Citat:
În prealabil postat de doartemporar
"in parte", adica nu s-au adus toate argumentele inca. Am tot asteptat sa veniti cu mai multe argumente, insa daca nu mai sunt si alte texte care sa dovedeasca constienta si activitatea omului in moarte, ne vom ocupa doar de cele 2 pasaje biblice ce apar iar si iar in argumentatiile dvs.
Cand am formulat aceasta sintagma, m-am gandit in primul rand la faptul ca Scripturile formeaza un tot unitar, ca sursa si continut sunt de origine divina, deci Cel ce le-a inspirat nu se poate sa Se contrazica pe Sine. Asta face ca desi autorii omenesti venind din epoci si medii diferite, soliile lor inspirate de Duhul Sfant sa conglasuiasca. Marile subiecte ale Bibliei apar dezvoltate unitar in toate cartile Bibliei si se completeaza reciproc, deoarece sunt scrise in acelasi spirit. Asta face ca si o exegeza serioasa sa tina cont de acest principiu. Tratarea unui subiect cum este si cel legat de starea omului in moarte nu poate face exceptie de la aceasta regula. trebuie sa vedem ce vorbesc si celalalte pasaje la tema si ce zice de fapt intreaga Biblie. In interpretarea textelor legate de anumite circumstante, primeaza textul original (ebraic, grec), istoria perioadei si a tarii respective, scopul si imprejurarile in care s-a scris, obiceiurile celor carora s-a adresat solia si informatiile etnografice si geografice. Legendele sau traditia extra-biblica nu pot constitui dovezi valabile pentru sustinerea unor adevaruri biblice.
Legatura dintre cele doua texte este tocmai aceasta presupusa stare constienta a omului in moarte, dar in realitate ambele vorbesc doar in limbaj figurat. Trebuie sa recunoasteti ca niste suflete nu au cum sa strige (si inca in gura mare), deoarece pur si simplu... ele nu au gura. De asemenea, niste suflete in absenta corpului nu au cum sa imbrace haine. Este evidenta folosirea unui limbaj figurat aici (ca de altfel in intreaga Apocalipsa, o carte plina de simboluri). In textul paralel din Facerea 3, gasim exact acelasi simbol: un om mort care striga (sic). Este posibil ca sangele unui om mort sa strige? Bineinteles ca nu! Este un limbaj figurativ (sangele nu are gura, corzi vocale, plamani, etc.)
Si mai gasim o legatura intre cele doua texte: ambele se refera la martirii credintei. Abel a fost primul martir, ucis de fratele sau din invidie ca inchinarea lui este adevarata si placuta lui Dumnezeu.
Si o ultima legatura, cea mai semnificativa -zic eu- pentru topicul nostru: notiunea de suflet corect definita conform antropologiei biblice. Sa ma explic:
- In Apoc.6,9-11 sufletele striga (simbolic). Conform definitiei din Facerea 2,7, suflet viu = tarana pamantului + suflare de viata
- In Facerea 3,10 sangele striga (simbolic). Conform definitiei din Deut 12,23, sangele= viata (suflet).
"Numai, vezi să nu cumva să mănînci sîngele, căci sîngele este viața (sufletul)..."
|
Acum ai aratat cat de inselat esti. Ia spune-mi ingerii, Arhanghelii,Serafimii si Heruvimii au trupuri sau sunt de natura spirituala asemeni sufletului omenesc??? Daca nu au trup cum de striga desteptule si cum canta inteleptule???
2. Si am vazut pe cei sapte ingeri, care stau inaintea lui Dumnezeu si li s-a dat lor sapte trambite.
3. Si a venit un alt inger si a stat la altar, avand cadelnita de aur, si i s-a dat lui tamaie multa, ca s-o aduca impreuna cu rugaciunile tuturor sfintilor, pe altarul de aur dinaintea tronului.
4. Si fumul tamaiei s-a suit, din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu, impreuna cu rugaciunile sfintilor.
5. Si ingerul a luat cadelnita si a umplut-o din focul altarului si a aruncat pe pamant; si s-au pornit tunete si glasuri si fulgere si cutremur.
6. Iar cei sapte ingeri, care aveau cele sapte trambite, s-au gatit ca sa trambiteze.
7. Si a trambitat intaiul inger, si s-a pornit grindina si foc amestecat cu sange si au cazut pe pamant; si a ars din pamant a treia parte, si a ars din copaci a treia parte, iar iarba verde a ars de tot.
Iata ma desteptule cum fiintele fara trup, ingerii, pot sa faca o multime de lucruri. Omul e compus din trup muritor si suflet nemuritor, inrudindu-se cu ingerii dupa cum spune Scriptura:,, Ce este omul ca-Ti amintesti de el? Cu putin micsoratu-l-Ai pe el fata de ingeri,,
Unde formeaza la tine Scriptura un tot unitar, cand tu nu aduci in discutie decat textele care-ti convin tie???
Si cine estu tu sa decretezi ca daca sufletele striga e ceva simbolic? Ingerii cand trambiteaza e simbolic, cei 24 de batrani care cad inaintea tronului si apoi canta, e ceva simbolic???
8. Si cand a luat cartea, cele patru fiinte si [SIZE=3]cei douazeci si patru de batrani au cazut inaintea Mielului, avand fiecare alauta si cupe de aur pline cu tamaie care sunt rugaciunile sfintilor.
9. Si cantau o cantare noua, zicand: [/SIZE]Vrednic esti sa iei cartea si sa deschizi pecetile ei, fiindca ai fost injunghiat si ai rascumparat lui Dumnezeu, cu sangele Tau, oameni din toata semintia si limba si poporul si neamul; (Apoc. 5
Iata inca un text in care Sf Pavel arata ca vrea sa se desparta de trup si sa fie impreuna cu Hristos:
21. Caci pentru mine viata este Hristos si moartea un castig.
22. Daca insa a vietui in trup inseamna a da roada lucrului meu, nu stiu ce voi alege.
23. Sunt strans din doua parti: doresc sa ma despart de trup si sa fiu impreuna cu Hristos, si aceasta e cu mult mai bine;
24. Dar este mai de folos pentru voi sa zabovesc in trup.
25. Si avand aceasta incredintare, stiu ca voi ramane si impreuna voi petrece cu voi cu toti, spre sporirea voastra si spre bucuria credintei,(Filipeni1
Iata ca si Sf Ap Petru spune ceva asemanator numindu-si trupul cort:
13. Socotesc, dar, ca este drept, cata vreme sunt in acest cort, sa va tin treji, prin aducerea aminte,
14. Fiindca stiu ca degraba voi lepada cortul acesta, precum mi-a aratat Domnul nostru Iisus Hristos.
15. Dar ma voi sili ca, si dupa plecarea mea, sa va amintiti necontenit de acestea, (II Petru 1
__________________
Om rational este cel ce ingaduie sa fie indreptat. Iar cel ce nu ingaduie sa fie indreptat e neom caci s-a pogorat pe sine in randul dobitoacelor. (Sf. Antonie cel Mare)
|