View Single Post
  #2  
Vechi 22.02.2009, 00:14:36
adorcrysti
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Manastirea cetatuia-iasi

Mănăstirea în noapte
Arterele orașului se preschimbă, în prag de noapte, în cortine largi de tăcere. Luminile ce vin dinspre centrul Iașului sunt doar pete moi, de necunoscut, restul se oprește la poalele dealului de peste care veghează zidurile mănăstirii. Turnurile bisericii, ascunse în întuneric, taie cerul și pământul, lăsând o cută mare, luminoasă, crescută din carnea Bisericii. Tot ce-i vietate străină mănăstirii amuțește. După masa de seară de la ora 17.00, timpul se împuținează tot mai repede. Reperul timpului, umbra lăsată de zidurile vestice, se târăște impasibil până ce cuprinde întreaga mănăstire. De acum, noaptea coboară peste duhurile sale. Zilierii se retrag pe nevăzute de la plantatul trandafirilor să-și odihnească trupurile. Orele acestea dintre zi și noapte sunt nefirești de trecătoare. Măicuța de la bucătărie își duce cu greu trupul spre chilie, un călugăr se ivește pentru ultimele pregătiri de noapte. Liniștea de mormânt apasă tot mai tare. Călugării s-au adunat la slujba de Miezonoptică și Utrenie. Aproape de 22.00, câte o stihie neagră, cu hainele bătând în vântul puternic, iese din mănăstire și se îndreaptă cu pași grăbiți către chilii. E foarte greu să obții câteva cuvinte afară de "blagoslovește". Purtați pe gânduri, după slujbă, călugării, par mai mult niște apariții din cealaltă lume. Te înfioară. Te fac să crezi că tot ce există se află între tine și șfichiuitul vântului ce-i învăluie din toate părțile vestmintele. Ciudate taine mai poartă. Dar noaptea înaintează. Nu se mai aud uși închizându-se. Câinii din râpele dinspre CUG latră a pustiu. O noapte cu un vânt tot mai intens. Tabla acoperișului de la dormitoarele pentru pelerini pocnește, ușile de la grajduri se aud cum se izbesc de pereți. Voci înfundate de la camerele zilierilor (în această seară, cinci mai erau), străbat prin curtea anexei exterioare mănăstirii unde sunt o parte din camerele călugărilor tineri, camerele pentru pelerini iar la mai bine de 20 de metri încep alte anexe, cele ale animalelor. Pe aleile din curtea mănăstirii, după miezul nopții, vâjâitul crucilor de pe turnurile Bisericii, apele ce parcă se revarsă din brazii ce o înconjoară, după atâta vânt ce-i cern, câte un lătrat înfundat, te coboară în timpuri de demult sau pur și simplu te înfioară că, la câteva sute de metri de civilizație, așa cum e ea în Iași, poate exista o asemenea întruchipare a credinței nestingherite. Chiar dacă numai în noapte, deplinătatea aerului monahal se creează ca o ștergere a tuturor urmelor zecilor de vizitatori de peste zi. Este o odihnă în care lucrează spiritul, repară, reface. Doar noaptea mănăstirea este deplin depărtată de orice apropiere umană. O lumină slabă poți zări la fereastra unui călugăr. Aproape că îi poți auzi vocea din gând când citește, dar rafalele de vânt o alungă imediat în necunoscut. Însă ciudățeniile de acum încep. Însă ele nu vin decât dintr-o mare tăcere, cu greu descifrabile pentru profani. O ciudățenie ce stârnește smerenie și, mai ales, bucuria minunii de a fi.


"Cred Doamne, ajută necredinței mele"
După o zi și o noapte, părăsesc mănăstirea. O port, în schimb, în mine prin cuvintele ce le-au rostit slujitorii ei. O port cu mine prin vântul ce s-a zbuciumat o noapte întreagă prin istoria ei, printre cruci, turnuri, amintiri. Dar, mai ales, port tăcerea ei. Aș vrea să-i port și statornicia. În drum, în loc de rămas-bun, părintele Arsenie mi-a dat câteva îndemnuri. "Oamenii cred că lumea e mai rea, că sunt mai multe probleme decât oricând. Nu este chiar așa. Lumea, oamenii se pot schimba. Totul este să creadă că se poate schimba ceva în bine. Oricât de greu ar fi, să nu cedezi nici o secundă. Să crezi că nu ești sortit eșecului prin încercarea ta. Eu am crezut și cred că pot reuși. Cred Doamne, ajută necredinței mele", a adăugat egumenul Arsenie. Zorile au rămas tot sus, la mănăstire. Ajuns la poalele dealului, a reînviat lumea ce-o credeam un vis urât. Pungi goale se aburcau în aer, praful înțepa privirea. Claxoane, foială, nervi. Arterele orașului m-au adus repede de unde plecasem cu o zi în urmă. Cât de greu este aici, jos, să privești acolo, sus!


Cuvinte cu tâlc
Călugărul Dimitrie, pe numele de mirean Daniel Gâlcă, născut la Hârlău în 1975, este o altă prezență plăcută și sfătuitoare de la Mănăstirea Cetățuia. Deși e zgârcit la vorbă, când îl întrebi de cele bisericești, nu mai contenește. Îți explică termenii ce vin din grecește, îți cântă versete, într-un cuvânt, te cucerește. Dar nu trebuie să-l ții prea mult la vorbă. Nu refuză, însă subtil se retrage. Pe el l-am găsit în curtea mănăstirii, prășind trandafirii. "Doamne ajută! Ce te miri tinere? N-ai văzut călugări muncind? Ehei, ia vino mai aproape. Ce vânt te aduce? (începe să cânte)", sunt primele cuvinte ale călugărului Dimitrie. S-a călugit în 1993 la Poiana Arșiței, mănăstire unde a stat 4 ani și Părintele Cleopa. N-a intenționat să se călugărească, dar, cucerit de această mănăstire, a îmbrăcat rasa. "Inițial n-am vrut să fiu la mănăstire. Dar așa a vrut Domnul. Am ales să fiu călugăr. A fost o chemare, altfel n-aș fi făcut acest pas. La cât de greu a fost la început, la câte ascultări trebuia să mă supun necondiționat sau câte ispite se arătau mai ales atunci, dacă n-ar fi fost o chemare, toată încercarea de a mă călugări se zădărnicea demult. Ispitele pentru un călugăr apar mai grele și mai multe atunci când el își urmează chemarea. Este o luptă mare. Cu cât vrei mai mult să te pocăiești, cu atât ești mai încercat dar asta dă fericirea în viață. Să poți lupta pentru lumină", mai povestește fratele Dimitrie. Cuvintele călugărului te duc repede cu gândul la cele ale dramaturgului și poetului german, Bertolt Brecht (1898-1956), „Cine luptă, poate să piardă. Cine nu luptă, deja a pierdut". Dacă în trecut cânta la acordeon, acum cântă la strană, fapt ce-l bucură nespus de mult. Plăcerea cântatului, pacea sufletească de la Mănăstirea Cetățuia îi conferă o aură jovială, la fel ca a egumenului, Arsenie Hanganu. "Fericirea înseamnă bătrânețe. Călugăr înseamnă a fi bătrân, iar bătrânețea înseamnă înțelepciune. Dar nu este vorba, cum s-ar crede de bătrânețe fizică. Un călugăr fericit, înțelept poate fi și unul tânăr, ca vârstă. Aici e un mare tâlc. Să-l afli", a continuat Dimitrie. După o succintă poveste, sfios a lăsat de înțeles că trebuie să-l las singur.



Autor:
Marius SIDORIUC,
Articol furnizat de:
Ziua de Iasi
Attached Images
File Type: jpg 10037.jpg (10,7 KB, 2 views)
Reply With Quote