40, 70, 6, 185
Căci numărul patruzeci cuprinde desăvârșirea fiecăruia din cele patru elemente (ale naturii).
Căci numărul șaptezeci înseamnă mișcarea temporală, pentru cercul înșeptit ce se repetă.
Iar prin numărul șase se înțelege puterea de
făptuire a firii, nu numai pentru că Dumnezeu a făcut
cerul și pământul în șase zile, ci și fiindcă este numărul cel
mai desăvârșit înlauntrul lui zece și se compune din părțile
sale.
…
Deci voi, care vă aflați pe treapta cunoștinței, luați
aminte. Puterea generală a firii, prin care împlinește cele
bune, se împarte în șase. Și acestea sunt modurile generale
ale lucrărilor. Iar puterii generale a firii, care produce
virtuțiile, îi corespunde virtutea cea mai generală dintre
toate, care se împarte și ea în șase forme (specii), generale și
ele. Corespunzător cu puterea firii, virtutea generală se
îmbracă în mai multe moduri, ramificându-se în cele șase
forme. Acestea trebuie să le cerceteze cel ce se inițiază și
cel ce inițiază pe altul în tainele cuvintelor și înțelesurilor
dumnezeiești, dacă mintea lui se desfată cu tâlcul mai înalt
al acestora.
Căci numărul șase, fie că e alcătuit din unimi, fie din zeci,
fie din sute, fie din alți mulți ai acestora, indică celor familiarizați
cu știința numerelor deprinderea făcătoare de virtute sau păcat,
în proporție cu multiplul din care se alcătuiește, adică cu dispoziția ce stă la
oaza deprinderii acesteia sau aceleia. Cu acest număr șase
"legănându-se", "adunându-se", sau "împreunându-se",
numărul cinci, se indică simțurile, adică puterea, sau
deprinderea, sau lucrarea lor, închinată celor sensibile,
alăturată", sau "adăugată", sau "combinată" cu puterile
naturale ale sufletului. De pildă dacă "se leagă" cinci cu șase
ca unimi, adică simplu cu simplu, se arată ca putere (ca
potență) capacitatea de lucru prin simțuri. Iar dacă "se
adună" la numărul sase înmultit aparte numărul cinci
alcătuit numai din unimi, se arată deprinderea de-a lucra
prin simțuri în baza puterii sufletului. Daca în sfârșit "se
împreună" cu numărul șase înmulțit aparte numărul cinci
înmulțit aparte, se indică înfăptuirea efectivă a unui lucru în
baza puterii, deprinderii și lucrării prin simțuri, adică
aducerea la îndeplinire a virtuții sau a păcatului, precum, va
avea numărul fie un înțeles rău, fie un `nțeles de laudă, după
locul respectiv din Scriptură. In locul de față, numărul
șase înmulțit cu mai multe zeci, "adunându-se" cu cinci, alcătuit din unimi, dă numărul 185 (180+5) și arată
deprinderea facultăților naturale cu săvârșirea păcatului prin
simțuri, întrucât acest număr se află în locul prezent din
Scriptură în înțeles rau. Pe această deprindere o ucide
prin rațiunea dumnezeiască a cunoștinței, ca printr-un înger,
mintea, care se întemeiază mai mult pe rugăciune, decât pe
propria putere, si socotește numai pe Dumnezeu drept cauză
a oricărei izbânzi și a oricărei biruințe asupra diavolului.
Scolie: Numărul 5 repezintă simțurile, numărul 6 fiind alcătuit din 2x3,
reprezintă cele trei puteri (facultăți) sufletești. "Legarea",
"adunarea", sau „`mpreunarea" acestor numere reprezint ă o unire tot
mai deplină. Lor le corespunde "alăturarea", "adăugarea" și
"combinarea" puterilor sufletești cu simțurile, de asemenea într-o
gradație. De pildă 5 „legat" cu 6, ca unimi simple, reprezintă simpla
"alăturare" potențială a simțurilor cu puterile sufletului; multiplul lui
6 "adunat" cu 5 (de pildă 180+5) reprezintă "adăugarea" simțurilor la
puterile sufletești și înseamnă deprinderea acestora de-a lucra prin
simțuri. Iar multiplul lui 6 „împreunat" cu multipul lui 5, reprezint ă
"combinarea" puterilor sufletești cu simțurile în sinteza deplină a
împlinirii faptei bune sau a păcatului, în baza potentei și a deprinderii
Prin "legarea" numerelor înțelege enunțarea
numerelor simple până la 10, deosebindu-se prin conjunctia
"și"; de pildă 6 și 5. Ea arată destoinicia potențială de a
lucra virtutea sau păcatul, după cum se vorbește în Scriptură
despre astfel de numere în sens bun sau rău. Prin
"adăugarea" unui număr înțelege adaosul unui număr
simplu, const\t\tor din unimi, la un număr înmulțit în sine
însuși. ~n acest caz, iarăși se deosebesc prin conjuncția "și",
de pildă: șasezeci-și-cinci, sau o sută optzeci și cinci, cum e
numărul nostru. Ea arată nu numai destoinicia de a lucra
prin simțuri, ci și deprinderea de a săvârși virtutea sau viciul
prin simțuri. Iar prin "împreunarea" numerelor, înțelege
întâlnirea numerelor înmulțite în ele însele, care de
asemenea se deosebesc prin conjuncția "și"; de pildă 60 și
40, sau 500 și 600 și cele asemenea. Aceasta arată nu numai
destoinicia virtuală și deprinderea de a lucra, ci și lucrarea
virtuții sau a păcatului prin simțuri în baza deprinderii.
Prin urmare cel ce cunoaște sensul fiecărui număr până la zece,
va ști ce înseamnă în Scriptură fiecare număr, după cum se
leagă, se adaugă, sau se împreună. Unitatea (1) înseamnă
neamestecarea, doimea (2) deosebirea, treimea (3) egalul și
inteligibilul, patru (4) indică lucrurile sensibile, cinci (5)
simțurile și cercul, (6) șase activitatea și desăvârșirea, șapte
(7) rotunjirea și neamestecarea, opt (8) stabilitatea și
nemișcarea, nouă (9) hotarul între materie și formă, sau între
cele sensibile și simțire, zece (10) atotplinul.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|