Intelesul cuvntului "lume"(3)
[SIZE=3]Clerul iudaic s-a hotărât la deicid, și l-a săvârșit. Știa cu certitudine că acționează împotriva lui Mesia și, în orbirea sa, mărturisea acest adevăr ironizându-L pe Hristos, atunci când pe altarul Crucii mântuia lumea. “Pe alții i-a mântuit, iar pe Sine nu poate să Se mântuiască!” (Matei 27, 42), ziceau bătându-și joc marele preot, cărturarii, bătrânii și fariseii, fără să-și dea seama că-și pronunță singuri osânda: recunoșteau că L-au dat morții și că-L batjocoreau pe Cel care, într-un chip minunat, cu putere și autoritate divină, îi salva pe alții.[/SIZE]
[SIZE=3]Cu frică clerul iudeu ascultase vorbindu-se de nașterea lui Dumnezeu-Omul și a început să-L urască de pe atunci, pregătindu-se pentru a se scăpa de El. Acest lucru se vede clar în Evanghelie. Când magii au adus la Ierusalim vestea nașterii lui Hristos, Regele iudeilor, cel ce era atunci pe tron, Irod, s-a tulburat, și cu el toată capitala (Matei 2, 3).[/SIZE]
[SIZE=3]Era normal, remarcă fericitul Teofilact al Bulgariei, ca suveranul ce domnea să se tulbure auzind că S-a născut un alt Rege al iudeilor, care îl va priva de tron pe el și pe urmașii lui. Dar de ce s-a tulburat Ierusalimul la vestea nașterii lui Hristos - Ierusalimul care de veacuri îl aștepta pe Mesia cel promis, Eliberatorul și slava sa, Ierusalimul a cărei religie consta în a crede în Mesia și a-i pregăti venirea?[/SIZE]
[SIZE=3]Dacă Ierusalimul a fost tulburat era pentru că locuitorii lui erau corupți din punct de vedere moral.[/SIZE]
[SIZE=3]Ierusalimul sesiza, cu o intuiție fină și vrednică de o mare capitală, că noul Rege, Regele dreptății, va cere să se renunțe la imoralitate și să se practice virtuțiile adevărate și că El nu se va lăsa păcălit cu virtuți false și ipocrite.[/SIZE]
[SIZE=3]Pentru dragostea față de lume locuitorii Ierusalimului socoteau că este mai suportabil un monstru ca Irod, decât Regele Dumnezeu. Intuind pe bună dreptate că dispozițiile spirituale ale tiranului erau cele ale unui ipocrit și ale unui comediant - ca ale membrilor Sinedriului, de altfel - atunci când Irod i-a întrebat unde trebuie să se nască Mesia, fără nici o ezitare și fără nici o gândire, i-au indicat locul cu precizie, și L-au dat pe Mesia în mâinile călăului. “Ei i-au zis: în Betleemul Iudeii”. Pentru a întări informația lor au adăugat: “Că așa este scris de proorocul” (Matei 2, 5), și au redat restul profeți ei, de o uimitoare precizie (Matei 2, 5). Dacă ei ar fi avut altă dispoziție, ar fi dat un răspuns evaziv și n-ar fi arătat acest loc.[/SIZE]
[SIZE=3]Evanghelia atribuie iubirii față de lume toate crimele comise de oameni începând cu Cain, ce l-a ucis pe fratele său Abel, până astăzi (Matei 23, 32). În timpul vieții pământești a lui Dumnezeu-Omul, cei ce erau robiți de dragostea lumii au umplut măsura crimelor, respingându-L pe Hristos și răstignindu-L (Matei 23, 32); în vremurile de pe urmă, la fel, vor umple măsura primindu-l pe Antihrist și dându-i cinstea ce I se cuvine numai lui Dumnezeu (Ioan 5, 43).[/SIZE]
[SIZE=3]Dragostea față de lume este teribilă. Ea se strecoară încet și pe neobservate în om; dar odată instalată devine stăpân crud și absolut, încet, încet omul este pregătit, și pe plan sufletesc lucrurile capătă o asemenea întorsătură, încât este în stare de deicid; în vremurile actuale, de asemenea, încetul cu încetul, oamenii sunt pregătiți printr-o dispoziție sufletească și starea de spirit necesară pentru a-l primi pe Antihrist (2 Tes. 2, 7).[/SIZE]
[SIZE=3]Sfântul Mucenic Sebastian relata remarcabil deșertăciunea iubirii față de lume și funestele sale consecințe într-o discuție cu martirii care, din cauza iubirii pentru părinți și familii, șovăiau în timpul prigoanei. “O, ostașii lui Hristos cei tari! O, luptători iscusiți ai oștirii celei dumnezeiești![/SIZE]
[SIZE=3]Iată că și prin tăria sufletelor voastre și cu bărbăție v-ați apropiat de biruință. Iar acum, pentru ticăloasa momire de la ai voștri, voiți a lepăda jos cununile cele veșnice? Să învețe prin voi bărbăție ostașii lui Hristos a se înarma cu credință. Să nu voiți a vă lepăda semnul biruinței voastre, pentru lacrimile femeii și nu slăbiți punerea picioarelor voastre pe grumajii vrăjmașilor, pentru ca nu, iarăși luând puterea, să se ridice spre război, care, deși, întâi era cumplit asupra voastră, mai pe urmă însă mai cumplit se va arăta.[/SIZE]
[SIZE=3]Deci ridicați, în pătimirile acestea pământești, ca preaslăvire, steagurile nevoinței voastre și nu vă lipsiți de Hristos pentru o nefolositoare tânguire copilărească. Căci aceștia pe care îi vedeți plângând, s-ar fi bucurat acum de ar fi știut cele ce știți voi; căci ei socotesc că nu numai această singură este viața, care, luând sfârșit, nici o parte nu rămâne celui viu, trupul fiind mort. De ar fi știut că este altă viață fără de moarte și fără de durere, în care împărtășește bucuria cea de-a pururea, cu adevărat s-ar fi sârguit împreună cu voi a merge către aceea și viața aceasta vremelnică întru nimic socotind-o, pe cea veșnică ar fi poftit-o.[/SIZE]
[SIZE=3]Pentru că viața aceasta de acum este degrab trecătoare și atât de nestatornică, încât nici cei către cei ce o iubesc pe ea nu poate vreodată să-și păzească credința; căci, de la începutul lumii, cei ce au nădăjduit spre dânsa s-au păgubit și pe toți cei ce au poftit-o, i-a înșelat; apoi și-a bătut joc de toți cei ce s-au mândrit cu dânsa, pe toți i-a mințit și pe nici unul nu l-a făcut cu nădejde; în fine, cu totul s-a arătat că este minciună. O! De-ar fi umblat numai cu minciuna și să nu se fi dus în rătăcirea cea cumplită! Dar ce este mai amar, că viața aceasta pe iubitorii ei îi duce către toată fărădelegea. Aceasta pe iubitorii de pântece îi îndulcește cu îmbuibarea și cu băutura. Pe iubitorii de patimi, la desfrânare și la toată necurăția îi îndeamnă.[/SIZE]
[SIZE=3]Viața aceasta îndeamnă pe tâlhari să fure, pe cel mânios să se iuțească, pe cel mincinos să înșele. Aceasta seamănă între bărbați și femei despărțire; între prieteni vrajbă; între cei blânzi, gâlceava; între cei drepți, nedreptăți; între frați, sminteli. Aceasta ia de la judecători judecata dreaptă, de la cei curați, întreaga înțelepciune; ia de la meșteri cinstea și, ca să nu pomenim pe cele mai cumplite ale ei, apoi ea duce către mari fapte rele pe iubitorii săi, încât uneori ucide frate pe frate, fiu pe tată și prieten omoară pe prieten. Oare cu a cui îndemnare se fac acestea? Cu al cui sfat? Cu ce fel de nădejde și gând se săvârșesc niște fărădelegi ca acestea?[/SIZE]
|