Subiect: Pacatul
View Single Post
  #4  
Vechi 09.04.2009, 08:39:37
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Pacatul originar

Păcatul originar

Uneori în teologia ortodoxă se vorbește despre "păcatul originar". Istoria păcatului originar este istoria căderii omului, a lui [COLOR=#000080]Adam și Eva[/COLOR], din legătura sa cu Dumnezeu în [COLOR=#000080]Rai[/COLOR], când omul a ales de bunăvoie, sub [COLOR=#000080]ispita[/COLOR] [COLOR=#000080]diavolului[/COLOR], altceva decât cuvântul dătător de viață al lui Dumnezeu.
Consecințele păcatului au fost:
  • pe plan sufletesc: moartea sufletească, adică ruperea legăturii directe cu Dumnezeu (în Rai Adam și Eva vorbeau față către față cu Dumnezeu)
  • pe plan fizic: boala, suferința, moartea fizică
Totuși, teologia ortodoxă nu admite teoria greșită a Bisericii Catolice despre "transmiterea păcatului original". După această teorie, păcatul original personal al protopărinților Adam și Eva se transmite de la un om la altul. Din această teorie ar rezulta, în mod direct sau indirect:
  • că sexualitatea (una din "puterile" pe care Dumnezeu le-a pus în om) este rea, de unde un Evul Mediu occidental s-au născut diferite teorii despre "puritate", s-a întărit celibatul preoților latini și alte astfel de erori
  • că păcatul strămoșesc apasă în mod direct asupra pruncilor nou-născuți, care în lipsa Botezului nu au mântuire și merg în iad
Pentru Biserica Ortodoxă, ceea ce se transmite nu este păcatul original în sine (păcatul original personal al lui Adam și Eva), ci consecințele păcatului în firea/natura umană - slăbiciunea, slăbănogeala, boala ei -, pentru că toți suntem "din același sânge" (Fapte 17:26): "De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la toți oamenii pentru că toți am păcătuit în el" (Romani 5:12). Despre această stare de slăbănogeală a firii umane vorbește Apostolul Pavel în [COLOR=#000080]Epistola către Romani[/COLOR], capitolul 7.
Dumnezeu nu a creat păcatul și nici nu-l dorește, dar îl îngăduie pentru a nu afecta libertatea omului, libertate cu care l-a înzestrat alături de demnitate, încă de la creație. [COLOR=#000080]Demonii[/COLOR] s-au făcut demoni de bunăvoie și nu prin voia lui Dumnezeu, ca de altfel mulți oameni.
Tocmai pentru a nu crea confuzie în jurul noțiunii de "păcat originar", Sfinții Părinți și teologii ortodocși au preferat să folosească sintagma "păcatul ancestral" (gr. προπατορικό αμάρτημα).
Despre eroarea teologică a teoriei transmiterii păcatului originar au scris în secolul XX mai mulți teologi ortodocși, între care: [COLOR=#000080]Ioan Romanides[/COLOR] (teza sa de doctorat, Atena, 1957), Părintele [COLOR=#000080]Iustin Popovici[/COLOR] (în volumul 1 al Dogmaticii sale), sfântul [COLOR=#000080]Ioan Maximovici[/COLOR] (în cartea sa despre [COLOR=#000080]Maica Domnului[/COLOR]), Preasfințitul [COLOR=#000080]Kallistos Ware[/COLOR], [COLOR=#000080]Jean-Claude Larchet[/COLOR] ș.a. [COLOR=#000080][3][/COLOR]
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote