continuare
[COLOR=black]Dar părăsirea, absența lui Dumnezeu are și un aspect obiectiv, nu numai unul subiectiv. Comportă aspectul unei metode divine în raporturile cu starea de păcat a omului; poate și mai profund, anume cu «punerea la încercare» a stării de creatură. Trebuie înțeleasă, cu alte cuvinte, și ca o expresie a libertății noastre, acordată de Creator. Și mai ales în părăsirea din acel moment de unică însigurare și hotar, care e moartea, se poate dezvălui marea putere de credință și bărbăție, se poate afirma din adîncimea ei ultima persoană, care înfruntă acum acel real sfîrșit pentru un nou început ca de la neființă la ființă. E o absență, o trecere cu cel mai profund rost ziditor. Cînd noi citim atent Evanghelia, observă un ierarh otodox, vedem că în ea este numai o rugăciune care n-a primit răspuns, rugăciunea lui Hristos în grădina Ghetsimani. însă în același timp, noi știm că dacă Dumnezeu cîndva, în timp, a luat partea cuiva care s-a rugat, apoi desigur aceasta s-a petrecut cu Fiul Său, înainte de moartea Lui. Și noi știm de asemenea, că dacă a fost cîndva un exemplu de credință desăvîrșită, apoi acest lucru a fost anume atunci: Dumnezeu a găsit că credința[/COLOR] [COLOR=black]dumnezeiescului Patimilor era îndeajuns de mare ca să poată suporta tăcerea.[/COLOR]
[COLOR=black]Și în experiența duhovnicească ostenitorii vorbesc deopotrivă de răspunsul și tăcerea lui Dumnezeu, de prezență ca și de absență. «Absența autentică a lui Dumnezeu și prezența lui autentică, în aceeași măsură sînt dovezi ale realității și ale caracterului concret al relațiilor reciproce cu El». Iar absența, părăsirea prin voia lui Dumnezeu, scoate într-o lumină specifică măreția, adîncimea și puterea de credință a omului, în sfîrșit, autentica noastră libertate.[/COLOR]
[COLOR=black]Iisus a experimentat și în Ghetsimani și în final pe cruce această tăcere, părăsire, absență. Numai așa a și gustat real moartea, care e suprema absență. Rugăciunea din Ghetsimani: «Tată-Ava de este cu putință, treacă paharul acesta de la Mine...» descoperă deci că Iisus a trăit real întîlnirea cu moartea, acest produs al păcatului; dar strigătul de pe cruce «Eli, Eli...» ne arată tot atît de clar că această experiență dureroasă a purtat-o pentru noi, conștient de misiunea Lui răscumpărătoare. «Eli, Eli...» este reproducerea din Psalmul XXII, l și nu o spontaneitate personală. E strigătul făpturii suferinde prin dragostea lui Iisus: a Aceluia care moare fără să fi trebuit să moară, pentru că în El nu era germenele morții - păcatul, a Aceluia care «a gustat moartea pentru fiecare dintre noi», cum spune Apostolul (Evr. [/COLOR][COLOR=black]H, 9). El strigă: «Eli, Eli» și nu «Ava», invocare ce exprimă în Noul Test; relația personală a Lui cu Tatăl. El experimenta moartea noastră, moartea păcatului, pentru a o învinge, a o transforma din interior și a duce firea la nestricăciune. De aceea suferința Lui e ispășitoare, are caracter de expiere pentru noi, împreună cu noi. E suferința și biruința Dumnezeu-Omului pentru om.[/COLOR]
[COLOR=black]Suferința și frica de moarte a Domnului nu-i o simplă trăire subiectivă, nici numai un sentiment de compătimire pentru semeni, ci ea e în legătura cu o ordine pe care omul a călcat-o. Prin greșeala sa «omul are conștiința că este exclus din ordinea conform căreia a fost conceput». Fiul lui Dumnezeu a venit să restaureze această ordine în primul rînd în umanitatea Sa prin împăcarea cu Dumnezeu, cu dreptatea, cu sfințenia Lui. Suferința și moartea sînt numai mijloace de pedepsire și desființare a păcatului. Fără referirea la acea ordine călcată, suferința devine oarbă, inutilă și eșuează în disperare. In schimb în relație cu o ordine obiectivă, cu sfințenia la care aspiră, conștiința află un sens în suferință, un mijloc terapeutic. E o ispășire și mîntuire spirituală de rău; fără ispășire, nu există și nu se poate realiza altfel vindecarea firii, pacea conștiinței noastre, pacea cu Dumnezeu. [/COLOR][COLOR=black]Credinciosul creștin o acceptă ca o cale a purificării și transfigurării. «Vouă vi s-a dat harul să și pătimiți pentru Hristos», zice Sfîntul Apostol Pavel (Filip. I, 29). Suferința ispășitoare e o harismă. Poartă în ea vindecarea și înnoirea, pentru că în suferința și moartea harică e prezent Dumnezeu, aduce și sfințirea și totodată sufletul însuși rămîne viu. «Moartea trupească, zice Sfîntul Chiril al Alexandriei, este tip și simbol al morții celei lăuntrice și din suflet»52.[/COLOR]
[COLOR=black]In orice ispășire lumina conștiinței nu e stinsă complet. Dar Hristos «se află înlăuntrul întregii sfințenii și[/COLOR] [COLOR=black]strălucirea Sa nu se stinge nicicînd, pentru că se întemeiază pe legile firii Sale și pentru că de-a pururi rămîne si este același, neschimbat»53. Umanitatea Lui e umanitatea lui Dumnezeu-Cuvîntul. Domnul trăiește în Sine, în trupul Său cu noi și pentru noi suferința și moartea noastră, dar neavînd în El «nimic mort», moartea Lui se înscrie într-o altă ordine de existență. Firea Lui umană e dezlegată de osînda și pedeapsa morții, umplîndu-se dinlăuntru de sfințenie și nestricăciune în însăși această acceptare de bunăvoie a suferinței și stricăciunii morții. Astfel firea sfințită și fără de prihană o aduce drept cea mai curată jertfă spre îndumnezeire.[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|