Patimile sunt boli ale sufletului - o scurtă sinteză alcătuită după Sf. Părinți
Patimile reprezintă cel mai jos nivel la care poate cobori ființa omenească.
Păcatul are un caracter accidental, spre deosebire de patimă, care este un păcat generalizat, devenit obicei sau obișnuință. Omul pătimaș este intr-o stare de pasivitate, de robie, o realitate psihologică și morală a vieții duhovnicești in care funcțiile spirituale ale omului sunt paralizate. Cu toate acestea, nu doar din punct de vedere psihologic , ci și duhovnicesc, sub aparența acestei activități sau ințepeniri în rău, patimile au o dinamică și o lucrare violentă. O altă caracteristică a patimilor este că în ele se manifestă o sete fără margini, care-și caută stâmpărarea și nu și-o poate găsi ; iar ceea ce spune Nil Ascetul despre stomac, că devine , prin lăcomie, o mare ce nu poate fi umplută, se potrivește oricărei patimi. Setea infinită a patimilor în sine se explică prin faptul că ființa umană, având o bază spirituală, are tendința spre infinit, care se manifestă și în patimi. ; dar , în patimi, această tendință este întoarsă de la autenticul infinit, care este de ordin spiritual, spre lume, care dă numai iluzia infinitului , ne învață Sfântul Maxim Mărturisitorul. Firea omului, prin structura pe care o are, este caracterizată de tendința de a-și căuta un centru în afara ei. Prin patimi, acest centru este mutat de la Dumnezeu la lume. Părinții duhovnicești definesc patimile drept boli ale sufletului care pătrund în fire și o scot din sănătatea ei. Când lucrează potrivit firii, sufletul este curat, dar , odată cu apariția gândurilor păcătoase în minte, se produce o întinare a sufletului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|