View Single Post
  #10  
Vechi 24.03.2009, 18:28:35
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Chiar dacă, pentru un om al zilelor noastre disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam din Calabria ar părea o simplă contrazicere de idei, miza controversei a fost și a rămas până astăzi una esențială pentru Biserica Ortodoxă : este sau nu posibilă o cunoaștere directă, nemijlocită a lui Dumnezeu ? In dispută s-au aflat , de fapt, două concepții total diferite privitoare la Dumnezeu și relația omului cu El : cea occidentală, a teologiei scolastice, tributară filozofiei, și cea a tradiției răsăritene. Pentru Varlam și adepții săi, Dumnezeu nu poate fi cunoscut direct, intrucât El se face cunoscut și intră in relația cu omul prin intermediul harului creat. Câtă vreme există un intermediar , harul creat, nu poate fi vorba de o unire directă a omului cu Dumnezeu. Sfântul Grigorie vorbește despre posibilitatea cunoașterii și a unirii nemijlocite cu Dumnezeu. El spune că nu există natură ( ființă ) nelucrătoare, care să nu se manifeste in afară prin energii. Numai inexistența este nelucrătoare și neenergetică. Orice persoană care are natură proprie poate fi cunoscută prin manifestările ei. Dumnezeu , fiind necreat, se manifestă prin energii necreate ( harul lui Dumnezeu ) ; omul și întreaga creație au energii create, corespunzătoare naturii lor.
{ Va urma }
Energiile-necreate sau create sunt distincte de persoana care le generează, dar nu sunt diferite sau separate de aceasta. Astfel, ele fac cunoscută persoana, însă esența persoanei nu se epuizează în manifestările ei, rămânând intotdeauna dincolo de aceste. Pentru a ilustra cele două concepții diferite, ne-am putea folosi imaginea soarelui ( exemplu ce trebuie primit, desigur, păstrând proporțiile ) : pentru adepții lui Varlaam, Dumnezeu erte ca și discul solar lipsit de raze ( situație in care lipsește și lumina, și căldura ) , în vreme ce penru Sfântul Grigorie Palama, El este ca soarele care incălzește și luminează pământul , grație razelor sale. Cele două perspective au și consecințe diferite : în relația prin energii dintre Dumnezeu și lume, păcatele sunt considerate boli, iar calea spre mântuire presupune pocăința și vindecarea prin unirea cu Dumnezeu și sălășuirea harului Său în om ; în relația indirectă cu Dumnezeu - prin harul creat - , avem de-a face cu o religie morală în care păcatele sunt considerate încălcări ale legii, ceea ce face ca în indreptare să predomine pedeapsa și se minimalizează iubirea. Din contră, invățătura despre mântuirea ca vindecare accentuează foarte mult iubirea, iar libertatea dobândește un loc important.
{ Va urma }
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote