Î[SIZE=2][SIZE=2]n Biblie termenul de desfrânare (adulter) este folosit și cu alte sensuri decât acela de păcat trupesc între femeie si bărbat. Desfrânare inseamnă orice altceva care ti-ar putea lua atentia de la lucrarea propriei mântuiri și de la Adevăr (Dumnezeu):
2 Cronici 5.25 "au început să se desfrâneze după dumnezeii popoarelor pământului aceluia"
Ieremia 3.13 "te-ai abătut de la Domnul Dumnezeul tău și te-ai desfrânat cu dumnezei străini sub tot arborele umbros și glasul Meu nu l-ai ascultat, zice Domnul."
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]sau:
[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]Exod 20.17 "Să nu dorești casa aproapelui tău; să nu dorești femeia aproapelui tău, nici ogorul lui, nici sluga lui, nici slujnica lui, nici boul lui, nici asinul lui și nici unul din dobitoacele lui și nimic din câte are aproapele tău!"
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]Matei 5.28 "[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]Eu însă vă spun vouă: Că oricine se uită la femeie, poftind-o, a și săvârșit adulter cu ea în inima lui.[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]"[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]În acest caz câți dintre noi suntem curați !!
"Matei 19.vers 1 in jos....spune despre despartirea barbatului de nevasta....iar Isus le spune ucenicilor in vers 9:Iar Eu zic vouă că oricine va lăsa pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, și se va însura cu alta, săvârșește adulter; și cine s-a însurat cu cea lăsată săvârșește adulter.
1 Corinteni 7:10. Iar celor ce sunt căsătoriți, le poruncesc, nu eu, ci Domnul: Femeia să nu se despartă de bărbat!
11. Iar dacă s-a despărțit, să rămână nemăritată, sau să se împace cu bărbatul său; tot așa bărbatul să nu-și lase femeia."
[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]
Sunt înfricoșătoare citatele despre taina căsătoriei, dar să ne amintim [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]și[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] ce mai spune Scriptura, despre Sfânta Biserică:
Matei 18.18 "Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer."
1 Tim 3.15 "casa lui Dumnezeu, este Biserica Dumnezeului celui viu, stâlp și temelie a adevărului".
Pe lângă situațiile de păcat carnal [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]î[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]n afara casatoriei,[/SIZE][/SIZE][SIZE=2] așadar Biserica poate motiva scriptural divorțul [/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]în următoarele situații:
Atunci când [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]tatăl [/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]reprezintă o amenințare fizică pentru viața copiilor născuți sau nenăscuți. [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]Î[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]n cazul acesta femeia isi poate sacrifica casnicia sau pe ea, după Cuvântul:
Ioan 15.13 " Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să și-l pună pentru prietenii săi."
O altă situatie de posibilă desfacere a casatoriei este aceea in care unul dintre soți a ascuns față de celălalt,(adică nu i-a spus inainte de casatorie, cu rea intenție), incapacitatea lui sexuală. [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]Î[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]n aces caz, se consideră căsătoria intemeiată pe minciună[/SIZE][/SIZE][SIZE=2] și[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] imposibil de a se consuma trupește.
Sfântul Pavel pune tot timpul accent pe [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]libertatea aceasta:[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]
1 Cor. 7.3-4 "Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea și femeia bărbatului. Femeia nu este stăpână pe trupul său, ci bărbatul; asemenea nici bărbatul nu este stăpân pe trupul său, ci femeia. 5. Să nu vă lipsiți unul de altul, decât cu bună învoială pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea, și iarăși să fiți împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre. 6. Și aceasta o spun ca un sfat, nu ca o poruncă.
7. Eu voiesc ca toți oamenii să fie cum sunt eu însumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul așa, altul într-alt fel."
Oricum, sotul sau soția in cauză nu este obligat/ă să desfacă căsătoria.
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]În practica primelor secole creștine, experiența Bisericii inregistrează cazuri de desparțire a soților pentru considerente grave: ingerințe ale unuia din soti contra celuilalt, sau adulter. Interpretand epistola catre Corinteni, Sfantul Ioan Hrisostom spune: "este preferabil sa sfarami legatura casatoriei, decat cea a credintei". In caz de adulter, sau daca unul din soti obliga pe celalalt sa sacrifice idolilor, "nu ezitati - spune sfantul - sa va retrageti de indata ce el va crea zilnic certuri, pentru ca Dumnezeu ne-a chemat sa trăim in pace".
Un[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] alt caz in care [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]poate fi[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] admisă desfacerea căsătoriei este atunci când unul dintre soți a apostaziat, indemnându-i pe copii la fapte anticreștinești[/SIZE][/SIZE][SIZE=2] (îi obligă să treacă la secte[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2],[/SIZE][/SIZE][SIZE=2] îi obligă să fure sau să se prostitueze etc)[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] punându-le in pericol mântuirea și făcându-i fii ai Diavolului. În acest caz, păcatul amăgitorului poate fi mai mare și decât uciderea de sine:
Marcu 9.42 "Și cine va sminti pe unul din aceștia mici, care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui dacă și-ar lega de gât o piatră de moară și să fie aruncat în mare."
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]Spre deosebire de atitudinea doctrinei romano-catolice in chestiunea divortului, Biserica Ortodoxa a pastrat același respect si o anume discreție, neintervenind cu hotarari brutale in viata familiei. Cum bine remarca Olivier Clement - vorbind despre gandirea lui Evdokimov - Biserica Ortodoxa nu are o "teologie a divortului; insa se intampla ca ea sa constate absenta durabila a iubirii". În fata acestui hiatus, ea nu se pronunță nici oficial, nici neoficial, ci "constata" și absolvă.
[/SIZE]
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic)
|