Un comentariu interesant si argumentat care merita citit
fantana a zis,
03/20/2009 la 1:08 am
“Dumnezeu nu cere de la noi oamenii altceva, decît numai să nu păcătuim. Iar acesta nu este lucrul legii, ci paza neslăbită a Chipului și a cinstei noastre de sus. Stînd în acestea potrivit cu firea, și purtînd haina strălucită a Duhului, rămânem în Dumnezeu și Dumnezeu în noi, fiind dumnezei și fii ai lui Dumnezeu prin înfiere, însemnați cu lumina cunoștinței de Dumnezeu”.
Cuvântul este din Simeon Noul Teolog și l-am reținut ca pe o lumină în tulburarea gândurilor și a inboxului meu răvășit de sute de mailuri-spam ce anunță de dimineața până seara catastrofa iminentă a cipării și apostaziei noastre. Tulburat, da, pentru că NU vreau să apostaziez, să îmi trădez Dumnezeul meu, chiar dacă o fac zilnic cu meschinăriile și jumătățile mele de măsură, dar seară de seară el mă caută și mă găsește și îmi doresc din toată inima să mă găsească în veci.
Mă gândesc la problema cipurilor și în esență a supravegherii: să fim înțeleși, sunt pentru respectul libertății omului de lângă mine și de pretutindeni, a intimității sale, nu iubesc statul polițienesc, nici biblia sa, panopticonul lui Foucault ce descrie viitorul politic, democrația în care ordinea și puterea vine cu precădere din supraveghere și auto-supraveghere.
Dar îmi dau seama pe de altă parte că este o altă utopie politică, o altă visare a cezarului. Și de ce nu i-aș da ce este al lui? Întotdeauna a visat, și-a dorit puterea absolută și crezând că o reinventeză a stricat și urâțit lumea lui Dumnezeu. Așa s-au ridicat imperiile și republicile M-am obișnuit cu miasma urâtului său… Când mi-a respectat el libertatea, intimitatea și credința mea, când a înțeles el taina persoanei mele? Lumea lui nu este cu adevărat lumea mea.
Pașapoarte cu cip, smartcarduri, coduri de bare, tehnologie RFID. Tehnologii de optimizare pentru o societate de consum. Deloc agreabil, deloc uman și totuși doar tehnologii exterioare. Am în portofel o colecție de cipuri, de la cardurile de acces sau de servicii până la smartcardul portocaliu de la o binecunoscută bancă. Le pot uita oricând acasă, ecrana magnetic sau fizic din greșeala (mi s-a întâmplat), sunt pur și simplu stickuri cu informații care mă ajută să accesez eficient diferite lucruri.
Eu le consider simple ustensile. Cărțile mele au toate coduri de bare, unele chiar cipuri, și mă contaminez de fiecare dată de frumusețea conținutului lor. Care este problema păcatului care să mă rupă de Dumnezeu, problema dogmatică și de credință a microcipurilor fie ele RFID ? Și este 666 un număr spurcat lângă care nu poate sta o icoană sau ceva sfânt așa cum spunea părintele Filoteu , absolvent de cibernetică, poate avea un cip RFID o putere mai mare decât puterea harului primită de mine în inimă, mai mare decât dragostea lui Hristos? Eu nu cred, ajută Doamne (ne)credinței mele.
Dacă greșesc vă rog cu dragoste să mă corectați.
Cred că este prea mult scenariu în virtutea căruia se acționeze abrupt în prezent.
Este prea devreme și mai ales prea nepotrivit în context.
Și m-au întristat niște atitudini pe care simt nevoia să le corectez.
Se insinuează că sinodul și patriarhul ar fi vânduți unei forțe oculte, că nu dau dovadă de credință prin tonul lor neutru. Că trebuiau să fie fermi, să atace. Eu nu cred că trebuia obligatoriu sinodul să se implice în această problemă în maniera din Grecia de exemplu. Acolo este un alt fond și biserica a acționat manevrând cu înțelepciune un curent naționalist, la noi nu s-ar fi obținut decât o busculare a relațiilor cu statul. Nu merita asta. Lupta seculară a omului împotriva sistemului se vrea peste noapte grefată bisericii, creștinul scos eventual din tranșeele liturghiei pe reduta sabotajului antisistem, transformat în zelot. Tentant sabotajul însă biserica a fost întotdeauna învingătoare altfel, și-a ales mucenicii pe alte criterii. Iubesc această cale.
Nu cred că problema pașapoartelor biometrice merita intervenția sinodului. Nu cred, nici duhovnicul meu nu crede, nici alți părinți, alți prieteni ai mei. Unul dintre ei a încercat să problematizeze față de părinții de la Petru Vodă, a fost admonestat rapid, om slab ce este. Un alt părinte a fost catalogat drept căldicel pentru tăcerea sa. Un părinte de rugăciune. Părintele Rafail a fost rapid tranșat ca imagine după separarea sa mediatică de fenomen.
Îmi pare un tăvălug haotic. Voalat sau mai puțin voalat, pe bloguri, în interviuri și conferințe, proliferează un duh străin de dezbinare. Se activează vechi antipatii monastice, revine la modă să îți judeci superiorul, sunt înregistrați cu camera ascunsă duhovnici în încecarea de a provoca/imortaliza asemenea judecăți de valoare. Mai deunăzi facultatea de teologie s-a umplut de caricaturi ale patriarhului. Patriarhul este mason, un alt vlădică este securist. Un teolog se leagă în conferințele sale și pe blog de permisele auto cu cip, oamenii își ard apoi la microunde permisul sau îl aruncă pur și simplu îngroziți de potențiala apostazie. Peste o săptămână totul este retractat, permisele nu au cip. Cu adevărat brownian.
Probabil că o să îmi fac pașaport cu cip. Este o înjosire dar o să o permit, mă mângie cum Maria s-a supus recensământului roman. Dacă vor să mă numere ca pe animale, o să le permit acest lucru, dacă vor să mă trateze ca pe infractor, cu adevărat sunt. Nu o să mă pun cu imperiul, nu de frică, nu cred că merită. Altceva mă neliniștește. Fratele meu care este în Duh cu mine și nu îl mai înțeleg. Zdrobește păstorul, lovește turma… Este o nebunie ce se întâmplă, în inima mea, în inima noastră. În plin Post Mare, nu ne mai înțelegem, acolo unde ar trebui să domnească pacea lui Hristos, domnește tulburarea. Binecuvântările noastre par a veni de la Domni diferiți. Să nu fie așa Doamne, miluiește.
http://fantana.wordpress.com/