La omilia Sfantului Grigorie Palama la petrecerea Maicii Domnului in Sfanta Sfintelor zice caci Maica Domnului s-a unit cu Dumnezeu prin minte,cel mai deplin.
Sau dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul.
Omul cu Sfanta Treime se uneste prin minte adica partea sufletului care petrece in creier de obicei si care e folosita si la gandire,rationamente etc.
Iata ce zice la acatistul Bunei Vestiri?
"Bucura-te ceea ce ai stricat pe stricatorul gandurilor".
Sau cum zice Sfantul Grigorie Palama caci lumina de pe Tabor (slava Sfintei Treimi) este pentru cele intelegatoare ceea ce este lumina soarelui pentru ochi.
Da nu se aude cum zice la canonul pastilor :"femeile cele ganditoare de Dumnezeu" referindu-se la Sfintele Femei mironosite.
Mintea petrece de obicei in cap si pentru a colecta informatia senzoriala.
Dar mintea poate gandi si fara creier.
De aceea sfintii se picteaza cu aureola in jurul capului iar nu in jurul inimii ca organ anatomic.
La hirotonie cum se poate observa se aseaza mana pe capul celor care este hirotonit.
Duhul Sfant cand s-a pogorat peste Sfintii Apostoli cum se vede in Sfintele Icoane se vede pe crestetul Sfintilor Apostoli.
Normal tot sufletul primeste harul dar prin minte.
Sfantul Ioan Damaschinul de la Dogmatica despre taina unirii din Dumnezeu si firea umana ,la Domnul nostru Iisus Hristos:
"A luat oare Cuvantul partea cea mai rea din om, lasand partea cea mai buna? In adevar mintea este intermediarul intre Dumnezeu si trup: al trupului ca impreuna locuitoare, al lui Dumnezeu, ca chip. Mintea,asadar, se amesteca cu mintea si mintea este la mijloc intre curatia lui Dumnezeu si grosolania corpului. Daca Hristos a luat un suflet fara minte, atunci a luat sufletul unei fiinte irationale."
Mai jos:
"Asadar, a luat trup insufletit cu suflet rational si cugetator, care conduce trupul,dar este condus de dumnezeirea Cuvantului."
|