View Single Post
  #9  
Vechi 15.05.2009, 10:56:46
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit 845, 5525, 1000, 3000, 318, 100, 60, 7307

Dar să revenim la numărul catârilor Iudeilor
sloboziți din robie și să privim după putere la sensul
spiritual din el. "Catâri, zice, erau opt sute patruzeci și
cinci". Numărul acesta indică nepătimirea desăvârșită a
minții față de cele sensibile și de simțuri, în temeiul
deprinderii de a nu rodi păcatul, adică a deprinderii de a nu
naște păcatul. Căci numărul "opt sute", luat în înțeles de laudă,
înseamnă nepătimirea caracteristică a veacului viitor,
numărul "patruzeci" indică lucrurile sensibile, iar "cinci"
indică simțurile.

"Iar asini, cinci mii cinci sute douăzeci și cinci".
Asinul este trupul care slujește sufletului, purtând
poverile și ostenelile faptelor pentru dobândirea virtuții; cu
alte cuvinte, deprinderea virtuoasă a trupului. Tot astfel de
asini au avut fiii marelui lacov de au putut aduce din Egipt
în pământul făgăduinței grâul trebuincios hranei, adică
cunoștința duhovnicească, adunată din contemplația naturii
ca din Egipt și închisă în sacii cugetărilor, pe care îi pun prin
făptuire deasupra trupurilor, transportându-i spre viața
viitoare.

Numărul o mie este unitatea, ce nu mai are
lipsă de desăvârșire. Căci el cuprinde rațiunea cea mai
deplină a unităților dinainte de el, ca și pe a lui însuși. De
aceea și când e înmulțit dă iarăși o unitate și nu o decadă.
Când rezultatul înmulțirii numărului o mie este o unitate,
cum zic cei ce au pătruns în înțelesul numerelor. Pe drept
cuvânt deci treimea miilor înseamnă învățătura teologică
despre Treime, pe care cel ce o posedă împreună cu
desăvârșita virtute părăsește Babilonul spiritual.
Litera "Tau" (T) este semnul crucii, păstrând
în forma ei înfățișarea crucii. Iar "Iota" (I), ca literă inițială a
lui lisus, adică numele înfricoșat. "Ita" (H), ca inițială și ea,
exprimă fermitatea virtuții. Patriarhul Avraam,
transformându-le tainic pe acestea în număr, a ieșit cu
îndrăzneală împotrivă puterilor vrăjmașe, având trei sute
optsprezece slugi, adică toată învățătura teologiei,
simbolizată prin trei sute (T), taina negrăită a întrupării
Cuvântului, reprezntată prin zece și modul desăvârșit al deprinderii neclintite în virtute, exprimat prin opt (H).
Toate acestea Scriptura le-a numit slugi născute în casă, ca
unele ce sunt roduri dumnezeiești după har ale inimii celui
ce le-a dobândit.

Numărul o sută este decada înzecită a poruncilor dumnezeiești.

Numărul șase este indicația desăvârșită a
existenței lucrurilor. Iar numărul zece înseaamnă putința
existenței fericite a lucrurilor. Deci înzecind cineva pe șase,
sau înșesind pe zece, capătă pe șase zeci, care arată starea
faptică a existenței fericite a lucrurilor.

Numărul șapte mii, care are aici un înțeles
bun, înseamnă viața vremelnică și prezentă, împodobită cu
virtute și cu rațiune. Caci dacă numărul o mie înseamnă
legea scrisă și naturală, după înțelesul ce l-am văzut când
am explicat miriadele, împodobind împreună viața celui
iubitor de Dumnezeu, este vădit că numărul șapte mii indică
toată viața de sub timp a iubitorului de Dumnezeu, păzită de aceste legi. Iar trei sute indică Pronia lui Dumnezeu, care
grijește de existența după fire și de fericirea după har a celor
providențiați. In sfârșit șapte simbolizează nepătimirea în
modurile de comportare. Deci cel ce prin puterile sale firești
își păzește viața nepătimașă, cum voiește Providența, având
șapte mii trei sute șapte robi și roabe, iese din confuzia și
tulburarea patimilor.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote