Dumnezeu nimic nu a creat necurat, iar ce este de la Dumnezeu lasat, omul nu poate schimba. Iar neputand schimba, nici vinovat nu se poate face asupra acelui lucru, mai puternic decat vointa si lucrarea sa. Cum dar sa numim necurata firea cea neschimbabila?! Consider ca aceasta respingere a unei parti a firii vine numai din Apus, care a ajuns sa vada gresit trupul si femeia, sau dintr-o pietate bolnava, de tip puritan.
Sfantul Atanasie cel Mare (+373) - Canonul 1
[COLOR=darkred]"Toate fapturile lui Dumnezeu sunt bune si curate, fiindca Cuvantul lui Dumnezeu n-a facut nimic netrebnic si necurat... Dar fiindca sagetile diavolului sunt diferite si de multe feluri, si pe cei mai curati la minte se nevoieste a-i tulbura, si opreste pe frati de la straduintele obisnuite, semanand pe ascuns in ei ganduri necurate si spurcate, vino, ca pe scurt sa alungam amagirile diavolului, prin harul Mantuitorului nostru si sa intarim mintea celor mai simpli. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]"Toate sunt curate celor curati, iar celor necurati si constiinta si toate le sunt spurcate" (Tit 1, 15). Dar ma minunez de viclesugul diavolului, caci fiind el stricaciune si pieire, starneste ganduri la aparenta curate, iar ceea ce se face este mai curand cursa ori ispitire, caci precum am zis mai inainte, pentru ca sa retina pe cei straduitori de la zelul obisnuit si mantuitor si pentru ca sa se para ca a invins in aceasta privinta, intrebuinteaza astfel de momeli, care nu aduc nici un folos pentru viata, ci provoaca intrebari si flecarii, care trebuiesc inlaturate. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]Caci, spune-mi mie, iubite si prea cucernice, ce pacat, sau necuratie, are o scurgere fireasca. Aceasta ar fi tot asa ca si cum cineva ar voi sa aduca invinuire pentru secretia ce se elimina prin nari, si pentru scuipatul ce se elimina prin gura; dar avem sa spunem inca mai multe si despre curgerile din pantece, care sunt necesare celui viu pentru viata. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]Si apoi daca credem ca omul este faptura mainilor lui Dumnezeu, dupa dumnezeiestile Scripturi, cum se putea face din puterea curata un lucru spurcat! "Daca suntem neam al lui Dumnezeu, dupa Faptele dumnezeiesti ale Apostolilor (17, 28−29), apoi nimic necurat nu avem in noi", fiindca numai atunci ne spurcam, cand faptuim pacatul cel prea puturos. Iar cand se intampla vreo scurgere fireasca involuntara, atunci necesitatea firei, precum am spus, pe langa celelalte o suferim si pe aceasta. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]Insa fiindca cei ce vreau sa graiasca impotriva celor ce se numesc drepte, sau mai bine zis, celor facute de Dumnezeu, se refera si la cuvantul evanghelic, dupa care "nu cele ce intra spurca pe om, ci cele care ies", trebuie sa se mustre si aceasta nesocotinta a lor, ca nu o voi numi intrebare. Fiindca inainte de toate, nefiind intariti, in nestiinta lor, vatama Scripturile. Iar cuvantul divin este asa: Fiindca iarasi unii au asemenea indoiala asupra mancarilor, insusi Domnul, dezlegand nestiinta lor, adica dand in vileag eroarea lor zice ca: "Nu cele ce intra spurca pe om, ci cele ce ies", apoi adauga: si de unde ies? si raspunde: din inima; caci se stie ca acolo sunt visteriile rele ale gandurilor spurcate si ale celorlalte pacate. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]Iar Apostolul, invatand mai pe scurt despre aceasta, zice: "Mancarea nu ne va pune pe noi inaintea lui Dumnezeu" (1 Corinteni 8, 18). Si de ar zice cineva acum deslusit ca scurgerea fireasca nu ne va duce spre pacat; se poate ca si doctorii, ca macar de la cei din afara sa se rusineze, in privinta aceasta vor raspunde ca celui ce traieste i s-au dat oarecari iesiri indispensabile spre a elimina prisosinta scurgerilor care hranesc fiecare madular din noi, precum cele de prisos ale capului sunt perii, si mucoasele cele ce se elimina din cap, si ale pantecelui ce se leapada; deci cele de prisos ale canalelor de samanta este aceea. [/COLOR]
[COLOR=darkred][/COLOR]
[COLOR=darkred]Asadar, ce fel de pacat este in fata lui Dumnezeu, o batranule prea iubitor de Dumnezeu, cand insusi Stapanul cel ce a plasmuit vietatea a voit si a facut aceste madulare, ca sa aiba acest fel de iesiri?"[/COLOR]
Minunat cuvant al Sfantului Atanasie cel Mare. Multumesc pentru link, adorcrysti. Am copiat cuvantul sfantului pentru o mai "la indemana" gasire a lui. Sa fie de folos si altora.