aibă pe aceasta cel ce nu iubește pe toți oamenii la fel, asemenea lui Dumnezeu, Care iubește pe toți oamenii la fel și vrea ca toți să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vie (1 Tim. 2, 3)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][23][/COLOR][/SIZE][SIZE=4].[/SIZE]
[SIZE=4]Iubirea de aproapele trebuie manifestată prin fapte; ea trebuie să fie una activă, care să nu lase răgaz duhului celui viclean să se interpună între sufletele prinse de iubirea duhovnicească. Vorbind despre „roadele iubirii”, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Roadele iubirii sunt: a face bine aproapelui din toată inima, a răbda îndelung, a fi cu îngăduință și a folosi lucrurile cu dreaptă judecată”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][24][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. Cea mai mare binefacere a iubirii este, în opinia Sfântului Maxim, dărâmarea tuturor barierelor care îi separă pe oameni, împiedicându-i să ajungă la unitatea desăvârșirii în iubire: „Cel desăvârșit în iubire și ajuns la culmea nepătimirii nu mai cunoaște deosebirea între al său și al altuia sau între a sa și a alteia, sau între credincios și necredincios, între rob și slobod sau peste tot între bărbat și femeie; ci, ridicat mai presus de tirania patimilor și căutând la firea cea una a oamenilor, privește pe toți la fel și are față de toți aceeași dragoste. Căci nu mai este în el elin și iudeu, nici bărbat și femeie, nici rob sau slobod, ci toate și în toți este Hristos (Gal 3, 28)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][25][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
[SIZE=4]Lucrările iubirii de semeni sunt felurite și numeroase, însă ele pot fi sintetizate în două sfaturi: 1. să nu faci semenului ceea ce nu ai voi să ți se facă ție; 2. să faci tuturor toate câte ai voi să ți le facă și ei ție. Primul sfat, în formă negativă, îl întâlnim în Vechiul Testament, fiind dat de dreptul Tobit: „Ceea ce urăști tu însuți, aceea nimănui să nu faci” (Tob. 4, 15). Sfântul Apostol Pavel avea să reia, sub o formă mai poetică, acest sfat, spunând: „Iubirea nu face rău nimănui; iubirea este deci împlinirea Legii” (Rom. 13, 10). Reluând în numeroase rânduri aceste sfaturi, Părinții Spiritualității Ortodoxe recomandă ferirea de orice faptă sau cuvânt care ar putea face rău aproapelui, orice gând sau intenție rea, orice atitudine dăunătoare celuilalt, chiar dacă este fățișă sau ascunsă. Avva Dorotei scrie, în acest sens: „Să ne agonisim deci și noi iubire, să ne agonisim milă față de aproapele, ca să ne păzim de reaua clevetire și de judecarea și disprețuirea cuiva, să ne ajutăm unii pe alții, ca niște mădulare ce ne aparținem. Cine, având o rană la mâna lui sau la picior, sau la oarecare dintre mădularele lui, se scârbește de sine, sau își taie mădularul său, chiar dacă ar face puroi, și nu-l curățește mai degrabă, nu-l spală, nu pune plasture pe rană, nu-l leagă, nu-i dă apă sfințită, nu se roagă pentru el, nu cere sfinților să se roage pentru el, cum a zis și Avva Zosima? Și în orice caz, nu-l părăsește, nu se depărtează de mădularul său, nici de urâtul lui miros, ci face totul ca să-l însănătoșească. Așa suntem datori și noi săpătimim unii pentru alții, să ne sprijinim unii pe alții și prin alții mai tari, să născocim și să facem toate ca să ne ajutăm pe noi înșine și unii pe alții (...)”[/SIZE][SIZE=4][COLOR=#0000ff][26][/COLOR][/SIZE][SIZE=4]. [/SIZE]
|