Citat:
În prealabil postat de Anca-Miha
Fani draga, dar si eu cred ca parerea unui sfant e una avizata, demna de a fi citata. Tu nu?!?
Cand se aduce in discutie infilibilitatea unui sfant, se relativizeaza Duhul Sfant care a vorbit prin acesta.
Ideea ta nu-mi place si nu ader la ea.
Pentru mine un sfant e un sfant si nu pun la indoiala cel spuse de acesta, iar a te indoi catusi de putin de un sfant e pacat impotriva Duhului Sfant. Cine se indoieste, se face partas la pacatul impotriva Duhului Sfant, aidoma sectantilor. Credinta trebuie sa se bazeze pe ceva de nezdruncinat: pe Iisus Hristos si pe Sfinti. Caci ce sunt sfintii: oameni indumnezeiti.
Dar tu ce ai invatat despre sfinti la teologie? ar fi interesant de stiut...
|
Eu cred ca confunzi dogmele cu teologumenele si parerile, care exista toate trei.
Nu putem sa ne indoim de dogmele revelate prin sinoade fara sa cadem inafara Bisericii. da. Acolo a vorbit Sf. Duh. acolo nu exista schimbare si indoiala.
Altfel, mai exista si pareri care nu au fost nicodata considerate dogme. Ele trebuie privite cu respect, insa poti sa nu aderi la ele.
Notiunea de inailibilitate, cum ai spus si tu mai sus, nu e aplicata in ortodoxie la PERSOANE. ea e aplicata la Biserica in totalitate, la caracterul ei sinodal, care se manifesta cel mai concret in hotaririle dogmatice ale sinoadelor.
Biserica ortodoxa nu spune niciodata desper un sfant (exceptie facand Mica Domnului) ca nu a pacatuit sau nu a gresit niciodata, ci ca s-a curatit si a ajuns in comuniune cu Dumnezeu la sfarsitul vietii.
Daca te uiti la definitiile din catehism sau chiar in cartea de rugaciuni la 'pacat impotriva Duhului Sfant' acolo NU scrie si ca sa te indoiesti de vreuna din vorbulitele fiecarul sfant luat in parte. Spune ca sa nu crezi in Dumnezeu si in Biserica lui desi ai avut toate ocaziile sa intelegi despre ce-i vorba si sa o faci. Parafrazez. Mai sunt si altele, bineineles. Este un lucru fff grav, de care ar fi bine sa nu ne acuzam semenii prea usor. Stie Dumnezeu cine se afla in el.
Sfintii sunt oameni care au ajuns la sf vietii indumnezeiti, da. Dar care au avut un drum spre asta, uneori chiar incarcat de pacate - vezi sf. Maria Egipteanca. Sf. Petru s-a lepadat de Hristos la un moment dat. Apostolii pana la Rusalii nu intelesesera mare lucru. Sf. Matei a fost vames. etc etc. La asta pot intra nu numai pacatele, ci si unele inexactitati, pareri neimpartasite de toti, pareri otrivite pt vremea lor nu si a noastra, etc. Nu erezii, asta nu am zis. Decat daca s-au lepadat de ele inainte de moarte.
Sa spoi asta nu are nimic de a face cu sectantii, care se indoiesc de sfintenie in general si de Traditie in totalitaea ei (cu exceptia Scripturii, asa cum o citesc ei).