View Single Post
  #2  
Vechi 11.04.2009, 19:56:28
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=black]"Jerfa și învierea, așa cum arată schimbarea la față, independent de orice conjunctură, descoperă sensul cel mai profund al creației își are temeiul în întrupare și dincolo de ea, în «taina cea din veac ascunsă», în aceaperspectivă a veacurilor”. Sfîntul[/COLOR] [COLOR=black]Maxim Mărturisitorul afirmă: «Cel ce a cunoscut taina crucii și a mormantului a înțeles rațiunile esențiale ale tuturor lucrurilor...; iar ce ce a cunoscut înțelesul tainic al învierii a cunoscut scopul spre care Dumnezeu a întemeiat toate de mai înainte...» și «toate cele văzute se cer după cruce».[/COLOR] [COLOR=black]Dezvoltînd puțin această viziune e îngăduit să spunem: Fiul este, după Sfînta Scriptură, «Mielul lui Dumnezeu», Mielul din veci al Tatălui, dar e un «Miel» jertfit. El e «preot în veac» (Evr. V, 6) și e «jertfă de la întemeierea lumii». De asemenea și lumea, în El și cu El, e o jertfă nesfîrșită, o ofrandă în fața Tatălui. Creația însăși este simbolic un «miel». Și este «miel» atît în sensul de nevinovăție harică în originea ei, cît și în sensul că are și ea calitatea de «miel» și de «Fiu», adică de jertfă în fața Tatălui, deci de permanent suiș spre desăvîrșire, spre înviere. Creația întreagă se mișcă în același ritm cu Hristos între cruce și înviere: crucea ca mijlocire, învierea ca finalitate. Structurile creației sînt o oglindire a «Mielului jertfit» dintru început pentru creație, iar întruparea, moartea și învierea, o continuare a creației întrerupte de păcat; continuare însă în ritm, în armonie cu legea ei și universală, fixată din început prin «jertfirea Mielului».[/COLOR]

[COLOR=black]Cum se poate observa, tradiția răsăriteană, printr-o viziune cuprinzătoare în care creația e înrădăcinată de mai înainte de veacuri în «Taina lui Hristos», nu exclude ci preîntîmpină accidentul păcatului încît iconomia creației poate deveni o iconomie a mîntuirii. Dar aici, conștiinței creștine i se opune o subtilă întrebare. Anume, dacă Adam n-ar fi păcătuit am mai fi primt noi darul suprem al întrupării? Problemă ivită încă din primele veacuri ale Bisericii, la care Fericitul Augustin răspundea grav: «si homo non periisset, filius hominis non venis-set», care a suscitat multe controverse, mai ales în Apus între tomiști și franciscani, și care a rămas deschisă pînă astăzi, în ce ne privește, noi considerăm că un cuvînt al Sfîntului Chiril al Alexandriei, pe care îl redăm, mai departe, aruncă o lumină în pătrunderea misterului: «După cum un arhitect înțelept», spune Sfîntul Chirii, «cînd începe construirea unei case, gîndind cum se cuvine, că în trecerea vremii ea poate suferi vreo stricăciune, fapt ce se întîmplă cu orice casă zidită, el pune o temelie de nedistrus, care este în planul lui, ca și o rădăcină neschimbabilă a operei sale, pentru ca în caz că ar suferi ceva, principiul avîndu-1 sănătos, să se poată din nou construi pe ea. Tot așa, Ziditorul tuturor a pus de mai înainte pe Hristos ca temelie a mîntuirii noastre, înainte chiar de întemeierea lumii. Așa fel încît, atunci cînd din cauza transgresiunii noastre, s-ar întîmplă să cădem, noi să putem fi rezidiți pe El. Deci, cît privește voința și planul Tatălui, Hristos este pus drept temelie, încă înaintea veacurilor. Faptul propriu-zis însă, după cuviință, s-a săvîrșit în timp pentru că așa cerea nevoia lucrului. Așa am fost reînnoiți în Hristos, prin venirea Sa în timp, noi care îl aveam de mai înainte temelie a mîntuirii».[/COLOR] [COLOR=black]Se deduce lesne că Sfintul Chiril are în vedere o previziune proniatoare a înțelepciunii lui Dumnezeu în «planul cel veșnic» în realizarea creației, previziune care, ținînd seama de temporalitatea făpturii noastre include și posibilitatea ruinei, a schimbabilității în păcat. Astfel cele două iconomii, a creației și a Răscumpărării, se întrepătrund ca o unică lucrare a Proniei, «întruparea e răscumpărare» (Prof. N. Chițescu) e calea deschisă spre jertfă și spre înviere, întreaga iconomie a mîntuirii, din ceasul căderii e o modelare a existenței creației prin tipuri și semne, ca: Isaac, Iosif, Mielul pascal, șarpele de aramă etc., în vederea «Tainei lui Hristos»."[/COLOR]

[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black]Am reusit in sfarsit sa gasesc aceasta lucrare la o manastire; acum am scanat-o si am convertit-o in format document, urmand sa corectez greselile de scanare. In curand va va fi disponibila online, pentru ca ar fi o mare pierdere sa nu o cititi si voi.[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote