continuare
[COLOR=black]Domnul recapitulează mai întîi în Sine, în firea Sa umană însușită ca într-o esență-exemplar, ideea divină despre om, inclusiv istoria lui. Posibilitatea recapitulării cu respectul libertății și experienței noastre e dată în calitatea Domnului de Arhetip, de Bine absolut în fața diversității căilor de acces și realizare pentru toți cei ce vor să primească harul Lui mîntuitor, ca și în capacitatea Persoanei Sale de a se deschide către lume, de a fi o conștiință simfonică, așa cum e în ordinea divină unde ca Fiu poartă Treimea, Dumnezeirea toată.[/COLOR]
[COLOR=black]Firea recapitulată e și sfantită prin prezența lui Dumnezeu în ea. Sfințirea înseamnă restaurarea ontologiei noastre în cel mai propriu sens «onto-logic», adică Logosul își face locaș în ființa noastră, și această ființă devine o Revelație în trup a Logosului, a Adevărului.[/COLOR]
[COLOR=black]Domnul asumă însă firea în întreaga condiție a actualului eon de punere la încercare și ispitire, cu accidentul păcatului, și ia asupră-și încercările, suferința și moartea noastră. Poartă ca om osînda, dar ca Dumnezeu transfigurează firea noastră din interior și calea către blestem și moarte se preface în cale către înviere.[/COLOR]
[COLOR=black]In Iisus Hristos moartea e o jertfă supremă. Jertfă supremă, în primul rînd pentru că e suportată ca ispășire pentru tot păcatul omului; în al doilea rînd pentru că Hristos se jertfește pe cruce numai atunci cînd «a sosit ceasul», deci nu accidental; aceasta înseamnă că jertfa Lui e oferită aici, în acel moment în care a dus pînă la punctul final taina cea din veci privitoare la om. Dacă crucii îi urmează învierea și învierea e începutul celei de a opta zi, atunci desigur jertfa Domnnului e o încheiere și o încununare supremă a celei de a șaptea zi .[/COLOR]
[COLOR=black]Jertfa Domnului trebuie văzută în desăvîrșită unitate cu învierea. Una e implicată în alta fără să decurgă însă una din alta, întrucît moartea înseamnînd sfîrșitul posibilităților noastre umane, învierea e o nouă creatie, o nouă intervenție divină și un nou eon. E Paște, e trecere la o nouă condiție de existență pentru creștini: spirituală, nestricăcioasă, nemuritoare.[/COLOR]
[COLOR=black]Taina lui Hristos, taina crucii și a învierii devine taină a fiecărui creștin săvîrșită de Sfîntul Duh în Biserică. Această taină din veci, determină structura jertfitoare și pascală a Bisericii și creștinul o trăiește cu toată viața lui, în toate Tainele, culminînd în Euharistie, care profetic anticipează Parusia Domnului. Trăiește anume acea «me-tavoli», adică prefacerea în Duhul, trecerea de la trupesc la duhovnicesc, după itinerariul Domnului, Care a fost răstignit în trup și a înviat în Duh. Așa cum noi nu putem înțelege o operă fără să ne integrăm universului spiritual al autorului, nu ne putem trăi inteligibil destinul fără această mutație în Duhul, adică în universul spiritual al propriei noastre obîrșii. Aceasta înseamnă, după Sfinta Scriptură, a «umbla în Duhul». Jertfa care a adus la înviere ne poate călăuzi și pe noi la unitatea Bisericii ca și la slujirea lumii, a marii familii umane.[/COLOR]
[COLOR=black]Revelația ne învață că Dumnezeu este dragoste. Existența își are începutul de asemenea în dragoste ca dar al lui Dumnezeu. Răscumpărarea și nașterea noastră din nou s-a făcut tot prin dragoste, o dragoste atît de mare, încît a dus la jertfa Fiului lui Dumnezeu. Semnele Răscumpărării trebuie să reveleze în cele din urmă și în noi «chipul» lui Dumnezeu, acesta realitate fundamentală, pentru a putea spune: omul este dragoste.[/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|