Cel de al doilea nivel al apostaziei
La cel de-al doilea nivel al apostaziei înfățișat de Arhiepiscopul Averchie, Bisericile ortodoxe - „ținând pasul cu lumea” - leapădă în urma lor câteva din temele tradiționale ale Bisericii și atitudinile eclesiologice pe care le socotesc „învechite”, și astfel și ele se rup de tradiția care păstrează „savoarea” adevăratului creștinism. Acesta este unul din felurile în care Ortodoxia devine o „pseudo-Ortodoxie” lumească. Esența Ortodoxiei nu poate fi transmisă când însuși contextul primirii ei este ca și dispărut.
Arhiepiscopul Averchie a tâlcuit de ce Biserica Ortodoxă - așa cum odinioară a spus Sfântul Atanasie cel Mare - „nu trebuie să slujească vremurilor”[10].
Biserica nu se adaptează niciodată lumii. Intru adevăr nu face acest lucru, căci Domnul le-a spus ucenicilor Săi la Cina cea de Taină că ei „nu sunt din lumea aceasta” (Ioan 17,6,14-16). Trebuie să păstrăm lăuntric aceste cuvinte dacă vrem să rămânem credincioși adevăratului creștinism - Biserica cea adevărată a lui Hristos a fost întotdeauna, este și va fi mereu străină lumii acesteia. Despărțită[11] de ea, e în stare să transmită nestricate predaniile dumnezeiești ale Domnului, pentru că tocmai această despărțire [osebire de lume] a păstrat-o neschimbată, adică asemenea cu Insuși Dumnezeu cel neschimbat[12].
Odată, pe la începutul anilor ‘60, un seminarist l-a auzit pe Arhiepiscopul Averchie plimbându-se îndelung, cu pas mărunt, pe coridorul mănăstirii. In cele din urma s-a dus la ierarh și l-a întrebat ce se întâmplase.
„Frate - a răspuns cinstitul ierarh, ațintindu-și privirea - cuvântul «Ortodoxie» a ajuns lipsit de înțeles din pricina că neortodoxia se travestește în spatele măștii [înfățișarii] exterioare a Ortodoxiei. De aceea, e de trebuinta sa alcătuim o nouă expresie pentru ceea ce numim Ortodoxie, așa cum odinioară a fost de trebuință să se întocmească cuvântul «ortodox». Și aceasta nu e chiar atât de simplu”.
Arhiepiscopul Averchie și-a dat seama că, pentru vreun motiv oarecare, Bisericile ortodoxe și cârmuitorii acestora nu au prețuit temeiul duhovnicesc al tradiției ortodoxe, ca fiind transmisă neîntrerupt de la părinte la fiu, de-a lungul veacurilor. Despre aceasta a scris:
„Acolo unde s-a rupt legătura duhovniceasca moștenită a harului care vine de la Sfinții Apostoli și succesorii [urmașii] lor, Bărbații Apostolici și Sfinții Părinți, acolo unde s-au introdus diferite înnoiri în credință și în morală, cu scopul de «a ține pasul cu vremurile», de «a progresa», de a nu se demoda și de a se adapta cerințelor și uzanțelor acestei lumi care zace în rău - acolo nicidecum nu se poate vorbi de Biserică adevărată”[13].
Aceste „înnoiri”[14] sunt uneori introduse pentru a face viața ortodoxă mai puțin încordată sau a o face să pară mai puțin „stranie” în ochii lumii. Arhiepiscopul Averchie scria că însăși ideea acestui lucru este heterodoxă, de vreme ce „credința ortodoxă învață cum sa-ți zidești viața în acord cu cerințele desăvârșirii creștine, pe când heterodoxia ia din creștinism numai acele lucruri care sunt, și în măsura în care sunt, potrivite cu condițiile vieții culturale contemporane“. Să cobori standardul vieții ascetice a Ortodoxiei, înseamnă să le refuzi Creștinilor un mijloc de auto-curățire, să le refuzi însuși prilejul pocăinței de suflet mântuitoare atunci când le lipsește acest standard - dacă nu în literă, în duh. Inseamnă să slăbești însuși temeiul Ortodoxiei, care, asa cum a afirmat Arhiepiscopul Averchie, „este o credința ascetică, ce cheamă la trudă ascetică în numele dezrădăcinării patimilor păcătoase și a înrădăcinării virtuților creștine”[15].
In alte cazuri, tradițiile sunt analizate și preschimbate, ca să hrănească mândria „teologilor” contemporani care, rupți de transmiterea nemijlocită, vie a tradiției, se sârguiesc să găsească „noi direcții ale teologiei ortodoxe”, ca își „însușească istoria” în mod intelectual și să „recondiționeze” trăirea ortodoxă într-un soi de purism artificial. Arhiepiscopul Averchie scria:
„Ei discută gălăgios despre cât este de important să «reînnoiască Biserica Ortodoxă», despre un soi de «reforme în Ortodoxie», care chipurile a ajuns «inflexibilă în direcțiile sale» și «muribundă»[16]… Acest soi nou de «ortodocși» nu sunt, într-adevăr, cu nimic mai prejos decât «savanții» moderni”[17]. Ei „teologhisesc” fără a avea „simțul” adevărat al ambianței bisericii tradiționale în care s-au ivit Sfinții. „După roadele lor îi veți cunoaște” (Matei 7, 20) - Ortodoxia tradițională, cu toate așa-zisele ei „adăugiri culturale” și „întinăciuni”, a crescut Sfinți chiar și în vremurile noastre; Ortodoxia „recondiționată” sau „redescoperită”, cu toate pretențiile ei că este mai curată și mai bine informată, a creat în cel mai bun caz oameni inteligenți. Slăbiciunea duhovnicească a acesteia este arvuna „teologilor” ei „mai cunoscători” decât purtătorii actuali, în viață, ai sfințeniei ortodoxe.
„Ținând pasul cu vremurile”, bisericile pot să și piardă „savoarea” Ortodoxiei, fiind prinse de duhul „mișcării ecumenice” la modă care, după cum am văzut, este o expresie a procesului de apostazie mondială. Astfel, Arhiepiscopul Averchie a afirmat în mai multe locuri:
„Duhul pustiitor al apostaziei a pătruns deja chiar și în Biserica noastră Ortodoxă, printre ierarhi de seamă care vestesc fățiș apropierea unui fel de «nouă eră» și propun cu nerușinare să se termine cu tot trecutul, întrucât ei se strâng ca să întemeieze un soi de biserică în întregime «nouă», în legătură «ecumenică» strânsă și în comun acord cu toți apostații de la credința și Biserica cea adevărată[18]. O perioadă îndelungată am auzit că ei [preoții ortodocși] aparțin acestei mișcări pentru ca să «dea mărturie neamurilor de alte confesiuni despre adevărul Sfintei Ortodoxii», însă ne este greu să credem că această afirmație înseamnă ceva mai mult decât «o aruncare de praf în ochii noștri». Desele lor declarații teologice din presa internațională nu ne pot conduce decât la concluzia că sunt trădători ai sfântului Adevăr.”[19].
Cel de al treilea nivel al apostaziei
In sfârșit, cel de al treilea nivel de apostazie cu privire la care Arhiepiscopul Averchie ne-a avertizat, este atins atunci când bisericile ortodoxe, chiar și când păstrează toate tradițiile a ceea ce ele numesc „Ortodoxie adevărată”, pierd totuși „savoarea” prețioasă a credinței lor și ajung contaminate de un duh lumesc travestit în spiritualitate. Aceasta se întâmplă din pricina:
(1) a pierderii dragostei creștine adevărate, fără de care toate tradițiile ajung mai degrabă osânditoare decât purtătoare de har, și
(2) a întrebuințării în scopuri lumești a formelor și suporturilor de credință exterioare (care sunt menite să trezească amintirea lumii de dincolo). Dintru acești factori se ivește o altă formă de „pseudo-Ortodoxie“, de data aceasta mult mai subtilă, pentru că poate fi tăinuită în toate formele corecte. Câteva din simptomele sale, care pot fi găsite și în „pseudo-Ortodoxia” apostaziei de nivelul al doilea, vor fi înfățișate mai jos.
Politica de grup
Arhiepiscopul Averchie a văzut că, odată ce „savoarea” Ortodoxiei s-a pierdut, iar Biserica ajunge să fie privită în primul rând ca o organizație lumească, calitatea de mădular al Trupului tainic al lui Hristos este confundată cu calitatea de membru într-o grupare administrativ bisericească sau în alta. Atunci, viețile oamenilor pot fi năruite sub pretextul „curățirii Bisericii”, dacă acești oameni nu par prielnici organizației. Preoti, mireni și monahi sunt ațâțați și făcuți să nu se încreada unii în alții, tocmai ca să apere avantajele lumești al respectivelor lor grupări. O grupare bisericească poate să se desprindă dintr-o alta și să caute să își legitimeze poziția cu nenumărate formule legale și canonice. Diferite grupări pot să se unească, formând „supragrupări” ca să ajungă să se simtă mai legitime; pot sa vorbească de unitatea lor exterioară, ca și când aceasta ar reprezenta unitatea duhovnicească adevărata a Bisericii, însă adeveresc că această unitate este de fapt pe de-a-ntregul politică, dacă ele resping sau întrebuințează polemica împotriva acelor grupări ortodoxe care nu s-au alăturat organizațiilor lor. Cei cu o „mentalitate partinică” pot pierde însăși ideea de sfințenie, ridicând în slavă personalitățile bisericești fie pentru ci sunt „recunoscute” de propria lor grupare, fie pentru ca sunt purtătorii ei de cuvânt cei mai de vază. „Canonicitatea”, o armă însemnată în polemica dintre grupări, ajunge să fie mânuită destul de discreționar și confundată în mod greșit cu „recunoașterea” unui grup de către alte grupări. In felul acesta, pare să devină mai „canonic” cel care întrebuințează propaganda cea mai eficace.
Arhiepiscopul Averchie era scârbit de acest domeniu, al ceea ce el numea „politica de grup”, văzând că nu are nimic de a face cu adevăratul creștinism. Cu toate că politica de grup a atins într-adevăr o culme în vremurile acestea de pe urmă, când „dragostea multora se va răci” (Matei 24,12), „mentalitatea de grup” nu este doar apanajul epocii moderne - ea este o tendință generală a părții căzute, trupești a omenirii. Chiar și Sfantul Pavel a avut de-a face cu ea când îi scria bisericii din Corint: „Că fiecare din voi zice: Eu sunt al lui Pavel, iar eu al lui Apollo, iar eu al lui Chifa, iar eu al lui Hristos! Au doară S-a împărțit Hristos? Au Pavel s-a rastignit pentru voi? Sau întru numele lui Pavel v-ați botezat? […] Căci când zice cineva: Eu sunt al lui Pavel, si altul: Eu, al lui Apollo, au nu oameni trupești sunteți?” (1 Corinteni 1,12-13; 3,4).
|