View Single Post
  #449  
Vechi 14.02.2009, 19:17:56
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit “Dumnezeul de la Noul Ierusalim-Pucioasa” spune pilde, basme și legende

[COLOR=purple] 73. Noul Ierusalim (Misterele Pucioasei, LXIX)[/COLOR]
[COLOR=purple] Cartea “[/COLOR][COLOR=purple]Cuvântul lui Dumnezeu” de la Pucioasa [/COLOR] [COLOR=blue]( Cap. LII.[/COLOR] “Dumnezeul de la Noul Ierusalim-Pucioasa” spune pilde, basme și legende) - Partea a II-a

[COLOR=blue]8. [/COLOR]Pilda cu cloșca, puii și șobolanii
[COLOR=blue]“ A scos o cloșcă douăzeci de puișori, și într-o săptămână au murit toți. A scos o cloșcă treizeci de puișori, și într-o săptămână au murit toți. A scos [/COLOR][COLOR=fuchsia]o cloșcă[/COLOR][COLOR=blue] [/COLOR][COLOR=fuchsia]patruzeci de puișori[/COLOR][COLOR=blue], și aceia nu au murit, dar au suferit vremuri grele, vremuri grele, tată, grele de tot, și au scăpat. Unul s-a înecat, dar a venit altul la loc. Eu vorbesc duhovnicește. Dar astăzi mor puii de la cloșcă mereu. De ce? De ce, copilașii Mei? De ce mor puii de la cloșcă? Au ieșit șobolanii și îi mănâncă. Duhovnicește. Au ieșit animale și îi mănâncă. De ce, tată? Pentru viața sa. Duhovnicește vorbesc. ( 12/24 august 1977)[/COLOR]
Morala? «Asta pare că ar vrea să fie un fel de adaptare și actualizare a pildei celor patruzeci de mucenici din Sevasta, pe care o găsim relatată amănunțit în Sinaxar. Scopul? Cea originală nu era destul de înduhovnicită».

[COLOR=blue]9. [/COLOR]Basmul cu tâlharul și cele trei fecioare surioare
[COLOR=blue]“ O, tată, au fost odată [/COLOR][COLOR=fuchsia]trei fecioare surioare[/COLOR][COLOR=blue], născute de o mamă, și au plecat la scăldătoare, și ce știa una, știau toate. Nu este istorioară, ci este cuvântul lui Dumnezeu pe care l-a scris în carte, și la ziua de judecată se citește pentru multe părți femeiești și omenești. Și întâmplarea e de mult, că nu sunt numai trei surioare, și astăzi e întreaga suflare în jale. Aceste surioare când au ajuns la scăldătoare au stat și s-au gândit. Două s-au grăbit să se dezbrace ca să facă baie în apă. Una nu s-a grăbit, și și-a adus aminte de ce i-a spus mămica sa când trăia, și nu s-a dezbrăcat, și stătea deoparte și plângea pe cele două că au călcat porunca: “Soarele să nu vadă trupul tău, că e păcat”. Și ziceau cele două: ”Ah, ce plăcere este în apă!”. Plăcere care te costă mii de lei, creștine! Dar cea de pe mal plângea și zicea: “Plânge mama noastră de ce vede la noi”, că și mama lor era de față, cu Domnul. Și cele două o îndemnau să se dezbrace de haina sa ca să meargă în apă. Și adevăr adevărat grăiesc că mulți părinți se osîndesc pentru păcatele săvârșite prin copii și mulți copii se pedepsesc prin păcatele săvârșite de părinți, și nu scapă. Și ea zicea: “Nu vreau să osândesc pe mămica mea”. Atunci un hoț, [/COLOR][COLOR=fuchsia]un tâlhar[/COLOR][COLOR=blue] pândea pe mal, să fure hainele lor și să le omoare. Și a auzit ce spunea fata cea cinstită și s-a gândit: ”Eu ce voi face cu păcatele mele cele grele?”. Și acel tâlhar s-a umilit și mult a plâns și nu a mai furat hainele și nici n-a mai ucis fetele, și zicea și se tânguia: “Ce să fac eu cu păcatul pe care l-am săvârșit?”. Atunci un înger din cer l-a întrebat: “De ce plângi, om blestemat?” Și el, auzind, și mai tare s-a speriat și a zis: “O, cine ești, de mă întrebi? că eu sunt un om rău, un tâlhar, un făcător de rele. Și ce să fac ca să scap?”. Și a zis îngerașul: “Gândește-te să faci o faptă bună”. Și el a ales ca în viața pe care o va mai avea să zidească o frumoasă mănăstire dumnezeiască. Și tocmai când el a gândit, a venit ceasul morții și l-a răpit. Și a venit tot iadul să-i ia sufletul, și a venit și îngerașul său, și arhanghelii Mihail, Gavriil și Rafail, și cele nouă cete îngerești, și au făcut război cu iadul. Și au zis așa: “Ca să vă încredințați că e al nostru, hai să-l tăiem pe jumătate, și ce vom găsi în el, al aceluia va fi”. Și l-a tăiat cum taie un măcelar o vită pe jumătate și a găsit în inima sa o mănăstire frumoasă. Și diavolii ziceau: “A gândit, dar n-a făcut!”. Și au zis îngerii: “Uite-o, biserica!” . Și au luat-o și au băgat în ea duhul lui, și așa o ducea la Dumnezeu. Și iată, așa, printr-o fiică cuminte, a scăpat tâlharul de păcat. Dar astăzi, omenirea toată șade despuiată și o vede toată suflarea dumnezeiască, și să știți că nimic nu mai vine, decât focul. (29 august/11 septembrie 1978)[/COLOR]
Concluzia? Din sentința[COLOR=blue] “Nu vreau să osândesc pe mămica mea” [/COLOR]rezultă limpede că este vorba de o învățătură nouă care li se propune creștinilor pucioși: “Copiii au mâncat aguridă și părinților li s-au strepezit dinții”.

[COLOR=blue]10. [/COLOR]Legenda Oltului și a Mureșului[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]“ Copilașul Meu, oița Mea, fii în loc sfânt, fii pe pământ sfânt. Nu te amăgi, nu te du în țară străină. Au fost doi copii: [/COLOR][COLOR=fuchsia]Oltul și Mureșul[/COLOR][COLOR=blue] și amândoi s-au despărțit unul de altul. Mureșul a apucat-o la răsărit și Oltul la apus. Și a zis Domnul Oltului: Oltule râu spumegat/ face-te-oi adânc și lat/ să fii mereu tulburat/ și cu sânge amestecat. Iar Mureșului i-a zis: Mureș, Mureș apă lină/ și cu unda veșnic plină/ nu te du-n țară străină/ că n-ai parte de odihnă. Oltul era păgân, iar Mureșul era creștin…” (8 februarie 1979)[/COLOR]
[COLOR=black]Ceea ce pare interesant este că această legendă populară despre cele două râuri este arhicunoscută, ea circulând într-o versiune orală ușor diferită:[/COLOR]
[COLOR=purple]Oltule, râu blestemat[/COLOR]
[COLOR=purple]Te-ai făcut adânc și lat[/COLOR]
[COLOR=purple]Că vii mare, spumegat [/COLOR]
[COLOR=purple]Și cu sânge amestecat.[/COLOR]
[COLOR=purple] [/COLOR]
[COLOR=purple]Mureș, Mureș, apă lină[/COLOR]
[COLOR=purple]Trece-mă în țară străină[/COLOR]
[COLOR=purple]Și-mi fă parte de hodină.[/COLOR]
Să se fi inspirat “Dumnezeul de la Noul Ierusalim-Pucioasa” din creația populară orală românească? Sau românașul nostru, asemenea unui Prometeu al folclorului, a furat din cer niscai idei originale, pe care le-a aplicat apoi în țara sa? Singurul lucru cert este că “Dumnezeul de la Pucioasa” nu stă prea bine cu geografia; altminteri, n-ar fi zis că “[COLOR=blue]Mureșul[/COLOR][COLOR=blue] a apucat-o la răsărit și Oltul la apus[/COLOR]”.

[COLOR=blue]11. [/COLOR]Legenda lui Isaac Lachedem
[COLOR=blue]“ Mai e puțin și veți vedea pe [/COLOR][COLOR=fuchsia]Isaac Lachedem[/COLOR][COLOR=blue] cel bătrân și rătăcit, pentru păcatul care l-a săvârșit. Căci în drum spre Golgota a cerut Domnul să stea pe scăunelul lui, și L-a respins spunându-I: ”Mergi!”. Dar i-a spus Domnul: “Tu vei merge, și sfârșit nu vei mai avea. Mormânt nu-ți voi da”. O, acesta o să vină la tine la poartă să-ți ceară o cană cu apă. Chiar dacă tu îi vei da că ești milos, nu te va lăsa îngerul, că-ți va da peste mână.” (25 iunie 1979)[/COLOR]
Este greu de crezut că Cel ce a zis pe cruce: [COLOR=#993300]“Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac” (Luca, 23,34)[/COLOR][COLOR=blue] [/COLOR]pentru răstignitorii Lui, ar fi putut da cuiva un blestem atât de greu pentru o faptă incomensurabil mai mică. Legenda medievală despre Isaac Lachedem, preluată de “Cuvântul lui Dumnezeu” ca o întâmplare strict autentică, nu are nici un temei favorabil în Sfânta Scriptură.