View Single Post
  #457  
Vechi 19.04.2009, 22:40:46
emanuel2007
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Arhiepiscopul Averchie a simțit povara acestei răspunderi poate mai mult decât oricare dintre marii păstori ortodocși ai vremurilor noastre. Asemenea Sfântului său iubit, Ioan de Kronstadt, din generația dinaintea lui, a găsit că lucrul cel mai greu de împăcat cu sarcinile lui păstorești era neîndoioasa biruință a răului în lume.

„Ortodoxia suferinței” - o expresie de-a Sfântului Grigorie Teologul - a fost adesea pe buzele Arhiepiscopu­lui Averchie. Aceasta se referă la două lucruri: chinurile pe care creștinii ortodocși le îndură în această „vale a plângerii” în drumul lor către patria lor cea cerească și, de asemenea, prigoana pe care Adevărul cel veșnic o îndură în lumea aceasta căzută, al cărei stăpânitor este diavolul.

Arhiepiscopul Averchie știa din experiență ce este „Ortodoxia suferinței”. Nu cu mult înainte de a răposa, suferind în trup și îndurând împreună cu Biserica Luptătoare, a fost întrebat de către unul din prietenii săi despre starea lui de sănătate. A răspuns: „Cum să mă simt când slava Ortodoxiei se împuținează, răul biruiește, creștinii devin atât de plini de ură și duș­mănoși, iar creștinii ortodocși nu sunt cu nimic mai buni - poate mai răi, pentru că li s-a dat mai mult. Și cine - în vremurile acestea cumplite de pe urmă - va lua partea sărmanei ORTODOXII A SUFERINȚEI?”

In ultima sa carte, Arhiepiscopul Averchie a po­menit despre felul în care grija lui păstorească privitoare la „pustiirea duhovnicească” a vremurilor sale a contri­buit la boala sa prelungită și ultimă:

„Ca urmare a întregii tensiuni emoționale pe care am îndurat-o în tot ceea ce se întâmplă în zilele noastre, am fost copleșit (cel puțin așa spun medicii) de câteva boli grave care aproape m-au răpit din viața aceasta vremelnică, pământească, din pricină că nu am putut s.i cad la învoială cu tot ceea ce se întâmpla în preajma mea și să abordez aceste lucruri cu nepăsare”[49].

Eliberat în sfârșit de cumplita sa povară păstorească, Arhiepiscopul Averchie a trecut la cele veșnice în anul 1976. Dintr-un punct de vedere pământesc, a murit în­frânt. Războiul Satanei cu toate formele de dreptate nu a încetat și în cele din urmă va sfârși cu o domnie a răului, însă în Ceruri, Arhiepiscopul Averchie a fost un biruitor. Dusese o viață dumnezeiască, pregătindu-se să fie printre Sfinți. Cuvintele sale, scrise cu numai un an înainte de moartea sa, ne însuflețesc să îl urmăm:

„Râvna și evlavia să fie singurele făclii pe care să le ținem în mâinile noastre - așa cum atunci, într-un chip mult mai tainic, a făcut bătrânul Simeon -, în străfundul sufletelor și inimilor noastre. Atunci vom putea spune din inimile noastre, la plecarea din viața aceasta: «Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace; că văzură ochii mei mântuirea Ta!»… “[50]

Deznădejdea - credința în lipsa Adevărului și a Dragostei - nu se regăsea în inima Arhiepiscopului Averchie când a răposat. El trăise în prezența acestui Adevăr și a acestei Iubiri și știa că Adevărul îl va în­frânge într-o zi pe Antihrist, după ce el va fi domnit pentru puțină vreme (Apocalipsa 12,12; 17,10).

In vremurile de pe urmă, apostolii lui Hristos cei adevărați vor muri sau vor fi uciși, așa cum s-a întâmplat în primii ani ai creștinismului - asfințitul se aseamănă cu răsăritul. Și totuși, cuvintele înflăcărate ale Arhiepiscopului Averchie, unul dintre ultimii apostoli adevărați, ne mai pot încă apăra de înșelările subțiri care sunt deja asupră-ne. El a stat chiar în fața navalei apostaziei lumii și nu s-a clintit. A demascat cele mai iscusit tăinuite curse ale celui rău, arătându-le tuturor celor care au ochi să vadă. Sfatul său era să facem astfel încât să nu ne pierdem nădejdea cea veșnică punându-ne această nădejde în lucruri exterioare ce pot fi falsificate.

Cu curaj și tărie, el și-a împlinit datoria „nu slujind numai înaintea ochilor, ca cei ce vor să placă oamenilor, ci întru curăția inimii, temându-se de Dumnezeu” (Coloseni 3,22). Astfel, înainte să plece la Domnul, a scris aceste cuvinte hotărâte: „Voi fi judecat, cum vom fi noi toți, de Dumnezeu Cel nepărtinitor. Insă pot spune un lucru: am făcut totul cinstit, potrivit cu conștiința mea și necăutând la trup”[51].





CEREASCA BIRUINȚĂ
Pe 1/14 aprilie 1976, Părintele Serafim Rose a scris în jurnalul său: „Astăzi am fost înștiințați despre moartea călăuzei noastre duhovnicești și teologice, Arhiepiscopul Averchie, care ne-a lăsat cu adevărat orfani…”

La câteva luni după aceasta, pe 22 octombrie / 4 noiembrie, Părintele Serafim a venit la biserică pentru slujba de dimineață și i-a povestit unuia dintre frații săi despre un vis minunat pe care îl avusese în noaptea ceea. Il văzuse pe iubitul său Arhiepiscop Averchie stând pe niște trepte verzi, precum iarba, care duceau in sus. Erau acolo mulțimi uriașe de oameni, ca la o adunare în aer liber, iar Părintele Serafim era cu ei. Arhiepiscopul Averchie arăta strălucitor. Era înveș­mântat tot într-un alb orbitor, precum era și întreaga mulțime, și diaconul din preajma arhiereului, și Părintele Serafim însuși, care stătea puțin mai jos, însă chiar în fața Arhiepiscopului Averchie. Avea loc un fel de sărbătoare solemnă. Diaconul trebuia să rostească prochimenul, dar dintr-odată parcă nu mai putea să grăiască cuvintele, iar el șovăia, căutând să și le aducă aminte. Insă Părintele Serafim le cunoștea și a privit în sus către Arhiepiscopul Averchie - vrând să îi spună că el știe cuvintele care erau de trebuință. Atunci Ar­hiepiscopul i-a dat de înțeles că ar trebui să spună el prochimenul cu voce tare, în locul diaconului.

„Să învieze Dumnezeu - a psalmodiat cu glas înalt Părintele Serafim - și să se risipească vrăjmașii Lui! Să învieze Rusia! Aliluia!”[52]Indată ce a spus aceasta, a fost acoperit de un uriaș murmur, din toate părțile; cântarea a răsunat precum un tunet, revărsându-se ca niște valuri mari, până în depărtări. In această clipă, Arhi­episcopul Averchie a zâmbit cu mulțumire adâncă. A început să urce încet, în vreme ce legăna, tămâind, o cădelniță. Și în timp ce minunatele coruri de mii de glasuri continuau, Părintele Serafim a înțeles că acest prilej măreț, solemn, nemaiauzit era prăznuirea învierii Rusiei. Apoi s-a trezit.

Glasul plin de liniște al Părintelui Serafim, întru care a povestit visul, 1-a încredințat pe frate că fusese o cercetare adevărată din partea Arhiepiscopului Averchie. Sfârșindu-și povestirea, Părintele Serafim l-a întrebat: „Oare ce să fi însemnat?”

„Nu știți ce zi este astăzi?”, i-a răspuns fratele. „Este prăznuirea Sfântului Averchie, cel întocmai cu Apostolii - cea dintâi prăznuire a numelui Arhiepiscopului Averchie în Ceruri! De asemenea, se prăznuiesc în aceasta zi atât cei Șapte Adormiți din Efes - ale căror vieți preînchipuie învierea obștească -, cât și Icoana Maicii Domnului din Kazan - care a izbăvit Rusia în trecut. Visul Sfinției voastre nu este unul oarecare; trebuie să aibă o însemnătate”.

Astfel s-a învrednicit Părintele Serafim să se îm­părtășească din biruința cerească pe care Arhiepis­copul Averchie o trăia deja în Ceruri.






CONCLUZIE
Istoria luptei grele purtate de Arhiepiscopul Averchie împotriva minciunii de toate felurile și biruința lui de pe urmă ne spun un lucru de căpătâi: trebuie să deslușim apostazia nu doar undeva în afara propriului nostru domeniu de activitate - în lumea profană, în răspândirea religiilor păgâne, în celelalte confesiuni creștine, în celelalte „jurisdicții” ortodoxe, în „convertiți”, în „păgâni” etc. Duhul apostaziei -duhul maimuțărelii a ceea ce este al lui Hristos - se află pretutindeni, lovind în toate bisericile și astfel, în toți cei care I-ar rămâne credincioși lui Hristos.

Suntem judecați și chemați la luptă prin întrebarea de neuitat a Arhiepiscopului Averchie, adresată unuia care în aparență făcuse totul cu putință ca să fie în Biserica lui Hristos cea adevărată, în Biserica Ortodoxă: „Dar ce anume hotărăște dacă ești sau nu în acea Biserică?” Ce altceva, dacă nu simțul pentru autenticitate și împotrivirea față de cele mai subțiri minciuni, ne vor învrednici să fim în acea „unitate duhovnicească strânsă a tuturor celor care cred cu adevărat în Hristos”, în acea Biserică pe care „porțile iadului nu o vor birui” (Matei 16,1 și în care Arhiepiscopul Averchie slujește și acum Dumnezeiasca Liturghie, înaintea Jertfelnicului celui Ceresc?
Reply With Quote