Să faci din Biserică o unealtă a intrigilor politice, spunea Arhiepiscopul Averchie, înseamnă să „le supui pe cele veșnice celor vremelnice, pe cele cerești celor pamântești, pe cele sfinte celor păcătoase”[20]. In articolul sau Râvna cea sfântă, a afirmat în continuare:
„Și în același chip [ca și râvna sfântă], există o râvnă artificială, mincinoasă, înapoia măștii căreia este tainuită colcăiala patimilor omenești de rând - cel mai adesea mândria, iubirea de stăpânire și de cinstire și interesul unei politici de grup asemenea celei care joacă rolul principal în luptele politice și pentru care nu poate fi nici un loc în viața duhovnicească, în viața bisericească publică, însă care, din păcate, este des întâlnită in vremea noastră și este ațâțătoarea de căpetenie a oricărei gâlcevi și tulburări din Biserică. Conducătorii si ațâțătorii acestei râvne mincinoase se ascund adesea in spatele vreunui fel de idealism închipuit, însă în realitate își urmează numai țelurile lor personale, străduindu-se nu să-I fie pe plac lui Dumnezeu, ci să își satisfacă propria grijă de sine și fiind râvnitori nu pentru slava lui Dumnezeu, ci pentru propria lor slavă si slava colegilor și partizanilor din gruparea lor. Toate acestea, nu mai trebui să o spunem, sunt profund străine râvnei celei sfinte și adevărate, sunt potrivnice ei, păcătoase și vinovate, căci ele primejduiesc mai mult Sfânta noastră credință și Biserică!”[21]
„Biserica - accentua Arhiepiscopul Averchie în alt loc - ne-a fost dăruită pentru mântuirea sufletelor noastre și pentru nimic altceva! Nu o putem face unealtă sau teren de joc al patimilor noastre ori pentru reglarea propriilor noastre conturi”[22].
In ceea ce-l privea pe Arhiepiscopul Averchie, politica de grup o socotea plictisitoare, oricare ar fi fost gruparea implicată. In mod ironic, tocmai dezacordul lui cu cei ce aveau „mentalitate de grup”, a fost cel care l-a făcut să cadă pradă politicii lor. A fost îndepărtat din calitatea de membru permanent din propriul consiliu episcopal, fiindcă a refuzat să fie dirijat mai de grabă de o „linie de partid”, decât de propria sa conștiință. Văzând că politica de grup a pătruns nu doar în alte grupări, ci și în obștea sa, i-a spus odată unuia din foștii lui seminariști: „Nu rezultă din aceasta că harul Sfântului Duh părăsește soborul nostru?”
Totuși, se poate pune întrebarea de ce Arhiepiscopul Averchie a vorbit așa de fățiș despre fenomenul „neinspirant” al politicii de grup. Nu ar fi fost mai bine să ne prefacem doar că toate celelalte grupări ortodoxe nu există și să ne mărginim atenția la propriul nostru cerc? Nu, pentru Arhiepiscopul Averchie aceasta ar fi fost o sustragere de la răspunderea sa ca Apostol al lui Hristos. Politicile de grup otrăvesc misiunea Ortodoxiei în Lumea Liberă, abătându-i din cale pe cei nou convertiți și făcându-i pe credincioși să se plece mai curând șoaptelor diavolului decât cuvintelor Vieții. Pastrarea tăcerii ar fi fost o nelegiuire de vreme ce, dacă această problemă nu ar fi fost abordată fățiș, cum altfel ar găsi căutătorii de cele duhovnicești esența adevărată a Ortodoxiei, care prin fire este mai presus de politica de trup? Cum ar fi trăit aceștia realitatea vie a Bisericii celei adevărate care, așa cum spunea Arhiepiscopul Averchie, este „unitatea duhovnicească strânsă a tuturor celor care cred cu adevărat în Hristos”?
„NUMAI RÂVNA SFÂNTĂ PENTRU DUMNEZEU, PENTRU HRISTOS, scria arhiepiscopul, fără nici o amestecare a vreunui fel de prefăcătorie sau a vreunei POLITICI îndoielnice și perfide, trebuie să ne călăuzească în toate faptele și lucrările noastre.”[23]
|