Biserica pucioșilor: o biserică necanonică
[COLOR=purple]102. Biserica pucioșilor: o biserică necanonică [/COLOR]
Canonul 35 Apostolic stabilește termenii în care o biserică poate fi considerată că își păstrează neștirbită autonomia eparhială:
[COLOR=red]“Episcopul să nu îndrăznească să facă hirotonii în afara eparhiei sale, în cetățile și în satele care nu-i sunt supuse lui; iar de s-ar dovedi că a făcut aceasta fără încuviințarea celor care stăpânesc cetățile sau satele acelea, să se caterisească și ei și cei pe care i-a hirotonit.”[/COLOR]
Semnificația simplificată a acestui canon constă în delimitarea strictă a atribuțiilor de conducere ale episcopilor numai la eparhia proprie. În acest sens, niciun episcop nu are dreptul să se amestece în treburile bisericești ale altei eparhii. Faptul că în canon nu se specifică decât preocuparea pentru actul special al hirotoniei nu trebuie înțeles ca un aspect restrictiv. Dimpotrivă, particularizarea indică tocmai faptul că, odată ce restricția se aplică celei mai importante slujiri episcopale ( hirotonia de noi preoți), ea este valabilă in extenso tuturor ceorlalte slujiri. Într-adevăr, toate celelalte slujiri (chiar și sfințirea de biserici, făcută prin delegație) se pot atribui sau aparțin de drept și preoților, nu numai episcopilor, pe când hirotonia este un drept exclusiv al episcopilor. Particularizând restricția explicită doar la hirotonie, canonul 35 Apostolic face o implicită generalizare la toate slujirile care îi aparțin de drept episcopilor.
Acest lucru este observat și întărit de canonul 2 de al Sinodul al II-lea Ecumenic, care se referă explicit la autonomia ierarhilor și a unităților bisericești:
[COLOR=red]Episcopii puși peste o dieceză, să nu se întindă [/COLOR][COLOR=red](treacă) asupra bisericilor din afara hotarelor lor, nici să nu tulbure bisericile, ci potrivit canoanelor, […]. Iar nechemați, episcopii să nu treacă peste dieceza lor pentru hirotonie sau pentru alte oarecari (lucrări de cârmuire bisericească) cârmuiri bisericești. Păzindu-se însă canonul stabilit mai înainte privitor la chivernisiri, este clar că cele privitoare la fiecare eparhie le va cârmui sinodul eparhiei (hotărâte) la Niceea. […][/COLOR]
Așadar și acest canon legitimează privilegiile pastorale ale episcopilor din capitalele diecezelor.
Evenimentul din decembrie 1991 de la Pucioasa, prin care un episcop din eparhia Clujului a “sfințit” o biserică la Glodeni-Pucioasa, în eparhia Târgoviștei, se încadrează perfect în categoria contraveniențiilor sancționate de acest canon. Într-adevăr, nu exista la data zidirii “bisericii” de la Glodeni-Pucioasa nici o hotărâre sinodală a eparhiei Târgoviștei, care să valideze această inițiativă subterană a liderilor pucioși, la care a subscris, din pură naivitate, și episcopul Irineu. Însăși zidirea propriu-zisă a locașului de cult a stat sub semnul diletantismului, al lucrului făcut în pripă și pe ascuns, și, ceea ce este cel mai grav, al fraudei. Într-adevăr, autoritățile locale au fost mințite cu bună știință și cu acte în regulă, cu promisiunea că noua cădire pentru care se ceruseră aprobările legale de construire va fi exclusiv un centru de creație artistică, pe profil de artă plastică bisericească. Abia când lucrările au fost terminate, scopul pucioșilor a fost dat pe față peste noapte, adică în noaptea când ei au instalat pe neașteptate o cruce aurită, în vârful clădirii. Atunci s-a dat pe față minciuna: nu era vorba de nici un atelier de creație, ci de o nouă și originală “Biserică”. Trecem mai repede peste amănuntul că linia arhitectonică nu respecta absolut deloc nici erminia clasică ortodoxă, nici canoanele care prevăd existența spațiilor distincte denumite pronaos, naosși altar. Ceea ce era deosebit de grav era încălcarea nonșalantă a canoanelor arătate mai sus, după ce autoritățile locale fuseseră destul de ingenios duse de nas. Pucioșii au primit pentru gestul lor fraudulos o consistentă amendă de la Primărie, pe care au plătit-o fără să crâcnească, și chiar bucuroși, odată ce s-au văzut “cu sacii în căruță”.
Pucioșii mai pretind uneori (când au de-a face cu o vizită ceva mai simandicoasă) că cei trei “preoți” (Ilie Bunea, Spiridon Șerban și Nicolae Nedelcu) cu care s-au început slujbele în acea biserică, sunt hirotoniți canonic, adică de un episcop. De cele mai multe ori însă, ei sugerează că “hirotonia “ celor trei s-a făcut “mai presus de fire”, adică prin ungere nevăzută de sus, cu “har de la Duhul Sfânt”.
Presupunând însă că “cei trei mușchetari” au primit o hirotonie “validă”, adică de la un episcop al B.O.R., nu putem să nu ne ațintim atenția tot spre episcopul Irineu, căci el este singurul episcop care s-a perindat pe la Pucioasa prin acele vremuri. Să-i fi hirotonit Irineu în taină pe cei trei? Greu de crezut, îndată ce el s-a lepădat și de această acuză, așa cum s-a lepădat și de Pucioasa, atât în 1993, cât și mai târziu, în câteva rânduri. Dar chiar dacă ar fi făcut-o, “hirotonia” respectivă ar încălca la rândul ei același canon 35 Apostolic, care o invalidează ca fiind ilegală.
Desigur că, cei mai riguroși se întreabă în sinea lor: de ce n-a fost caterisit Irineu Bistrițeanul? Foarte simplu. În primul rând, pentru că la acea vreme eparhia Târgoviștei era vacantă, deci exista “un vid de putere” pe plan local, iar Irineu nu avea cui să i se adreseze în mod direct ca să obțină o eventuală aprobare. În al doilea rând, episcopul Irineu a recunoscut public faptul că a greșit intrând într-o eparhie străină, iar în Biserica noastră îndelung răbdătoare și iertătoare, o faptă recunoscută cu părere de rău este ca și iertată. În al treilea rând, aspectul punitiv al canonului nu trebuie înțeles ad litteram decât dacă se observă caracterul intențional și de rea voință a celui care a greșit, precum și consecvența aceluia în a susține că faptele sale sunt perfect valide.
Dar de ce n-au fost caterisiți “cei trei mușchetari de la Pucioasa”? Biserica oficială a preferat să creadă că este vorba de o farsă, și nu de o însușire reală a statului de “preot” de către cei trei. A-i caterisi pe cei trei ar fi echivalent cu a recunoaște că – măcar pentru o scurtă perioadă de timp – ei au fost preoți în adevăratul sens al cuvântului, ceea ce se pare că B.O.R. a respins dintotdeauna. Așadar, Biserica a preferat să considere că “cei trei preoți” nici măcar n-au existat vreodată, chiar dacă la Pucioasa s-au jucat non-stop mai multe scenete, în care trei cabotini primiseră exact aceste roluri.
Partea hazlie – dacă n-ar avea ceva tragic în ea – abia urmează. Cei trei “preoți” au devenit între timp “episcopi”, dar fără a renunța nici la rangul de preoți, nici la veșmintele lor preoțești (întotdeauna albe, patriarhale), pe care le poartă în continuare cu nedisimulată mândrie. Cine i-a făcut episcopi? Aici era nevoie de cel puțin doi episcopi, nu numai unul, ca să-i hirotonească, pentru că așa prevăd canoanele. Or, pe vremea avansării lor în grad, pe la Pucioasa nu mai trecea nici un episcop, nici măcar în vizită turistică!
Teza “ungerii” lor de sus , cu ulei șfânt din cer, a fost din nou acreditată, și mai dăinuie și astăzi printre cei mai “credincioși” dintre cei pucioși.
[COLOR=purple]…………………………………………………………………[/COLOR]
[COLOR=purple] Anca [/COLOR]
[COLOR=purple] 29 martie 2009[/COLOR]
[COLOR=purple] …………………………………………………………………[/COLOR]
|