Disputa cu Varlaam
Pe la 1334, au sosit la Constantinopol niște dominicani pentru a discuta cu ortodocșii problema unirii Bisericilor Ortodoxă și Catolică. Era perioada in care se duceau intense tratative pentru unire. Cu acest prilej, Varlaam, un tânăr foarte bine pregătit , originar din Calabria ( Italia ) , călugărit de câțiva ani in Constantinopol, dorind să câștige simpatia ortodocșilor care il suspectau de catolicism ascuns, a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, dorind să apere poziția ortodoxă, și anume că originea sau principiul Duhului este numai Tatăl. A făcut-o insă intr-o manieră care relativiza ambele perspective. Atunci, prietenii Sfântului Grigorie din Tesalonic i-au scris acestuia , rugândul să-i lămurească cu privire la teza lui Varlaam. . Sfântul Grigorie a scris mai multe tratate despre purcederea Sfântului Duh, trimițind, in celași timp, câte o scrisoare și lui Varlaam și prietenului acestuia, Achindim. Atitudinea Sfântului Grigorie l-a deranjat pe Varlaam. Pentru a se revanșa oarecum, a scris trei tratate impotriva isihaștilor , știind că Grigorie insuși era adept al acestei mișcări. Fără să ințeleagă ce inseamnă, de fapt rugăciunea minții și vederea luminii dumnezeiești, oprindu-se la explicațiile unor monahi simplii, Varlaam a inceput să ridiculizeze isihasmul. Sfântul Grigorie i-a răspuns, la rândul său, printr-o serie de șase tratate, in care apăra poziția monahilor isihaști. In celași timp , Palama, in 1341 , a alcătuit o lungă scrisoare - Tomosul aghioritic- care a fost semnată de toate căpeteniile monahismului atonit, fiind aprobată apoi de episcopul Iacob de Ierissos. Au avut loc apoi dispute publice intre Palama și Varlaam. In urma acestora, Varlaam a publicat lucrarea " Contra mesalienilor", in care il ataca personal pe Grigorie. Fac o paranteză aici și arăt că Mesalienii, erau atestați incă din secolul al IV-lea in Siria, și au fost niște eretici care nesocoteau rolul Tainei Botezului, afirmând că numai prin rugăciune omul se poate mântui. Erezia a dăinuit sub diverse denumiri și forme până prin secolul al XIV-lea. Revenind , amintesc că Grigorie Palama răspunde și de data asta prin trei tratate, respingând invățătura lui Varlaam. In cele ce vor urma voi rezuma câte ceva despre victoria lui Palama in disputa cu Varlaam.
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|