Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Spre deosebire de greci și romani, evreii nu practicau incinerarea. Inmormântarea avea loc a doua zi după deces, obicei dictat și de clima caldă. Nu era folosită decât excepțional imbălsămarea după moda egipteană. Cel decedat era imbrăcat in tunică sau in giulgiu și insoțit de podobe, iar lângă trupul lui puteau fi depuse vase, ofrande sau obiecte de imbrăcăminte care i-au aparținut. După Iosif Flaviu, jelirea mortului dura o săptâmână. Pentru inmormântare erau folosite peșteri sau morminte săpate in stâncă. Avraam cumpără o peșteră lângă Hebron, in țarina Macpela, in care sunt inmormântați toți patriarhii și soțiile lor. Interesant că prima posesiune in Țara Făgăduinței a patriarhului Avraam este tocmai această țarină mortuară. Rahila a fost inmormântată in apropiere de Betleem, lângă mormânt fiind ridicat un stâlp. Un asemenea monument funerar este menționat și in legătură cu un profet anonim din Betel. Ulterior , este numim [nefeș] , fiind păstrate până astăzi monumentele de acest tip din secolul I d.Hr. : Yad Avshalom ( atribuit in mod greșit fiului regelui David ) , mormântul atribuit profetului Zaharia. Deși este atestată incă de dinainte , in perioada irodiană ( sec. I î. Hr. - sec. I d. Hr ) se generalizează in Palestina practica numită [ ossilegium ] , o a doua inmormântare a oaselor intr-un osuar, adică un mic sarcofag de piatră, a cărui lungime era dictată de cea a osului celui mai lung al corpului uman, femurul. Practica este legiferată in Talmudul ierusalimitean : " La inceput să-i ingroape in gropi, iar când carnea a putrezit, să le adune oasele și să-i ingroape in osuare".Se pare insă că se practica de dinainte : de exemplu, oasele regelui lepros Uzia au fost ulterior relocate, așa cum o dovedește o inscripție din sec. VIII-VI î.Hr. : " Aici au fost aduse oasele lui Uzia, regele din Iuda. Să nu deschideți ! " <<< Va urma >>>
|
Există tradiția că sufletul mortului veghează timp de trei zile lângă corp, insă apoi il părăsește pentru că nu se mai recunoaște in el pe măsură ce putrezește. Așa se explica de ce la invierea lui Lazăr s-a subliniat minunea și pentru că se depășise această perioadă.
In cazul inmormântării Mântuitorului, Evangheliștii menționează un singur giulgiu, simplu , de in, in care este invelit corpul, pe când Ioan giulgiuri , fâșii de pânză cu care era acoperită inclusiv fața. La sinoptici nu apar aromatele ( de altfel , acesta este motivul pentru care femeile mironosițe vin după sabat la mormânt, reglementare stipulată special și in Talmudul babilonian ) , pe când la Ioan, Nicodim a adus "ca la o sută de litre de amestec de smirnă și aloe", astfel că giulgiul este " cu miresme", " precum este obiceiul la evrei". <<< Va urma >>>