View Single Post
  #3  
Vechi 15.04.2009, 09:48:32
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit despre suferinta lui Hristos pentru noi - tot de la Parintele Galeriu

[COLOR=black]Rămîne în Adam «un nucleu incoruptibil de adevăr», pe care din fericire «porțile iadului» nu-l pot birui complet, pomul vieții, păzit de heruvimi (Fac. III, 24). «E cu neputință ca binele pe care-l face omul să fie păcat», zice Dositei al Ierusalimului, «căci binele e cu neputință să fie rău», deși poate fi și el mereu atins de o umbră de egoism. Dar dacă în persoana și în ansamblul umanității se păstrează această capacitate de a face bine, cu cît mai mult în firea pregătită și primită de Fiul lui Dumnezeu? Și trebuie adăugat că lui Dum[/COLOR] [COLOR=black]nezeu I s-a răspuns în întrupare prin acel «Fie», liber, al Fecioarei, deci al unui ipostas uman în maximă posibilitate de curăție și receptivitate. Aici e temeiul unirii ipostatice, locul întîlnirii celor două libertăți, al celor două voințe. Voia lui e liberă, originară și se aduce ca ofrandă desăvîrsiță Ipostasului divin care consolidează definitiv o fire omenească în bine și adevăr.[/COLOR]

[COLOR=black] Dar această voință, originară și liberă de păcat nu e separată de complexul persoanei și Domnul nu e o «conștiință solitară» într-o lume la care a venit să-i împărtășească destinul. Tot în sensul asumării stării noastre, mai nuanțat, Sfîntul Apostol Pavel spune în altă parte că «Dumnzeu a trimis pe Fiul Său întru asemănarea trupului păcatului» (Rom. VIII, 3). Această asemănare vrea să sugereze urmările, rănile păcatului nostru, în trupul sfînt al Domnului, adică suferința și moartea pe care le-a suportat[/COLOR].
[COLOR=black]Cum e cunoscut în experiența duhovnicească păcatul implică două stări: una de plăcere, alta de durere; începe în plăcere și eșuează în durere. S-a mai observat că plăcerea născută din eul introvertit în iubire de sine provoacă o ruptură și o dominare a scopurilor afective asupra scopurilor raționale (M. Pradines) și se instituie prin patimi ca un fel de obiectiv al eului. [/COLOR][COLOR=black]Într-o atare situație durerea se ivește ca o putere de șoc a conștiinței. Altfel plăcerea, iubită și trăită pentru ea însăși ca scop, ar duce la ruină. După Evanghelie, spiritului nu-i corespunde propriu-zis plăcerea, ci bucuria, bucuria împlinirii, Iisus s-a bucurat în Duhul Sfînt (Luca X, 21). Înțeleasă într-un asemenea context, durerea își descoperă virtuți salvatoare. E trăită și ca un semnal de alarmă care anunță un risc și ca un punct de limită, de înec al patimii.[/COLOR]

[COLOR=black]Iisus a luat din lumea păcatului durerea ca mijloc de mîntuire. Sfîntul Evanghelist Ioan contemplă «Mielul junghiat de la întemeierea lumii» (Apoc. XIII, 8). Sfîntul Grigorie de Nazianz vorbește despre «pătimirea Ființei, prin definția nesupusă pătimirii». De altfel suferința lui Dumnezeu e singura replică la suferința noastră umană, și se descoperă ca soluție divină a mîntuirii.[/COLOR]
[COLOR=black]Pentru oricine rămîne problemă de meditație, cum din marele dar al libertății am putut produce un asemenea rău ca păcatul și suferința?[/COLOR]
[COLOR=black]Dar dacă păcatul și moartea devin o dramă a noastră, poate Creatorul rămîne impasibil în fața acestei drame? Dumnezeu e dragoste și o dragoste care e străină durerii «celuilalt» nu mai este dragoste. Cum ne-ar putea mîntui de suferință un Dumnezeu Care «nu cunoaște» suferința noastră, Care deci nu se unește în suferință cu noi? «Glasul sîngelui fratelui tău strigă din pămînt către Mine» (Fac. IV, 10). în ultima instanță numai dragostea totodată «nepătimitoare și compătimitoare» poate explica refacerea unei firi căzute. Numai Dumnezeu, pătimind cu noi și mîntuindu-ne, desființează prin cruce «scandalul crucii».[/COLOR]

[COLOR=black]Și subliniem încă o dată imposibilitatea de a înțelege ontologia fără dragoste, fără jertfă. Ea și creează și vindecă și sfințește. Dragostea operează acest transfer al prezenței. Un om sfînt ca Sfîntul Apostol Pavel putea[/COLOR] [COLOR=black]spune: «Cine este slab și eu să nu fiu slab; cine se smintește și eu să nu mă aprind?» (II Cor. XI, 29). Ea pătrunde și cuprinde totul pentru că e dumnezeiască și nu poate lipsi de nicăieri (I Cor. III). Noi înșine nu putem suporta izolarea și căderea tragică a cuiva, simțim o răspundere pentru el. Simț al răspunderii care se leagă și de originea comună și de implicațiile propriului destin în destinul lui. Cu cît mai mult Iisus nu poate să nu fie solidar cu noi: «Viața noastră e ascunsă cu El, în Dumnezeu». E o responsabilitate morală și mai profund ontologică a Lui pentru noi în fața Tatălui. Sîntem frații, «semenii Lui».[/COLOR]
[COLOR=black]Această solidaritate existențială a Lui cu căderea noastră o putem exprima și astfel: după cum noi ne împărtășim din binele dumnezeiesc, în așa măsură, încît devenim dumnezei după har, fără ca totuși ființa divină să se reverse în noi, tot astfel Fiul lui Dumnezeu împărtășește toată suferința noastră, fără ca prin aceasta stricăciunea firii să poată atinge pe Dumnezeu.[/COLOR]

[COLOR=black]Despre Sfîntul Ierotei, Pseudo-Dionisie Areopagitul spune că «pătimea cele dumnezeiești». Acum Fiul lui Dumnezeu pătimește cele omenești. Puntea de comunicare între cele două lumi e Persoana divină a Fiului, Care într-o ființă umană trăiește întreagă pătimirea o-mului. Mai concret, Domnul poartă în umanitatea Sa - cum observă Sfinții Părinți răsăriteni și teologii ortodocși - «afectele care au pătruns în firea noastră după căderea în păcat, nu însă și păcatul însuși sau putința de'a păcătui». A cunoscut, ca om și pentru om, foamea și setea, osteneala și mîhnirea, mînia în fața fărădelegii, întristarea adîncă în fața morții, moartea însăși. A suportat[/COLOR] [COLOR=black]întreagă acea condiție a actualului eon, a încercării, a punerii la încercare, cum o numește înțeleptul în Vechiul Testament, a ispitirii și izbăvirii de ea, și cum ne învață Domnul însuși să ne rugăm în Tatăl nostru. A înfruntat El însuși direct asaltul forțelor demonice, în-cepînd îndeosebi de la experiența din pustia Carantaniei pînă la săvîrșirea pe cruce. A fost ispitit pentru ca și nouă celor ispitiți să ne ajute. «A adus rugăciuni și cereri cu strigare tare și cu lacrimi către Cel ce avea putere să-L mîntuie de moarte» (Evr. V, 7). Ca nou-Adam, demonul încerca să pună în existența Lui o nouă temelie păcatului.[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote