Fărădelege de sus
Ultima formă a jocurilor de rol despre care vorbește Arhiepiscopul Averchie, este realizată de cei din cinul preoțesc. Această formă este poate cea mai influentă în crearea unei pseudo-Ortodoxii, de vreme ce ar trebui tocmai ocârmuitorii Bisericii să dea „tonul” vieții bisericești.
Ocârmuitorilor cărora le lipsește râvna apostolică adevărată, pot totuși să lucreze cu râvnă pentru țeluri personale sau pentru folosul grupărilor lor. Arhiepiscopul Averchie scria că pentru ei, „Biserica nu e nimic mai mult decât una dintre organizațiile omenești de rand, în care își doresc să joace un fel de rol principal...”[32]. In alt loc, el a afirmat:
„Nu zadarnic au luat ei stăpânirea Bisericii în propriile mâini, căutând să ajungă ocârmuitorii deplini și nestânjeniți ai vieții religioase și bisericești a oamenilor și chiar aplicând disciplina bisericească celor care refuză să li se supună, așa încât să-i poată păstra sub stăpânirea lor pe toți, fără împotrivire ori razvratire“[33].
Având o concepție lumească despre autoritate, ei cred că cea dintâi răspundere a lor este mai curând mersul ca pe roate al aparatului exterior al bisericii lor, decât mântuirea sufletelor. De vreme ce exercițiul [lucrarea] dragostei, al păstoririi părintești îi depășește, ei văd supunerea față de ei drept o împlinine lipsită de însuflețire a unui cod standard de buna-cuviință, necesar pentru funcționarea organizației. Intrucât sunt în mod obiectiv dăruiți cu titluri bisericești, „având înfățișarea adevăratei credințe, dar tăgăduind puterea ei” (2 Timotei 3, 5), ei pot cita multe canoane prin care să adeverească stăpânirea lor nelimitată. Aceste canoane au înțeles, desigur, numai dacă sunt aplicate în înțelesul cel drept, cu dreaptă socotință păstorească și în acord cu conștiința Bisericii34]. Mulți credincioși simpli, impunându-li-se de sus, într-o conjunctură nefireasca standarde exterioare, se simt obligați să li se conformeze cu orice preț. După cuvintele Arhiepiscopului Averchie, ei „cad sub înrâurirea” ocârmuitorilor lumești și, „in nesocotința lor naivă, îi sprijină în acțiunile lor orgolioase, ca niște «păstrători ai legii și ordinii»!”[35] Astfel, în măsura în care ocârmuitorul de biserică se străduiește să joace un rol, el se așteaptă ca turma lui sa meargă după ideea sa lumească despre autoritate și sa joace rolul de dobitoace fără judecată. Stăpânirea da exemplul greșit, iar oamenii, cărora e cu putință ca niciodată să nu li se fi oferit „realitatea”, nu au nimic cu care să-l compare. Ei nu pot face deosebirea între păstorirea ortodoxă mântuitoare de suflet autentică și cea formală; și de aceea caută păstori nu din rațiuni duhovnicești, ci ca în primul rând să fie membri „legitimi” ai grupării bisericești recunoscute. (Ar mai trebui spus că, dacă dintr-o pricină oarecare, această căutare nu izbândește, se vede o altă urmare negativă a faptului ca s-a pus prea mult preț pe formalism: amărăciunea de a nu fi socotit „legitim”).
Sub ocârmuitori lumești [ai Bisericii], se poate cuibări printre credincioși un fel de paralizie. Un simptom al acesteia se vede atunci când oamenilor le este teamă să ia vreo inițiativă potrivit cu ceea ce conștiința fiecăruia parte îi îndeamnă, fiind aduși în starea de a crede că oricine tulbură status quo-ul, nu mai are nici un drept de a exista. Li se face rușine să arate prin ceea ce fac că îl iubesc pe Dumnezeu din toată inima lor sau că-i iubesc acei Sfinți ai lui Dumnezeu care poate nu sunt încă Sfinți „în mod formal” [canonizați].
Intrebuințarea autorității în scopuri lumești este greșită mai ales pentru ierarhi, de vreme ce, în calitate de pastori monahali ai mirenilor, ar trebui să asigure celor ce trăiesc în lume aluatul detașării de cele ale lumii acesteia. Slujirea lor este mai degrabă să insufle, să ocârmuiască și să încurajeze toate încercările evlavioase ale credincioșilor, ca să aducă pe acest pământ căzut puțină bunătate, decât să pună stăpânire pe aceste încercări, să le tipizeze și să înlăture din ele orice „primejdie”, până cand nu le va mai rămâne nici un pic de însuflețire.
Una dintre expresiile Arhiepiscopului Averchie era „fărădelege de sus”, fărădelege care vine de la „ocârmuitorii legitimi” și de aceea nu este cercetată. Atrăgând atenția asupra acestui fel de vinovăție, nu-i sfătuia pe oameni să ridice război asupra autorităților sau să fie numaidecât bănuitori cu privire la cineva, doar pentru că se găsește într-un loc de cinste. Mai degrabă îi îndemna pe oameni să nu se supună cu nesăbuință „literei legii” fără să știe dacă legea este întrebuințată pentru un scop dumnezeiesc sau este folosită pentru câștig personal. Intr-un loc, el scria:
„Ortodoxia cea adevărată este străină de orice convenționalism mort. In ea nu este nici o ținere a «literei legii», căci ea este «duh și viață» (Ioan 6, 63). Dacă din punct de vedere exterior și pur teoretic, totul pare pe deplin corect și legal, nu înseamnă că așa și este în realitate… Ortodoxia este singurul Adevăr, Adevărul cel curat, fără nici un amestec ori cea mai mică umbra de neadevăr, minciună, rău sau înșelătorie”[36].
Orice stă în calea Adevărului lui Hristos, este idol. Prin urmare, dacă cineva urmează hotărârile unui ocârmuitor bisericesc atunci când ele se împotrivesc poruncilor lui Hristos, el își face din „formalism” un idol. Această idolatrie duce la credința că „dacă ocârmuitorii greșesc, nu mai e nici o nădejde!” Totuși, așa cum limpede a arătat Arhiepiscopul Averchie, nimeni nu va fi niciodată lipsit de nădejde ca și creștin ortodox, câta vreme păstrează o înțelegere duhovnicească asupra Bisericii. „«Porțile iadului» (Matei 16,1

- scria el - nu vor birui Biserica, însă au biruit și desigur că pot să biruiască împotriva multora care se socotesc stâlpi ai Bisericii, după cum este arătat de însăși istoria Bisericii”[37].
Nu poate exista nici o îndoială cu privire la poziția Arhiepiscopului Averchie. Dacă ceva se înfăptuiește pe principii greșite, ar trebui să nu încuviințăm și nici sa păstrăm tăcerea legat de aceasta numai fiindcă se înfăptuiește de către cineva care deține o competența oficială, fiindcă este „fărădelege de sus”:
„Blândețea și smerenia nu înseamnă lipsă de caracter și nu ar trebui să cedeze în fața răului evident. Un creștin adevărat… ar trebui să nu admită niciodată compromisul față de rău, luptând împotriva lui prin toate metodele și căile care îi sunt la îndemână, ca să curme cu totul răspândirea și întărirea printre oameni a răului”[38].
De asemenea, Arhiepiscopul Averchie a subliniat primejdiile căutării depersonalizante a încuviințării sau recunoașterii de către orice fel de stăpânire, doar din pricina statutului său „legal”:
„Orice strădanie din partea noastră de a ne arăta prieteni față de cei care «dețin autoritatea», în vremea aceasta în care «antihriștii cei mulți», care luptă fățiș sau ascuns împotriva lui Hristos și a Bisericii Sale, au puterea în chip atât de vădit, orice strădanie servilă de a le fi pe plac, de a-i măguli și de a face ceea ce ei vor, chiar de a căuta într-o măsură «legalitatea» din partea lor, este o trădare față de Hristos Mântuitorul nostru și vrăjmășie față de El, chiar dacă cei care procedează astfel poartă haine preoțești”[39].
In această relatare, Arhiepiscopul Averchie dă o bună explicație a principiului serghianismului. Acest principiu, prin care Mitropolitul Serghie s-a predat stăpânirii sovietice atee, tocmai ca să rămână „legitim” și să păstreze funcționarea instituției Bisericii[40], nu e doar ceva care se găsește altundeva, anume în Rusia Sovietică. Este o categorie generală a sufletului omenesc care pur și simplu s-a întâmplat să ia o formă dramatică în persoana Mitropolitului Serghie: este săvârșirea a ceva greșit sau încuviințarea unei minciuni, pentru a obține folosul vremelnic de a deveni „oficial”, chiar dacă „pentru binele Bisericii”.