O relatare plină de învățăminte din Patericul Atonit:
" În anul 1810 când era egumen al mănăstirii Dionisiu, evlaviosul ieromonah Chiril, un frate pe nume Evdochim, care dorea să fie martir pentru Hristos, insista la părintele său să-i permită să meargă in orasul Constantinopol- stăpânit de turcii musulmani, ca să moară acolo ca mucenic. Egumenul cunoscând caracterul neserios al călugărului, nu i-a dat binecuvântarea sa.
Evdochim a găsit pe un alt frate din mănăstire, numit Bonifatie, care avea aceleasi păreri ca și el, și au plecat impreună la Constantinopol, unde au inceput să il predice in public pe Hristos și să-l numească pe Mahomed profet mincinos. Pentru aceasta au fost aduși in fața unui judecător si torturați, asa cum procedau de obicei turcii cu crestinii mărturisitori. Nefiind in stare să îndure torturile, s-au lepădat de credința in Hristos și au devenit amândoi musulmani, ca să iși salveze viața aceasta trecătoare.
Câțiva ani mai târziu Evdochim si-a revenit in simtiri și s-a intors in mănăstirea sa, unde a fost primit și i s-a dat un canon pe care l-a împlinit cu pocăință. Apoi după un timp, crezându-se destul de curajos, a dorit din nou să devină martir, ca să își spele păcatul rușinii și al lepădării de Hristos. El l-a implorat pe noul egumen, Ștefan să-i dea voie să meargă direct la Constantinopol, ca să nimicească lepădarea sa prin mărturisirea lui Hristos și moartea pentru El.
Egumenul l-a mustrat foarte aspru spunându-i că ar trebui să rămână în rugăciune și pocăință și ar fi de ajuns ca să primească iertarea de la Dumnezeu. Evdochim a continuat să insiste, iar in cele din urmă egumenul a decis să trimită un frate tânăr, pe nume Iosif, ca să il insoțească pe Evdochim la Constantinopol. Iosif era un bărbat drept și blând și avea mintea unei persoane in vârstă.
- Te rog, insoțeste-l pe frate, din dragoste, la Constantinopol, sprijinindu-l ca martor la martiriul său, pe care il dorește atât de mult. Ca un bun călugăr in ascultare, binecuvântatul Iosif a făcut o plecăciune egumenului și i-a spus:
-Binecuvintează părinte și fie ca harul lui Dumnezeu să imi dea mie putere celui nevrednic.
De indată ce au sosit in oraș, Evdochim s-a prezentat la curte, spunând tuturor că a greșit când a renunțat la credința sa și a criticat credința islamică, proclamând credința in Hristos ca singura adevărată. Din acest motiv judecătorul a poruncit să fie incercat ținând in mână cărbuni încinși, pentru a testa adevărul credintei sale.
Nefericitul Evdochim și-a piedut din nou curajul și a refuzat să facă aceasta și, sub amenințările judecătorului că va fi spânzurat dacă insistă asupra declarației sale, s-a lepădat de credință din nou și l-a acuzat pe Iosif care era in auditoriu, că l-a silit să facă declarația că s-a intors la creștinism. Apoi judecătoirul s-a intors către Iosif și i-a spus ca dacă refuză să se lepede de credința sa și să devină musulman, va fi ucis, pentru că a incercat sa schimbe credinta unui musulman. La acestea vrednicul de pomenire a răspuns că însuși Evdochim a dorit să devină martir pentru Hristos și că el l-a insoțit numai din dragoste frățească. Dar să se lepede de Hristos, singurul Dumnezeu adevărat și să devină musulman nu va face niciodată, chiar de ar fi fost să moară de o sută de ori. După aceasta Evdochim a fost eliberat si lăudat de turci, iar Iosif a fost inchis. Peste câteva zile a fost condus din nou in fața judecătorului, unde a repetat din nou mărturisirea lui Hristos. I s-a spus atunci că dacă continuă să insiste asupra părerilor sale, va fi torturat și ucis, iar dacă se va răzgândi, va fi răsplătit cu onoruri și bogăție. La acestea Iosif nu s-a arătat tulburat deloc, ci a continuat să își afirme credința in Hristos. In inchisoare a indurat cu mare putere torturi, iar in cele din urma a fost decapitat, primind de la Hristos slava de martir.
Iar vrednicul de milă Evdochim, rămânând un scurt timp in aceea falsă poziție și neputând să indure mustrările constiinței sale, pentru comportamentul si tradarea fratelui său, s-a intors la manastire, rugându-se ca ei sa aiba milă de mântuirea lui.După ce au auzit povestea acestei intâmplări, egumenul si frații, nu i-au dat voie să intre in mănăstire, dar din milă i-au impus un canon pentru tot restul vietii, ca să stea la mică distanță de mănăstire, intr-o chilie, lângă un izvor unde să isi plângă marile sale păcate, iar inaintea morții sale i se va permite să primească Sfintele Taine. Sub acest canon a trăit sărmanul de el vreme de 30 de ani, postind, lucrând si plângându-și amarnica și cumplita lui cădere. Despre marile lui nevoințe mărturisesc prispele care s-au păstrat până astăzi, lucrate numai de mâinile sale, in acea văgăună prăpăstioasă și stâncoasă, precum și cei câțiva măslini și alți copaci sădiți de el, ce poartă denumirea "la Evdokimos". La ostenelile trupești mai adăuga și lacrimile nesecate după cum au constatat duhovnicii mănăstirii care l-au vizitat.
Iar preabunul Dumnezeu, nevoind moartea păcătosului și văzându-i intoarcerea prin pocăință adevărată, a primit și a iertat făptura Sa, instiințându-l pe acesta printr-o vedenie și indemnându-l să se ducă la mănăstire, să ceară să se impărtășească cu Sfintele Taine și să fie pregătit pentru cea din urmă clipă din viața sa.
El a venit la biserică pe intuneric, a bătut la poartă și a întrebat de egumenul Evloghie. I-a spus despre vedenie și cu lacrimi a cerut iertare și să primească Sfintele Taine. După ce s-a impărtășit, a refuzat să intre in mănăstire, chiar dacă egumenul i-a dat binecuvântare să facă lucrul acesta. In schimb, s-a intors spre Răsărit, Și-a incrucisat mâinile pe piept si acolo, langa intrarea in manastire, inainte de zorii zilei și-a dat duhul, rămânând un exemplu pentru noi toți, că putem evita blestemata mândrie a neascultării, care a pricinuit căderea omului încă de la început".
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic)
|