View Single Post
  #4  
Vechi 16.04.2009, 10:00:49
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit sensul suferintei si al mortii lui Hristos

Cei care doresc sa citeasca in intregime teza de licenta a Parintelui Galeriu sa-mi lase adresa de mail pe privat.

[COLOR=black]Sfîntul Evanghelist Luca spune că diavolul epuizînd toată ispita s-a îndepărtat pînă la o vreme. Domnul îl va întîlni însă de aici înainte în suferința celor pentru care a venit. Iar în iubire, pătimirea celuilalt doare mai[/COLOR] [COLOR=black]mult și conștiința e aceea care dozează durerea. Aceasta crește în intensitate pe măsura cunoștinței și a iubirii și scade pe măsura insensibilității produsă de împietrirea sub focul păcatului, pînă la moarte spirituală. Cu cît vezi mai limpede adevărul și iubești mai intens și mai curat, cu atît crește și suferința în fața răului. Și cînd aria iubirii și cunoștinței se extinde și se identifică cu întreaga omenire, suferința ajunge și ea pe măsura întregii omeniri. Suferi și pentru adevărul ignorat-neiubit, și pentru făptura căzută; și cu Dumnezeu și cu aproapele. Suferința e legată totodată și de păcat și de Dumnezeu și are o anumită calitate divină. De aceea în orice suferință se păstrează ceva dumnuzeiesc, ceva care unifică sau ceva care evocă ruptura și darul reparator și unificator.[/COLOR]
[COLOR=black]Conștiința și iubirea cea mai pură și mai cuprinzătoare a lui Iisus «asumă durerea pură nediluată de plăcere» (Pr. Prof. D. Stăniloae) și atotcuprinzătoare. «Paharul pe care i-L dă Tatăl, spune mitropolitul Filaret, este paharul tuturor fărădelegilor lucrate de noi, pahar întocmit din neascultarea lui Adam, din pîngărirea primei lumi, din trufia și nelegiuirea Babilonului, din trădările Ierusalimului care a ucis pe prooroci... din superstițiile paginilor. Și, întrucît Răscumpărătorul a purtat asupra Sa și păcatele viitoare ale făpturilor Sale, din smintelile chiar din creștinism; din împuținarea de credință și dragoste, în însăși împărăția credinței și a dragostei.[/COLOR]
[COLOR=black]Iisus Hristos a înfruntat și gustat suferința pînă la capătul ei extrem, care e moartea, în ultimul timp, teologi și gînditori din Răsărit și Apus, de altfel din multe puncte de vedere de acord cu Sfinții Părinți, au descifrat[/COLOR] [COLOR=black]și au dat «morții» ca eveniment uman și o altă interpretare, decît aceea de termen tragic și absurd al vieții. Opoziția clasică, suflet-trup, este reconsiderată în termeni noi ca: spirit-materie, libertate-necesitate, persoană-natură. Ca urmare, și moartea este sesizată totodată și ca violență, și ca act liber, și ca un sfîrșit și ca o cale. [/COLOR][COLOR=black]Și ca o smulgere din existență, și ca o punte spre împlinire. [/COLOR][COLOR=black]Sfîrșitul biologic apare astfel multora normal, în contextul naturii. Apare ca o disoluție nu a eului, ci a non-eului; ceva mai mult, ca o posibilitate de transfigurare a eului.[/COLOR]
[COLOR=black]Creaturile aparțin în chip firesc lumii schimbării, sîntem vremelnici. După sesizarea profundă a Fericitului Augustin, am fost creați «nu în timp, ci cu timpul», solidari cu temporalitatea, cu durata. Timpul e o dimensiune fundamentală a făpturii. Un timp, o anumită durată ne este dată în actualul eon, în vederea împlinirii unei vocații. Nemurirea însăși nu înseamnă anularea timpului, ci răscumpărarea și umplerea lui cu sens creator. Pentru un filozof ca Heidegger, care e foarte aproape aici de povățuitorii Patericului, moartea e prezentă nu numai la capătul, ci în însăși inima vieții; nu numai ca fapt ontologic, ci și moral, de atitudine, îl confruntă pe om cu condiția lui, îi precizează termenii în care își împlinește o anumită menire, îl ține în stare de «trez-vie», cum spun Sfinții Părinți Astfel, o durată nedefinită a existenței, fără termen, e lipsită de sens. Bunăoară, o fixitate într-o anumită situație rea ar deveni iad, însași starea lui Adam în raport cu moartea, rezumată în formula «posse non mori» nu însemna, cum s-a mai observat, o neschimbată stare interminabilă. Moartea lui însă ca sfîrșit biologic, n-ar fi coincis cu o ruptură, cu acea smulgere violentă care atestă caracterul malefic al morții umane. Moartea lui ar fi fost un moment transformator, transformare în sensul biblic de dobîndire de noi calități, o trecere la eonul învierii.[/COLOR]
[COLOR=black]Schimbarea, mutația s-ar fi produs prin «gradații ușoare și blînde» asemănătoare - cum zice mitropolitul Filaret - unui «untdelemn curat care se preface în lumină», «tămîie care se preface în dulci parfumuri», sau asemenea bobului de grîu într-un spic bogat. Un suiș nu o cădere, «un cîștig», cum spune Sfintul Apostol Pavel. Final care presimte spiritual un alt început în credință și speranță și fără primejdie de spațiu, monotonie sau tragic, în acea ordine a proniei în care «fiecare sfîrșit naște un nou început» (Sfintul Grigorie de Nisa).[/COLOR]
[COLOR=black]Pentru teologul catolic K. Rahner, chiar în moartea de după păcat, în existența noastră căzută, sufletul nu se rupe din unitatea cosmică. Dimpotrivă, trecînd dincolo de limita spațio-temporală a trupului său, el dobîndește o mai mare deschidere și o relație mai profundă cu unitatea spirituală a lumii în care se înrădăcinează toate ființele create. Sufletul despărțit n-ar mai fi atunci a-cosmic, ci pan-cosmic. Revine, am spune cu alte cuvinte, în interioritate pură, capabil să comunice cu celelalte interiorități, cu esențele.[/COLOR]
[COLOR=black]Faptul cel mai semnificativ din toate aceste observații este că moartea poate fi interpretată, potrivit condiției ontologice a naturii noastre umane, în două moduri: fie ca «ruptură» violentă din existență, în starea căzută; fie ca «transformare». Noi aderăm mai curînd la termenii Sfintei Scripturi și ai Sfintei Tradiții sesizînd-o, sau ca plată a păcatului sau ca jertfă mîntuitoare.[/COLOR]
[COLOR=black]Iisus Hristos a experimentat amîndouă aceste moduri ale existenței Sale umane în moarte. Cele două invocări pe cruce substanțial diferite - «Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?» și «Părinte, în mîinile Tale încredințez duhul Meu» - arată neîndoios că Domnul a «trăit» și moartea - ca urmare a păcatului, și moartea - ca jertfă, ca dăruire de bunăvoie Tatălui.
Spunem că moartea e un moment de graniță, un act final în starea căzută. Cu cît «ceața păcatului» întunecă mai mult orizontul, pînă la ștergerea oricărei speranțe a unui «dincolo», cu atît și încordarea, spaima, «nesiguranța ontologică» ating acel nivel maxim care premerge rupturii. Făptură rațională prin esență, omul caută rațiune pretutindeni, deci și în moarte. Căutarea și descoperirea sensului e nevoința și bucuria creștinului, pe cînd lipsa de sens e tragedia lui, e absurdul. Venim potrivit unei chemări și unui rost în lume și plecăm din lume căutînd de asemenea o rațiune, un rost acestui «sfîrșit» care e moartea. Căci moartea ca nimicnicie nu se poate institui ca scop al vieții. Păcatul e singurul act irațional, fără sens, fără Dumnezeu. E despărțirea de Dumnezeu, neascultarea, neauzirea Lui. Dar o viață petrecută în păcat nu devine în cele din urmă o viață lipsită de sens? Atunci fatal în moartea în păcat nu mai licărește nici un sens, nici o speranță. Oare, cînd Hristos rostește: «Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce[/COLOR] [COLOR=black]M-ai părăsit?» nu contemplă El această moarte tragică, goală de sens și care provoacă vidul, neființa? Și dacă nimic nu-i mai tragic pentru om decît lipsa sensului, iraționalul, absurdul, atunci înțelegem cît de mare a fost suferința și jertfa lui Iisus. El, Logosul, Care poartă în Sine împreună cu Tatăl și Duhul Sfint infinitul și slava tuturor «eonilor», se face solidar cu noi, trăiește ca om spaima în fața morții, cunoaște acest sentiment al rupturii eonilor, al părăsirii în acelși timp și de lume și de Dumnezeu. Și dacă n-ar fi cunoscut această părăsire cum ar fi putut muri, cînd moartea înseamnă tocmai părăsire, despărțire?[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote