Rezultatele stiintei actuale, in special cele ale microfizicii, evidentiaza substratul informational al materiei, caracterul interrelational al microparticulelor, desfiintandu-se astfel conceptia autonoma a lucrului in sine. Teologia rasariteana nu a avut o atitudine contrara fata de stiinta, ea nu a respins creatia, dimpotriva a incercat sa o transfigureze. Stiinta a trecut progresi de la materialalitatea universului la energie si de la energie la informatica. A ajuns sa sesizeze aceasta rationalitate care se afla la temelia lumii si pe care teologia rasariteana a pus-o in evidenta cu secole inainte de stiinta. Teologia rasariteana a sustinut ca nimic in creatie nu este rezultatul azardului, ci lucrarii lui Dumnezeu, din launtrul universului si nu din exteriorul lui , adica prin rationalitatea interna a creatiei. Ortodoxia a depasit si creationismul si evolutinismul (creationismul nu a fost acceptat pentru ca sustinea ca lumea a fost perfecta din momentul crearii ei, si nici evolutinismul pentru ca acesta sustinea ca lumea se dezvolta prin ea insasi, fara o legatura cu Dumnezeu). Atat timp cat omul va face abstractie de prezenta lui Dumnezeu in lume, va trai permanent doar ca sa domine lumea prin tehnologie si stiinta si nu sa o transfigureze.
|