Citat:
În prealabil postat de Fani71
Hristos a inviat!
As vrea sa adaug ceva la discutia asta. O teorie interesanta (mi se pare mie) despre cum am putea privi lucrurile.
Vreau sa va spun mai intai ca problemele legate de Creatie si evolutie ma preocupa foarte mult si nu am gasit inca un raspuns satisfacator.
Ce stiu deja este ca NU pot fi de acord nici cu cei care vor sa citeasca Facerea literal si sa nege partea de adevar a stiintei, NICI cu creationistii care incearca sa impace stiinta cu religia si sa dovedeasca stiintific ca Biblia are dreptate,
NICI cu cei care zic ca numai stiinta are dreptate si Geneza este o pura metafora – sau pur si simplu un mit.
Niste idei interesante:
1)
Este adevarat ca multi dintre parintii bisericii au inteles primele capitole ale facerii in mod istoric.
Pe de o parte, pe vremea lor relfexia pur istorica era foarte limitata si se confunda adeseori cu mitul (in sens pozitiv : mitul ca detinator de adevar metafizic sub o forma simbolica), asa ca ei nu isi puneau intrebarea asta la fel ca noi.
Pe de alta parte, sunt si unii care au gandit altfel :
Sfantul Vasile in interpretarea sa a Hexaimeronului cand comenteaza cuvantul 'inceput' spune ca inceputul nu apartine timpului, asa cum nici inceputul unui drum nu apartine drumului.
Sf. Grigorie Teologul interpreteaza facerea lumii in mod metafizic si alegoric, nu istoric. Dupa el, Cele 6 zile si caderea au o dimenziune metafizica si alegorica.
Sf. Efrem Sirul (il cita Sherlok Holmes mai sus) spune ca Dumnezeu nici nu are nevoie de timp ca sa creeze, el creaza ‘intr-o clipita’. Or clipa este simbol al meta-timpului, al eternitatii care intalneste planul timpului.
Timpul creatiei, cele 6 zile, ar putea daca ducem mai departe gandirea acestor parinti sa nu apartina timpului nostru, ci unui meta-timp, dinainte de cadere. Deci timpul s-a schimbat si el la cadere.
Gandind asa, putem spune ca stiinta care oricum se refera numai la un plan al existentei – cel material si cazut – poate are dreptate in felul ei, si este un punct de vedere respectabil sa iei lucrurile si asa cum se vad pentru noi acum. Asta face stiinta in general, si cum pe unele planuri asta da rezultate, eu zic ca nu avem dreptul sa o criticam si sa ne opunem ei.
Biblia pe de alta parte are dreptate pe toate planurile luate laolalta. Dar nu o putem folosi ca sa interpretam si intelegem pur si simplu planul material. Ca pe o stiinta a naturii, deci.
Eu personal cred deocamdata ca stiinta pur si simplu nu are acces la timpul inceputurilor.
Tot asa cum psihologia nu are acces la tot sufletul omului. Privind cu un ochi psihologic, unele forme de extaz religios seamana cu nebunia. Un psiholog care are si acces la aspectul spiritual – daca e credincios sau pur si simplu daca are intuitie spirituala – isi da seama de diferenta, ceilalti nu.
|
97.63 % sint de acord cu tine!
Nu numai Sfintul Efrem Sirul intelege Cartea Facerii in mod literal,ci si alti Sfinti Parinti....dupa cum este iar adevarat ca atunci a fost un timp special ( nu ca timp ),un univers special ( neafectat de caderea omului ),cele 6 zile pot fi privite si metafizic si alegoric,chiar evolutiv ( nu numai istoric )...precum constructia unui palat si culminind cu plasarea in el a imparatului.(omul )
...
"Precum Ziditorul tuturor a avut in Sine,inainte de a face toate din cele ce nu sint,cunostinta,firile si ratiunile tuturor lucrurilor,ca un Imparat al veacurilor si ca mai un inainte stiutor,asa a facut si pe omul plasmuit dupa Chipul Sau ca imparat al zidirii,sa aiba ratiunile,firile si cunostinta tuturor lucrurilor in sine.
Calitatea uscata si rece a carnii o are din pamint prin plasmuirea ei,caldura singelui si starea lui lichida o are din aer si din foc.Iar starea lichida si racoroasa a sucurilor o are din apa.
De la plante are puterea de crestere,iar de la toate cele vii are puterea hranitoare.De la dobitoacele necuvintatoare are latura patimitoare.De la ingeri,mintea si ratiunea.De la Dumnezeu are suflarea nemateriala,sufletul netrupesc si nemuritor,vazut in minte,in ratiune si in puterea Duhului Sfint spre a fi si a vietui."
Cuviosul Nichita Stithatul
Adica lume mare in lume mica ( dupa sufletul dumnezeiesc ) ...pentru crestini....lume mica in lume mare ( dupa trup)...pentru savanti.