Jocurile de rol
Arhiepiscopul Averchie a descoperit un alt semn că Bisericile ortodoxe, chiar și atunci când aderau la toate formele exterioare, pierdeau „savoarea” Ortodoxiei. Acesta se referea la faptul că ocârmuitorii și reprezentanții ortodocși trebuiau să joace unele roluri. Jocul de rol se ivește atunci când oameni mărunți vor, din ambiție lumească, să pună mâna pe funcții care au fost statornicite în Biserică pentru oameni de statură duhovnicească mai înaltă. In cele mai multe cazuri, cei care joacă roluri, neavând ei înșiși nici o autoritate duhovnicească adevărată, trebuie să dobândească această autoritate din afară, recurgând la ceea ce Arhiepiscopul Averchie numea „a face pe plac oamenilor”. Despre aceasta a vorbit Sfântul Pavel, care în primii ani ai creștinismului a trebuit să arate diferența dintre adevărații reprezentanți ai lui Hristos și „cei ce sunt pe placul oamenilor”: „Căci de aș plăcea încă oamenilor, lui Hristos rob nu aș fi” (Galateni 1, 10). „Ci precum ne-am socotit de Dumnezeu încercați spre a ni se încredința Evanghelia, așa grăim; nu ca și cum am plăcea oamenilor, ci lui Dumnezeu, Celui ce cearca inimile noastre. Că niciodată întru cuvânt de lingușire am fost, precum știți, nici cu ascunse porniri de lăcomie. Dumnezeu îmi este martor; nici căutând de la oameni slavă…” (1 Tesaloniceni 2, 4-6).
„A face pe plac oamenilor”, înseamnă a-i linguși pe oamenii care trebuie și, dimpotrivă, a-i nimici pe posibilii adversari în momentele lor de răscruce; trebui să-i „bagi în seamă” pe oamenii influenți, indiferent dacă aceasta se împacă sau nu cu conștiința ta. In cele din urmă, trebuie să acorzi premii și titluri și să faci cunoscută aceasta, unindu-te astfel cu aliații mai degrabă prin „recunoaștere” reciprocă, decât prin dragoste sinceră. „Cât de mulți - scria Arhiepiscopul Averchie - își dedau inimile împrăștierii prin vânarea funcțiilor sus-puse, a titlurilor, a rangurilor sociale și a premiilor, fiind gata să le agonisească prin orice mijloace, chiar și călcându-și conștiințele în picioare”[24].
Arhiepiscopul Averchie a arătat că jocul de roluri poate pricinui atât vrăjmășie cât și dezbinări în Biserică:
„Pentru ca să înceapă vrăjmășia cumplită și dezbinarea, care taie din rădăcină cursul pașnic al vieții parohiale și zdrobește și nimicește parohiile, este de ajuns ca o singură persoană de acest fel să se ivească în parohie - cineva care își închipuie că este «buricul pământului», că toți ar trebui să țină seama numai de el și să i se supună întru toate, că toate judecățile și aprecierile lui sunt fără gres. Pentru oamenii de felul acesta, e ca și cum nu ar exista glasul conștiinței, iar ei nu pot să recunoască autoritatea Legii lui Dumnezeu. Ei sunt în stare de orice fel de scâlciere voită a Adevărului, de orice fel de minciună și defăimare răutăcioasă împotriva acelor oameni care nu sunt de acord cu înclinațiile lor orgolioase, care nu încuviințează atitudinea lor autosuficientă si dorința lor nestăvilită de a juca în toate situațiile rolul principal. Aceasta chiar dacă acei oameni sunt legitim numiți și sunt păstori cu adevărat buni și oameni de rugăciune, dintre care există tot mai puțini în zilele noastre și care ar trebui să fie prețuiți și nu prigoniți prin minciuni și defăimări, din rațiuni pur personale și vanitoase, lucru care este un păcat mârșav și scârbavnic in ochii lui Dumnezeu. Numai astfel de oameni, stăpâniți de patima turbată a iubirii de sine, sunt folosiți de puterile întunericului, de slugile lui Antihrist cel ce se apropie, ca să dezbine și să nimicească Biserica, începând cu fiecare din parohiile ei luate în parte… Aceștia cu adevărat trăiesc fără conștiință!”[25]
Jucându-și rolul, cineva se comportă în modul în care lumea așteaptă ca el să se comporte în „onoranta” lui situație. Aceasta este contrariul a ceea ce caracterizează legăturile moderne autentice cu tradiția ortodoxă[26], adică un firesc deplin, lipsa prefăcătoriei și libertatea duhului, fără nici o sforțare de a se încadra într-o categorie mai înainte stabilită.
Despre un ocârmuitor bisericesc care își juca rolul, Arhiepiscopul Averchie a scris că poartă „mască”. El scria: „Există astfel de fățarnici, cărora le place să para sfinți și cucernici, pe când ei nu sunt de fapt deloc așa, însă vor trebui să-I dea răspuns lui Dumnezeu, fiindcă fac aceasta pentru câștig personal și năzuiesc să-i amăgească pe cei care cred”[27].
Jocurile de rol pot să ia multe forme. Cineva poate să-și asume rolul unei autorități în viața duhovnicească sau chiar al unui „Sfânt Stareț”, aplicând în mod greșit valorile înalte vremurilor actuale de slabă calitate duhovnicească[28]. Intrebuințând expresia Sfântului Pavel, Arhiepiscopul Averchie a recunoscut aceasta ca fiind „«râvnă fără înțelegere» (Romani 10, 2) - râvnă e își pierde valoarea din pricină că îi lipsește o foarte nsemnată virtute creștină: dreapta socotință, și de aceea, în loc de câștig, poate aduce vătămare”[29].
Un alt fel de joc de roluri poate fi găsit la pseudo-exponenții Ortodoxiei. Am vorbit deja despre „teologii” unei Ortodoxii „recondiționate”, înnoitoare. Astfel de propovăduitori mincinoși pot fi găsiți, de altfel, nu doar în cercurile mai „liberale”, ci și printre „experții patristici” și „erudiții” „conservatorilor” și „tradiționaliștilor”. Falșii reprezentanți ortodocși pot face pe cineva să creadă că în sfârșit a „priceput” Ortodoxia, însă cel mai adesea îi lasă sufletul nemișcat și neschimbat. In legătură cu ei, Arhiepiscopul Averchie nota:
„Vai! Cât de puțini sunt oamenii din vremurile noastre, până și printre cei instruiți și uneori chiar și intre «teologii» contemporani și cei din cinul preoțesc, care să înțeleagă exact ce este Ortodoxia și în ce constă esența ei. Ei abordează această chestiune într-o manieră pe de-a-ntregul exterioară și teoretică și o rezolvă într-un chip prea grosolan, chiar naiv, pătrunzând cu privirea străfundurile ei, însă nevăzând deloc plinătatea conținutului ei duhovnicesc“[30].
Odată, când câteva fețe bisericești defăimau pomenirea unui sfânt din veacul al XlV-lea, fiindcă nu se potrivea cu noțiunea lor de „tradiționalism”, Arhiepiscopul Averchie i-a numit „teologi țânci”. Ei erau următori (ca să împrumutăm un termen consacrat de către Părintele Serafim Rose) ai „înțelepciunii din afară”. Așa-zișii propovăduitori ortodocși „liberali” și fals-„tradiționaliști” nu erau, în viziunea Arhiepiscopului Averchie, decât două fețe ale aceleiași monede. Și unii și alții erau influențați de critica modernă, aveau iubirea de fast și atitudinea de „preacunoscător”, primind Ortodoxia mai curând pe temeiul cercetarii si al formulării de concluzii „chibzuite”, decât pe temeiul învățării de la cei ce sunt vase vii ale Ortodoxiei. Contactul exterior cu un purtător autentic de tradiție nu este îndeajuns; trebuie să existe o înrudire iubitoare și o „unitate în duh” cu acel purtător[31]. E adevărat, prezența ori lipsa acestei înrudiri poate fi greu de deslușit din afară, mai ales atunci când cineva nu este conștient de lumea evlaviei în care s-a născut un adevărat purtător de tradiție. De pildă, la o primă vedere cineva ar putea crede că Arhiepiscopul Averchie, din tonul curajos si răspicat al scrierilor sale, avea atitudinea de „atotcunoscător”. Totuși, când cineva ajunge să înțeleagă duhul părinților lui duhovnicești din prima și cea de-a doua generație - Teofan al Poltavei și Teofan Zăvorâtul - , atunci va vedea că el se afla întru totul pe linia tradiției lor, că de la ei primise tot. Asemenea tuturor Părinților adevărați ai Bisericii, Arhiepiscopul Averchie a propovăduit celorlalți nu pentru că avea o imagine umflata a propriilor sale cunoștințe sau a propriei însemnătăți, ci pentru că, în ceea ce îl privea, se simțea răspunzător pentru comoara neprețuită care îi fusese transmisă de sfinții săi propovăduitori și înaintași.
|