View Single Post
  #30  
Vechi 17.04.2009, 12:26:11
MarinaAlca's Avatar
MarinaAlca MarinaAlca is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.07.2008
Locație: The Land from Down Under
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.048
Implicit Danion Vasile-crucea preoteselor

Când se gândesc la însurătoare, unii tineri studenți teologi spun că fata pe care o vor lua trebuie să fie fecioară.
Este firesc să caute o fecioară, pentru că preoteasa trebuie să fie un suflet curat, un suflet care nu a fost vătămat de păcatul desfrâului. Există pravile foarte clare despre aceasta. Dar nu stă totul numai în feciorie. Dacă o fată este fecioară, nu înseamnă că neapărat este bună de preoteasă. Da, o viitoare preoteasă trebuie să fie fecioară. Dar trebuie să fie și credincioasă, și smerită, și înțeleaptă, și iubitoare, și și și ... Sunt atâtea virtuți care se leagă una de alta. Dacă singura virtute a viitoarei preotese este fecioria, nu va putea să fie un sprijin pentru soțul ei.
Nu intru acum în detalii legate de cazurile neconvenționale.
O cunoștință de-a mea, care acum este preoteasă, spunea că nu i se pare normal ca în vremurile noastre să se insiste atât asupra fecioriei preotesei și să se treacă cu vederea păcatele tinerilor care vor să devină preoți. După învățătura Bisericii atât viitorul preot, cât și viitoarea preoteasă trebuie să fie încununați cu cununa fecioriei. Curentul modernist care nu ține seama de această învățătură este de influență diavolească. Diavolul vrea ca familia preotului să nu fie o mică biserică, ci un lăcaș al neînțelegerilor, al dezbinării și al patimilor.
Faptul că au existat preoți sau preotese care înainte de căsătorie nu au mers pe calea virtuții, dar care după căsătorie s-au pocăit și au fost modele de virtute nu trebuie să fie generalizat. Astfel de excepții nu fac altceva decât să întărească regula. Dacă stăm să ne gândim, dintr-o mie de păcătoși se pocăiesc foarte puțini. Și pravilele Sfinților Părinți nu trebuie călcate în picioare din cauza unor observații subiective. Nu vreau să insist asupra acestui subiect.
Voi mai observa însă un singur lucru: că dacă viitorul preot și-a luat de soție o fecioară, o fată care a știut să reziste ispitelor vrăjmașului diavol și tinerilor care au plăcut-o, aceasta îl va ajuta pe părinte în viața de înfrânare pe care o cere slujirea preoțească. Și invers, cine nu a știut să se înfrâneze înainte de nuntă se va înfrâna cu greu după nuntă. Precum se știe, preotul are o anumită rânduială de nevoință peste care nu se poate trece. Preoteasa nu are dreptul să îi ceară să se unească trupește în anumite zile, în posturi, înainte sau după slujirea Sfintei Liturghii.
Dragostea trupească este binecuvântată de Dumnezeu numai dacă se ține seama de rânduielile bisericești care sunt foarte precise în această problemă.
[COLOR=Blue]Voi aminti aici exemplul celui mai cunoscut preot de mir care a trăit într-o aspră nevoință cu soția sa: au dus crucea curăției. Au trăit ca frații, și darurile duhovnicești cu care i-a binecuvântat Dumnezeu au fost pe măsură. Voi vorbi despre Sfântul Ioan din Kronstadt. [COLOR=Black]
Sigur că[/COLOR][/COLOR] el nu trebuie să fie înțeles ca un exemplu absolut de înfrânare: scopul preotului nu este de a nu se atinge de soția sa. Un preot care are copii știe să înțeleagă problemele credincioșilor mai bine decât un preot fără copii - fie că trăiește în curăție, fie că soția sa este stearpă. Numai prin sporire duhovnicească acest raport poate fi inversat. Sfântul Ioan din Kronstadt înțelegea problemele celor căsătoriți mai bine decât orice alt preot. Nu am de gând să propun aici calea pe care a mers sfântul Ioan ca pe un țel care ar trebui atins de toți preoții. Nici nu consider că așa stau lucrurile. Sfințenia Sfântului Ioan nu a provenit de la faptul că s-a înfrânat de la unirea trupească cu femeia sa. Numai unii eretici consideră că unirea trupească trebuie defăimată pentru a fi bineplăcut lui Dumnezeu. Sfântul Ioan nu defăima această unire, dar nici nu o recomanda altora ca pe o procedură magică de agonisire a Sfântului Duh. Până să citesc mai multe despre viața Sfântului Ioan, mă gândeam că între el și soția sa a fost o relație distantă, rece, că de fapt căsnicia lor a fost un fel de contract prin care el, pentru că nu își dorea monahismul, a încercat să aleagă o căsnicie ciuntită: citisem doar că soția sa a acceptat cu greu înfrânarea pe care i-o cerea Sfântul. Mare a fost bucuria mea când mi-am dat seama că am greșit. Ei au avut o dragoste puternică unul față de altul. Lipsa dragostei trupești a fost covârșită de plinătatea dragostei sufletești. Cu trei zile înainte de a muri, sfântul a aflat că soția sa, bolnavă la rândul ei, era întristată de faptul că nu îl poate îngriji. „Spuneți-i soției mele că este întotdeauna cu mine, și eu sunt întotdeauna cu ea”. O astfel de dragoste este veșnică.
Reply With Quote