View Single Post
  #6  
Vechi 16.04.2009, 11:59:54
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit concluzii la Jertfa si Rascumparare

[COLOR=black]Jertfa și Răscumpărarea reprezintă două mari capitole ale iconomiei divine. Teologia creștină a interpretat jertfa mai mult în lumina Răscumpărării și a integrat-o structurilor căderii, subliniind virtuțile ei de ispășire și împăcare cu Dumnezeu. Dar, deși esențială Răscumpărării, deși actul cel mai propriu care înfrînge în el însuși păcatul, jertfa depășește radical cadrul negativ al păcatului fiind în esența ei, prin dăruire, o pură afirmare a persoanei, ea se descoperă ca act originar, deci anterioară căderii, și ține de structura creației. Altfel, nu e de conceput creația fără jertfă, iar justificarea ei e în primul rînd creația. Și, indisolubil legata de actul creației, în chip firesc durează cît durează creația.[/COLOR]

[COLOR=black]Jertfa descoperă chipul divin al Creatorului în credinciosul creștin, și ascensiunea chipului lui spre tot mai profundă asemănare cu Dumnezeu. Și întrucît jertfa în dăruire supremă nu poate fi compensată cu nimic din lume si cel ce-și dăruiește viața nu mai are de primit în schimb nimic aici, jertfa nu poate fi înțeleasă decît în raport cu o valoare care depășește limitele existenței noastre. Se înscrie ca un act grav într-un univers ierarhic și personal, un univers al valorilor spirituale: binele, adevărul, căruia mă dedic, în ultimă instanță al suveranității infinite a lui Dumnezeu Căruia îi aparțin. Dăruindu-mă Lui primesc însutit, după Evanghelie, deci cresc nelimitat în ființă, iar dăruind aproapelui, il întilnesc tot pe însuși Dumnezeu în el, pentru că este chipul lui Dumnezeu și Fiul lui Dumnezeu s-a jertfit pentru el.[/COLOR]


[COLOR=black]Intr-o asemenea viziune jertfa angajează întreaga existență. Și persoana divină sau umană ca subiect și firea întreagă ca materie sau conținut al ei. Angajează de asemenea vitregul destin, descoperindu-se totodată și instrument al relației perfecte între credincios și Dumnezeu și om și om, și cale spre înnoire și creație. Și avînd suportul existențial în dragoste, jertfa se fundamentează în cele din urmă în viața de nemărginită dragoste, de unire prin oferire a Preasftntei Treimi.[/COLOR]

[COLOR=black]Biserica ne învață că lumea e un dar și o operă a Ziditorului. Tatăl creează totul prin Fiul în Duhul Sfînt și astfel orice făptură e o oglindire a Treimii, o monadă treimică. Fiece ființă sau lucru, ca și orice act al meu - care cred - revelează prezența Logosului și a Duhului, e o rațiune întrupată, avînd temei ultim în întruparea Logosului de la Duhul Sfînt.[/COLOR]

[COLOR=black]Jertfa omului ca «chip» al lui Dumnezeu e conștientă și liberă. Tocmai din calitate de «chip» putem deduce conștiința originară a acestui act reprezentativ uman. Jertfa e un fel de față în față cu Dumnezeu, e «da» al nostru în față lui «da» suprem, răspunsul nostru prin dar la darul divin, la harul Creatorului care circulă prin toată zidirea. [/COLOR][COLOR=black]Dar ca act spiritual și liber, ea nu se limitează la o simplă oferire a unui dar din lume lui Dumnezeu. Jertfa mea,[/COLOR][COLOR=black]după Revelație, trebuie să fie un răspuns original și liber supus judecății divine și cea mai înaltă ofrandă de slujire a lumii în care trăim, în acest aport personal, creator stă esența jertfei; dar în același timp ea se descoperă drept mediu optim de lucru al harului.[/COLOR]

[COLOR=black]Dacă în Dumnezeu totul e numai «da» ziditor, libertatea omului poate fi: și «da» și «nu». Contemplînd lumea prin valorile din ea, omul a cedat ispitei, căzînd în adorarea propriei lui valori ca unică în lume, instituindu-se, potrivit Tradiției ortodoxe, ca un auto-idol. Se preferă pe sine lui Dumnezeu și semenilor. Păcatul e o cădere din unitatea în care își află sensul existența mea, în egocentrism și patimi care-și construiesc din plăcere «sensuri» proprii și care deschid ușa suferinței și a morții. Dar păcatul în originea lui nu e uman ci demonic. Mai adînc decît păcatul în Adam e ființa lui harica. Jertfa rămine aceasta afirmare harica a omului, dar de aici înainte mai mult ca act de ispășire a păcatului, decît ca act creator, îndeosebi în Vechiul Testament și mai pregnant de la chemarea lui Avraam, jertfa va privi spre Hristos. Atît jertfa rituală, bunăoară, mielul pascal, cît și cea personală, reprezentată prin patriarhi, profeți ș.a., va fi o prefigurare profetică și creatoare a jertfei Răscumpărătorului, Iisus Hristos.[/COLOR]

[COLOR=black]Făptura în însăși originea ei e ambivalență: e și harismatică și firească. Fiecare lucru sau ființă în creștinism odată cu chipul lor își descoperă și adevărul lor. In credincios, această situație de existență devine act conștient și liber, și el se afirmă astfel ca persoană în «două firi». Păcatul il reduce însă la o unică dimensiune, cea a eului. Intruparea reface și consolidează structura umană originară. Firea divină prin chenoză și cea umană prin jertfire se unesc în unicul ipostas al Fiului în sînul Fecioarei-Mame, Născătoare de Dumnezeu. Domnul restaurează persoana ca principiu de comunicare a celor două lumi constitutive, divină și umană, și se face premisă și prototip concret fiecăruia, care își redescoperă în Hristos destinul propriu, anume acela de a se depăși permanent prin vocație, prin har. Astfel Dumnezeu lucrează întruparea în fiecare din noi întruparea însăși e temei al Răscumpărării și întreagă viața Domnului mai ales de la Botez, început al mesi-anitătii Sale spirituale, e o continuă jertfire Tatălui în slujirea mîntuitoare a omului.[/COLOR]
[COLOR=black]Răscumpărarea propriu-zisă implică trei aspecte fundamentale: de recapitulare, de sfințire a firii noastre și de oferire a ei ca jertfă. Primele două se susțin și se finalizează în cel de al treilea, în jertfă[/COLOR][COLOR=black].[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote