[SIZE=3]"Despre dragoste[/SIZE]
[SIZE=3]Nu dori să fi stimat și iubit de oameni cu deosebire, că aceasta se cuvine numai [/SIZE][SIZE=3]lui Dumnezeu care n-are Luiși asemănare. Nu dori a avea întâiul loc în inima ta cuiva, că [/SIZE][SIZE=3]aceasta se cuvine să fie închinată numai lui Dumnezeu; nici altul să cuprindă în inima ta [/SIZE][SIZE=3]locul acesta ci Hristos să-l cuprindă în tine și-n tot omul bun. [/SIZE][SIZE=3]În vremea ispitelor să nu părăsești mănăstirea ta, ci suferă cu vitejie valurile [/SIZE][SIZE=3]gândurilor și mai ales pe cele ale deznădejdii și ale moleșelii. Căci așa fiind probat cu [/SIZE][SIZE=3]bun rost prin necazuri, vei dobândi o nădejde și mai întărită în Dumnezeu. Iar de-o vei [/SIZE][SIZE=3]părăsi, te ve afla neprobat, lipsit de bărbăție și nestatornic. [/SIZE][SIZE=3]De vrei să nu cazi din dragostea cea după Dumnezeu, să nu lași nici pe fratele tău [/SIZE][SIZE=3]să se culce întristat împotriva ta, nici tu să nu te culci scârbit împotriva lui, ci "mergi și [/SIZE][SIZE=3]te împacă cu fratele tău" și venind adu lui Hristos, cunoștință curată prin rugăciune [/SIZE][SIZE=3]stăruitoare, darul dragostei.[/SIZE]
[SIZE=3]Nu da urechea ta limbii celui ce defaimă, nici limba ta urechii iubitorului de [/SIZE][SIZE=3]ponegrire, ascultând sau grăind cu plăcere cele rele împotriva aproapelui, ca să nu cazi [/SIZE][SIZE=3]din dragostea dumnezeiescă și să te afli străin de viața veșnică. [/SIZE][SIZE=3]Nu primi bârfa împotriva părintelui tău, nici nu-l încuraja pe cel ce-l necinstește [/SIZE][SIZE=3]pe el ca să nu se mânie Domnul pentru faptele tale și să te stârpească din pământul celor [/SIZE][SIZE=3]vii. [/SIZE][SIZE=3]Închide-i gura celui ce bârfește la urechile tale, ca să nu săvârșești păcat îndoit [/SIZE][SIZE=3]împreună cu acela: pe tine obișnuindu-te cu patima pierzătoare iar pe acela neoprindu-l [/SIZE][SIZE=3]de a flecări împotriva aproapelui. [/SIZE][SIZE=3]Să nu lovești vreodată pe vreunul din frați, mai ales fără pricină și fără judecată, [/SIZE][SIZE=3]ca nu cumva, nerăbdând jignirea, să plece și să nu mai scapi niciodată de mustrarea [/SIZE][SIZE=3]conștiinței, aducându-ți (aminte) pururea întristarea în vremea rugăciunii și răpindu-ți [/SIZE][SIZE=3]mintea de la dumnezeiasca îndrăznire. [/SIZE][SIZE=3]Să nu suferi bănuieli, sau măcar oameni care îți aduc sminteli împotriva altuia. [/SIZE][SIZE=3]Căci cei ce primesc smintelile în orice chip, față de cele ce se întâmplă cu voie sau fără [/SIZE][SIZE=3]de voie, nu cunosc calea păcii, care duce prin dragoste la cunoștința lui Dumnezeu pe cei [/SIZE][SIZE=3]ce o iubesc pe ea. [/SIZE][SIZE=3]Încă nu are dragoste desăvârșită cel ce se mai ia încă după părerile oamenilor. [/SIZE][SIZE=3]De pildă pe unul iubindu-l și pe altul urându-l pentru pricina aceasta sau aceea; [/SIZE][SIZE=3]sau pe același odată iubindu-l, altădată urându-l, pentru aceleași pricini. [/SIZE][SIZE=3]Oamenii se iubesc unii pe alții, fie în chip vrednic de laudă, fie în chip vrednic de [/SIZE][SIZE=3]ocară, pentru cinci pricini: sau pentru Dumnezeu, cum iubește cel virtuos pe toți, atât pe [/SIZE][SIZE=3]cel virtuos cât și pe cel ce încă nu este virtuos; sau pentru fire, cum iubesc părinții pe [/SIZE][SIZE=3]copii și invers; sau pentru slava deșartă, cum iubește cel slăvit pe cel ce-l slăvește; sau [/SIZE][SIZE=3]pentru iubirea de argint, cum iubește cineva pe cel bogat pentru a primi banii; sau pentru [/SIZE][SIZE=3]plăcere, ca cel ce-și slujește stomacul și cele de sub stomac. Dragostea cea dintâi este [/SIZE][SIZE=3]vrednică de laudă, a doua este mijlocie, celelalte sunt pătimașe. [/SIZE][SIZE=3]Dacă pe unii îi urăști, pe alții nici nu-i iubești, nici nu-i urăști, pe alții iarăși îi [/SIZE][SIZE=3]iubești dar potrivit, și în sfârșit pe alții îi iubești foarte tare, din această neegalitate [/SIZE][SIZE=3]cunoaște că ești departe de dragostea desăvârșită care cere să iubești pe tot omul la fel [/SIZE][SIZE=3]deopotrivă. [/SIZE][SIZE=3]Dragostea ne face să iubim pe Dumnezeu deasupra tuturor lucrurilor, și aceasta [/SIZE][SIZE=3]nu se poate decât numai prin lepădarea de sine și de toate. Fiecare din voi dacă se [/SIZE][SIZE=3]leapădă de tot ce are, nu poate să nu fie Mie ucenic. "Iată acum ce este bun sau ce este [/SIZE][SIZE=3]frumos, fără numai a locui frații împreună", că întru aceasta a făgăduit Domnul viața de [/SIZE][SIZE=3]veci.[/SIZE]
[SIZE=3]Deșertăciunea deșertăciunilor[/SIZE]
[SIZE=3]Fie de-a cunoaște toată Biblia pe de rost, precum și toate pildele înțelepților, la[/SIZE]
[SIZE=3]ce-ți folosește de n-ai dragostea lui Dumnezeu și Harul Lui. Toate sunt deșertăciuni, [/SIZE][SIZE=3]afară de a iubi pe Dumnezeu și de a sluji numai Lui. [/SIZE][SIZE=3]Înțelepciunea de mai sus este să năzuiești la Împărăția Cerurilor, disprețuind [/SIZE][SIZE=3]lumea. [/SIZE][SIZE=3]Deșertăciunea este așadar, a umbla după bogățiile cele pieritoare și a nădăjdui în [/SIZE][SIZE=3]ele; deșertăciune este a nădăjdui la slavă și a te ridica la locuri de frunte; deșertăciune [/SIZE][SIZE=3]este a merge după dorințele trupului - și-a pofti acele lucruri care, într-o zi, pedeapsă [/SIZE][SIZE=3]grea îți vor aduce; deșertăciune este a dori o viață lungă - și a nu te gândi ca să trăiești [/SIZE][SIZE=3]cum se cuvine; deșertăciune este a cugeta numai la viața de acum, fără să cugeți la ceea [/SIZE][SIZE=3]ce va veni după ea; deșertăciune este a te lipi la ceea ce atât de repede trece, - și a nu te [/SIZE][SIZE=3]grăbi către bucuria, cea care sfârșit nu are. [/SIZE][SIZE=3]Fie de-aș avea toată știința lumii, dacă n-am dragoste la ce-mi folosește aceasta în [/SIZE][SIZE=3]fața lui Dumnezeu care mă va judeca după fapte."[/SIZE]
|