View Single Post
  #6  
Vechi 15.05.2009, 10:42:52
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit continuare si 300, 100, 60, 43360, 6

Iar numărul de trei sute înfățișează aici ideea
Providenței, întâi pentru că prin forma literei care îl
indică,e închipuită puterea care, venind de sus, străbate
cele de jos și cuprinde extremitățile celor două laturi, prin
ceea ce se arata Providența care strânge totul în chip negrăit.
Al doilea, pentru că acest număr a fost cinstit prin chipul
crucii, pe care s-a săvârșit taina cea mare, cea dintâi și cea
ascunsă a Providenței. Căci taina întrupării lui Dumnezeu a
fost un mod de lucrare negrăită a Providenței. Poate că în
acest semn al crucii și al numelui Celui ce a fost pironit pe
ea pentru noi a îndrăznit marele patriarh Avraam, când a
ieșit și a biruit puterile vrăjmașe indicate prin regi. Caci se
spune că a ieșit cu 318 slujitori, adică cu acest semn și cu
numele lui Iisus. Pentru că de multe ori Scriptura
descoperă celor curați gândul ei prin forma literelor.
Iar dacă vrea cineva să cunoască gândul Sfintei
Scripturi și din număr, va afla că și așa prin el se indică
Providența. Caci lucrarea Providenței constă nu numai în a
păstra firea cu existența nemicșorată, ci și în a face să nu-i
lipsească nimic pentru a deveni fericită prin har (~n grecește numărul 300 e notat prin litera T.)Deci adăugând cineva la două sute o sută, capătă trei sute. Iar prin
acest număr se indică natura și virtutea. Natura este indicată
prin numărul două sute, ca una ce constă din materie și
formă. Căci materia este împătrită pentru cele patru
elemente ale ei, iar forma este încincită pentru simțurile care pun pe frământătura materiei tiparul formei. Inmulțind acum pe patruzeci cu cinci, sau pe cincizeci cu patru,
căpătăm numărul două sute. Iar numărul o sută înseamnă
virtutea desăvârșită, ca unul ce cuprinde decada poruncilor
dumnezeiești înzecită. La aceasta ajungând Avraam, devine
tată al marelui Isaac, căci fiind mort după fire s-a făcut după
duh născător al vieții și al bucuriei. Deci adăugând la două
sute o sută, capeți numărul trei sute, care indică Providența
ce susține firea în tendința ei spre fericire.
Iar numărul șasezeci înseamnă puterea naturală
care împlinește poruncile și s-a desăvârșit prin rațiunile
virtuților. Căci numărul șase înseamnă puterea de activitate
a firii, ca unul ce constă din părțile proprii. Din această
pricină s-a scris că și Dumnezeu a facut lumea în șase zile.
Iar numărul zece arată desăvârșirea virtuții prin împlinirea
poruncilor. Prin urmare numărul șasezeci indică
limpede puterea naturală care primește rațiunile
dumnezeiești aflătoare în porunci.
Așadar cele patruzeci de mii adăugate la trei mii
trei sute șase zeci indică rațiunea desăvârșită a virtuții, taina
venerată a Teologiei, ținta adevărată a Providenței și puterea
de activitate a firii care a fost îmbunătățită prin virtuți. Deci
cel ce și-a eliberat, prin duh, mintea de trup, de simțuri și de
lume, iese din ele, părăsind amestecarea și confuzia lor,
ca cei de odinioară Babilonul; el zorește spre cetatea de sus,
având mintea desprinsă de orice afecțiune față de ceva.
"Iar robii și roabele acestora, șapte mii trei sute
șapte", Legea spune despre robi și despre roabe: Robii și
roabele dintre Evrei să slujească șase ani, iar într-al șaptelea
să fie lăsați slobozi. Iar robii și roabele de alt neam să
slujească în veac". "Veac" socotesc că numește anul al Robul evreu și roaba evreică sunt rațiunea și cugetarea,care slujesc filosofului ce se îndeletnicește cu
făptuirea șase ani, ajutându-1 să iscodească tot ce contribuie
la frumusețea morală și la modurile virtuții. Căci rațiunea și
cugetarea slujesc oricui se îndeletnicește cu făptuirea ca un
rob și o roabă, iscodind și creînd modurile activității
virtuoase. Și toată puterea lor e îndreptată împotriva
duhurilor răutății, care se opun făptuirii morale. Ducând
așadar la îndeplinire filosofia lucrătoare, pe care a indicat-o
numărul "șase" al anilor (căci s-a spus că numărul "șase"
înseamnă filosofia lucrătoare),rațiunea și cugetarea sunt
lăsate slobode ca să se reîntoarcă contemplarea
duhovnicească a rațiunilor din lucruri, care sunt înrudite cu
ele. Ele au ajuns atunci la anul al "șaptelea", adică la
deprinderea nepătimirii. Căci patimile au fost subjugate
prin multa osteneală a rațiunii și a cugetării unite cu ea și de
aceea au ieșit și s-au depărtat de la suflet.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote