[SIZE=4]"Iubirea e cărarea[/SIZE]
[SIZE=4]Potrivnicul L-a încercat pe Domnul prin aceste trei: prin neputința trupului, prin [/SIZE][SIZE=4]slava deșartă și prin ispitirea de Dumnezeu. Toate aceste ispite au ascunse în ele [/SIZE][SIZE=4]momeala plăcerii, sau acul păcatului, însă în chip felurit. Toate la un loc alcătuiesc [/SIZE][SIZE=4]chipul dintâi al vrăjmașului, sau, după Sf. Maxim, ispita prin plăcere. Tot războiul [/SIZE][SIZE=4]potrivnicului acesta a fost: ca să-L facă pe Domnul să calce dragostea către Dumnezeu [/SIZE][SIZE=4]ca Tată. Căci știa vrăjmașul că plăcerea pământească, pentru cine umblă după ea, are [/SIZE][SIZE=4]drăceasca putere ca să desfacă pe om de dragostea lui Dumnezeu și să i-o întoarcă spre [/SIZE][SIZE=4]plăcerea a orice altceva afară de Dumnezeu. Prin urmare, dacă mai avem inima prinsă de [/SIZE][SIZE=4]ceva de pe pământ, stăpânitorul lumii acesteia încă ne mai ține legați în împărăția lui, de [/SIZE][SIZE=4]vreme ce dragostea noastră către Dumnezeu încă n-a ars și aceea.[/SIZE][SIZE=4]După ce Domnul l-a bătut pe diavolul în Pustia Carantaniei, a venit ca să-l bată și [/SIZE][SIZE=4]între oameni. Satana i-a răsculat împotriva Mântuitorului pe oamenii puternici de atunci, [/SIZE][SIZE=4]viclenii vremii, cărturarii și fariseii lumii vechi, unelte ale sale, oameni slabi dar cu [/SIZE][SIZE=4]putere mare, ca doară-doară Iisus îi va blestema sau îi va urî, și așa va greși măcar [/SIZE][SIZE=4]împotriva celei de-a doua porunci, porunca iubirii de oameni. Aceasta e, cum zice Sf. [/SIZE][SIZE=4]Maxim, ispita a doua, prin durere, care e stârnită de potrivnicul, cu menirea de a învrăjbi [/SIZE][SIZE=4]pe Iisus cu oamenii și pe oameni înreolaltă. Iată cuvintele Sf. Maxim mărturisitorul [/SIZE][SIZE=4]despre acest numit al doilea fel de ispită, pe care l-a avut Mântuitorul de învins: [/SIZE][SIZE=4]"După ce așadar, prin biruința asupra primei ispite, cea prin plăcere, a zădărnicit [/SIZE][SIZE=4]planul Puterilor, Căpeteniilor și Stăpâniilor celor rele, Domnul le-a îngăduit să-și pună în [/SIZE][SIZE=4]lucrare și al doilea atac, adică să vină și încercarea ce le mai rămăsese, ispita prin [/SIZE][SIZE=4]durere".[/SIZE][SIZE=4]Să urmărim deci uneltirile protrivnicului, să vedem metoda lui și metoda lui [/SIZE][SIZE=4]Dumnezeu, tot după cuvintele Sf. Maxim: [/SIZE][SIZE=4]"Neputând vrăjmașul să-l facă pe Domnul să calce porunca iubirii de Dumnezeu, [/SIZE][SIZE=4]prin cele ce I le-a făgăduit în pustie, s-a străduit pe urmă, după ce-a venit în lume, cu [/SIZE][SIZE=4]ajutorul nelegiuiților iudei, să-L facă să calce porunca iubirii de oameni. Satana (care [/SIZE][SIZE=4]însemnează potrivnic) îi îndemna pe cărturari și farisei la felurite meșteșuguri împotriva [/SIZE][SIZE=4]lui Iisus, ca, neputând răbda încercările, cum credea el, să fie adus să-i urască pe cei ce-I [/SIZE][SIZE=4]întindeau curse și așa să calce porunca iubirii de oameni. Dar Domnul, ca un Dumnezeu, [/SIZE][SIZE=4]cunoscând gândurile potrivnicului, n-a urât pe fariseii puși la lucru de el (căci cum ar fi [/SIZE][SIZE=4]făcut-o fiind din fire bun?) ci, prin iubirea față de ei, bătea pe cel ce lucra prin ei, iar pe [/SIZE][SIZE=4]cei purtați de el, nu înceta să-i sfătuiască, să-i mustre, să-i înfricoșeze, să-i plângă, ca pe [/SIZE][SIZE=4]unii ce puteau să nu se lase conduși de el. Blestemat de ei, se purta cu îndelungă răbdare. [/SIZE][SIZE=4]Mântuitorul, e drept, i-a mustrat și i-a certat ce nimeni altul, însă nu i-a urât nici o clipă, [/SIZE][SIZE=4]de vreme ce diavolul din ei îl certa și-l umilea dându-l la iveală și arzându-l cu adevărat, [/SIZE][SIZE=4]iar pe ei îi iubea și-i învăța înainte. Pătimea cu îndurare și le arăta toate faptele iubirii, îi [/SIZE][SIZE=4]învăța căile vieții și zugrăvea prin fapte chipul viețuirii cerești; vestea învierea morților [/SIZE][SIZE=4]și făgăduia viața veșnică și Împărăția Cerurilor celor ce cred; iar necredincioșilor [/SIZE][SIZE=4](ateilor) le vestea înfricoșatele pedepse veșnice. Iar pe cel ce lucra prin ei (prin atei) îi [/SIZE][SIZE=4]bătea cu iubirea de oameni, iubindu-i și pe ei deși-i ducea acela. [/SIZE][SIZE=4]O, minunat război! În loc de ură Iisus arată iubirea și răpune pe tatăl răutății prin [/SIZE][SIZE=4]bunătate. În acest scop, răbdând atâtea rele de la ei - mai adevărat vorbind, pentru ei - Sa [/SIZE][SIZE=4]străduit până l-a moarte, în chip omenesc, pentru porunca iubirii, și dobândind biruița [/SIZE][SIZE=4]deplină împotriva diavolului, a primit cununa învierii pentru noi. Astfel Adam Cel nou a [/SIZE][SIZE=4]înnoit pe cel vechi."[/SIZE]
[SIZE=4]Trăirea acestor porunci arde pe diavol așa de cumplit, încât acesta răscoală [/SIZE][SIZE=4]puterile iadului și cu ele ațâță pe oamenii lumii acesteia, care-s biruiți de el, și-i [/SIZE][SIZE=4]năpăstuiește împotriva lui Iisus și a oricărui ucenic al Lui. Iar prin lege, prin stăpânitorii [/SIZE][SIZE=4]lumii acesteia, prin slujitorii templului: arhiereii Ana și Caiafa, prin Iuda vânzătorul, [/SIZE][SIZE=4]diavolul nu-L mai putea răbda să-i facă împărăția de jaf, și-I cere nedreaptă răstignire pe [/SIZE][SIZE=4]cruce, în rând cu tâlharii. [/SIZE][SIZE=4]Când războiul nevăzut între iubire și ură a ajuns aci, Iisus bate pe diavol - tot ca [/SIZE][SIZE=4]om, să nu uităm - prin neputința și neprețul trupului, adică prin desăvârșita lepădare de [/SIZE][SIZE=4]sine, sau prin primirea de bunăvoie a morții. Plăcerea a alungat-o cu hotărâre puternică, [/SIZE][SIZE=4]durerea însă a primit-o cu dorire mare. Amin."[/SIZE]
|