„Astfel - scria Părintele Serafim Rose, în duhul Arhiepiscopului Averchie -, unii oameni se pot afla într-o situație care poate fi «corectă din punct de vedere legal», însă este în același timp profund ne-creștină - ca și cum conștiința creștină este obligată să se supună oricărei porunci a ocârmuitorilor bisericești, atâta vreme cât acești ocârmuitori sunt propriu-zis «canonici». Această noțiune oarbă de supunere de dragul ei însăși este una dintre pricinile de căpetenie ale reușitei serghianismului in veacul nostru [al XX-lea] - atât înăuntrul, cât și în afara Patriarhiei Moscovei”[41].
Ultima concretizare a principiului serghianist va fi supunerea față de Antihrist însuși, chiar și a creștinilor celor mai „tradiționali[ști]”. Ei nu vor fi siliți să cada de acord în privința ideilor și metodelor lui Antihrist. Tot ce li se va cere, va fi recunoașterea autorității sale, pe care i-o vor acorda, ca să păstreze ierarhia, organizația Bisericii, slujbele bisericești și putința de a primi pe față Sfintele Taine. Trădarea lor nu va consta în nedezlipirea lor de formele canonice, ci mai degraba în așezarea acestor forme deasupra credincioșiei față de însuși Hristos, credincioșie care este răspunderea cea dintâi a Bisericii.
Sfinții Părinți au despre aceasta o învățătură foarte precisă, întemeiată pe Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul. Ei fac observații asupra faptului că pecetea lui Antihrist nu va fi pusă și pe frunte și pe mână, ci pe frunte sau pe mână (Apocalipsa 13,16). Potrivit Sfântului Andrei al Cezareii, cei care o primesc pe frunțile lor vor împărtăși modul de gândire al lui Antihrist, pe când cei ce o primesc pe mâinile lor drepte, îi vor recunoaște doar autoritatea, spunând că este îngăduit să faci acest lucru, „numai să rămâi creștin în suflet… Alungarea harului Sfântului Duh prin semnul fiarei umple cu semnul cel dintâi - spaima - inima tuturor celor ce au primit pecetea, spaimă care-i va împinge către o lesnicioasă pierzanie”[42].
In lumina acestei învățături patristice, Arhiepiscopul Averchie a putut cu ușurință să întrevadă cum toate organizațiile ecleziastice - ecumenice și antiecumenice, înnoitoare și tradiționale - se vor înclina într-o zi în fața lui Antihrist. Cei a căror frică de stăpânirea vremelnică întrece frica lor de Dumnezeu, se vor încrede în mințile lor căzute pentru a îndreptăți această supunere, căci inimile și conștiințele lor nu o pot îndreptăți niciodată. Vor căuta să sprijine instituțiile lor bisericești renunțând la libertatea duhovnicească și la mărturisirea înflăcărată care, după cum a repetat Arhiepiscopul Averchie, vor fi singurele care vor sprijini Trupul cel nebiruit al lui Hristos. Astfel va ajunge să se împlinească prezicerea Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov, citată de Arhiepiscopul Averchie:
„Se poate presupune că instituția Bisericii, care de multă vreme se clatină, se va prăbuși cumplit și cu grăbire. Intr-adevăr, nimeni nu este în stare să stăvilească sau să se împotrivească acestui lucru. Mijloacele adoptate pentru a sprijini Biserica instituțională sunt împrumutate de la stihiile [elementele] acestei lumi, lucruri care-i sunt potrivnice Bisericii, iar urmarea va fi că mai curând îi vor grăbi căderea, decât s-o împiedice. Fie ca Domnul Cel Milostiv să îi apere pe cei rămași care cred în El. însă această rămășiță este micuță[43] și se micșorează tot mai mult”[44].
SFÂRȘITUL
Așadar, ca să putem să-I rămânem credincioși lui Hristos, Arhiepiscopul Averchie ne-a avertizat să nu ne încredem în ceea ce poate părea „chibzuit” sau în ceea ce se potrivește cu „părerile” minților noastre căzute. In schimb însă, trebuie să ne urmăm conștiința și poruncile Domnului nostru și, drept urmare, să ne așteptăm sa fim urâți de aceia care - fie în mediul laic, fie în cel bisericesc - sunt călăuziți de duhul acestei lumi. El scria:
„In vremea noastră, adevărul este arătat în mod oficial și cu solemnitate drept minciună, iar minciuna, drept adevăr. Și fiecare persoană, fie că își dorește, fie că nu, trebuie să creadă aceasta, împotriva oricărui temei și analize raționale. Ori de nu - vai! Cel care urmează glasul propriei sale conștiințe și al predaniilor Domnului, ar putea sfârși prin a plăti scump. Iar aceasta este adevărat în toate aspectele vieții moderne, uneori chiar și în domeniile religios și bisericesc…
Fraților! Să nu ne cufundăm, nici în cea mai mică măsură, în duhul acestei lumi; știm atât de bine, de la Cuvântul lui Dumnezeu, că lumea aceasta este stăpânită de prințul întunericului[45], care stăruie în cruzime - vrăjmașul nostru cel înverșunat, făcător de rău, mincinos și «dintru început ucigător de oameni» (Ioan 8, 44) - diavolul. Să nu ne temem de batjocură și lepădare, de asuprire și prigoană din partea slugilor lui credincioase…”[46]
Cu ochi duhovnicești, Arhiepiscopul Averchie a putut vedea în preajma sa prăpăstuirea de către Satana chiar și a celei mai neînsemnate râvne cucernice din partea creștinilor ortodocși. Cei ale căror inimi tânjesc după dragoste, nu o dobândesc de la creștini, care ar trebui să fie cunoscuți pentru dragostea lor (cf. Ioan 13, 35) - și astfel, inimile acestora seacă, iar ei ajung la fel de aspri ca și cei din jurul lor. Când această dragoste creștină „se evaporă”[47], este înlocuită cu surogate care se căznesc sa unească Biserica numai pe dinafară - formalism birocratic, maniere comportamentale impuse, jocuri de rol, a face pe plac oamenilor, înțelegeri politice - surogate care nu pot uni decât o falsă Biserică, creând un gol care așteaptă să fie umplut de Antihrist. Făcând aceasta, apare ceea ce Arhiepiscopul Averchie numea o „vânturare” - o despărțire a celor înțelepți și pricepuți ai lumii acesteia (Luca 10,21) de cei care nu dau nici o atenție „părerilor” lumii și care vor pur și simplu să fie cu Hristos în Impărăția Lui. Această „vânturare” a celor înșelători și a celor adevărați, afirma Arhiepiscopul Averchie, dă naștere unei poveri pentru păstorii iubitori de Hristos, de vreme ce diferențele fundamentale sunt estompate prin vicleniile Satanei:
Viața creștină devine acum mai grea ca niciodată, aici cursele din calea mântuirii omului s-au înmulțit foarte și s-au perfecționat peste măsură. Truda de a fi păstor devine de multe ori mai grea și mai plină de răspundere... Chiar înaintea ochilor noștri, cuvintele proorocești ale Episcopului [Sfântului] Teofan Zăvorâtul despre vremurile de pe urmă încep să se împlinească: «In vremea aceea, deși numele creștinilor se va auzi pretutindeni și peste tot se vor vedea biserici și slujbe religioase, toate acestea nu vor fi decât o aparență, în vreme ce pe dinăuntru va fi apostazie adevărată». Alături de exemplul dintotdeauna întâiul și esențial, al unei vieți personale duhovnicești și morale înalte, pentru păstorul modern decurge de aici sarcina deosebit de însemnată și de plină de răspundere de a-i învăța pe credincioși sa recunoască Biserica cea adevărată din mijlocul mulțimii de false biserici și prin cuvintele lui, pline de putere duhovnicească și de înțelepciune, de a-i păstra în sânul ei, atrăgându-i în acest timp și pe cei ce sunt în rătăcire”[48].
|