B. Noțiunea de boală psihică din perspectiva psihiatriei
1. Noțiunea
În psihiatrie boala se raportează la normalul mediu iar această stare include limite superioare și inferioare, fără ca subiectul să iasă din categoria normalului și să intre în categoria patologicului. Între aceste limite se cuprinde multitudinea de forme pe care o îmbracă personalitatea umană. Nu putem fundamenta personalitatea umană pe persoană deoarece în psihiatrie conceptul de persoană este slab pus în evidență, și nu îndeajuns de bine studiat. Astfel
Dicționarul Enciclopedic de Psihiatrie definește persoana ca "
ansamblu de manifestări care conțin, disimulat, o parte a psihismului colectiv și, în același timp , se constituie în iluzie a unei individualități."
Avem de-a face cu disimulări și iluzii, definiția fiind atribuită lui Jung. La fel, în continuare, se afirmă că "persoana nu are o realitate proprie"
[COLOR=#0000ff][2][/COLOR], că este "o formațiune de compromis între societate și individ" că în comparație cu realitatea ființei este "o realitate secundară, un artificiu, o aparență construită nu atât prin angajarea individului în cauză, cât prin participarea și exigențele celorlalți"
[COLOR=#0000ff][3][/COLOR]. Persoana este mai mult negată sau voalată decât studiată.
Fiind o realitate secundară și o disimulare a psihismului colectiv, psihiatria nu uzitează frecvent cu această noțiune, dar se concentrează asupra alteia, mai empirică, și anume asupra personalității. Orice deformare a personalității printr-o caracteristică ce depășește limitele normalității, întră în zona patologicului, și deci, în atribuțiile psihiatrie.
2. Personalitatea umană
Personalitatea se prefigurează ca noțiune empirică, care se încadrează clasificării și având un rol deosebit în prevenirea situațiilor de criză a psihicului uman. Iată cum definește
Dicționarul enciclopedic de Psihiatrie noțiunea de personalitate: "ansamblu de trăsături morale și intelectuale, de însușiri și aptitudini sau defecte care caracterizează modul propriu de a fi al unei persoane, individualitatea ei comparativ cu alte persoane."
[COLOR=#0000ff][4][/COLOR] Problemele încep încă de aici, căci corelând definiția personalității cu cea a persoanei care, așa cum am văzut nu are realitate proprie, este o iluzie a individualității, că este o parte a psihismului colectiv nu duce altundeva decât la confuzii sau libertăți neîngrădite lucru recunoscut chiar de psihiatrie astfel: "încercările de definire a personalității, ca și cel de circumscriere a conceptului, s-au lovit întotdeauna de dificultăți insurmontabile generate, pe de o parte, de complexitatea problemei, pe de alta, de insuficiența instrumentelor necesare abordării unui subiect care comportă o infinitate de unghiuri din care poate fi privit",
[COLOR=#0000ff][5][/COLOR] și, am zice noi, de prea puțin axarea acesteia pe noțiunea de persoană.
Ne află, așadar, într-un stufăriș de definiții și concepte. Vom încerca doar o mică trecere în revistă a acestora căci scopul lucrării noastre nu este cesta. Așadar, personalitatea este privită ca mod particular de manifestare a tendințelor și sentimentelor unui om (K. Jaspers), ca un ansamblu de sentimente, de aprecieri valorice, de tendințe și acte voluntare (K. Schneider), ca organizare dinamică a sistemelor psihice și individuale, care permit și determină adaptarea subiectului la condițiile sociale într-un mod propriu (G. W. Allport), ca
eu intim înconjurat de
eul social și, la periferie, de
eul public (K. Lewin), ca o structură ipotetică a minții care constituie viața persoanei și care include actele desfășurării interne (sentimente, fantezii etc.) sau externe (adaptare la mediu) (A. Murray), ca organizare dinamică a aspectelor cognitive, conative, afective, fiziologice și morfologice a individului (Scheldon), ca o sinteză a tuturor elementelor ce concură la conformația mintală a subiectului pentru a-i da o fizionomie proprie (A. Porot) etc.
Din cele arătate, în mare și sumar, mai sus, plaja de frecvență merge de la organic, social până la iluzie. Lucrul acesta e recunoscut chiar de psihiatrie. Totuși din toate aceste teorii se desprind trei caracteristici fundamentale ale personalității:
1. Un anumit grad de permanență, nici un fapt psihic nu poate fi descris ca străin sau în afara personalității
2. O dinamicitate căci personalitatea este o continuă și necesară transformare
3. O economie proprie căci în dezvoltarea sa, personalitatea este supusă în permanență unei continue determinări exterioare.
La fel, în general se acceptă faptul că personalitatea este compusă din elemente a căror natură este diferită și că este rezultatul unui proces genetic, nefiind un dat ci reprezintă procesul modelării în timp, corespunde mai mult unei organizări afective, că are o parte conștientă și una inconștientă. Astfel în anul 1910 Klages cita "4000 de termeni care puteau contribui la descrierea personalității", iar în 1951 se înregistrează peste 100 de definiții ale noțiunii.
În funcție de cele trei caracteristici puse în evidență, la ora actuală există mai multe teorii cu privire la personalitate:
1. Teorii obiectiviste (neobehavioriste) care "încearcă să explice fenomenele psihologice prin extrapolarea rezultatelor psihologiei experimentale și psihofiziologice".
[COLOR=#0000ff][7][/COLOR] Dezvoltarea personalității se pune pe seama reflexelor specifice învățării: pulsiunea, semnul, răspunsul și recompensa, accentuând rolul determinant al învățării precoce și al frustrărilor secundare.
2. Teorii psihodinamice care "analizează personalitatea ca o istorie a pulsiunilor primare, obținând o viziune longitudinală a individului, coerentă în dinamica ei."
[COLOR=#0000ff][8][/COLOR] Avem de-a face aici cu școala lui Freud, Jung, Lucan etc. Avem de-a face cu
Id-ul,
ego-ul și
super-ego-ul. "funcționarea corectă a ego-ului care-și utilizează energia pentru controlul id-ului și super-ego-ului este asigurată de o serie de mecanisme de apărare care îl ajută să evite angoasa generată de diferite conflicte. Aceste mecanisme ar fi: introjecția, proiecția, refularea, sublimarea, condensarea, fantezia."
[COLOR=#0000ff][9][/COLOR]
3. Teorii sociale care consideră mediul social și cultural ca factori predominanți ai organizării personalității. Aici se vorbește de "personalitate de bază" ca funcție a factorilor sociali, economici, axiologici, etico-morali, juridici iar acest fond psihologic comun ar cuprinde: tehnici comune de a gândi, explica și înțelege realitatea, sisteme de securitate și în plus un sistem comun de credințe, rituri, mituri.
Încă din început văzându-se multitudinea numărului de forme pe care le poate îmbrăca personalitatea umană, s-a încercat clasificarea lor pe anumite caracteristici predominante comune. Astfel au luat naștere psihotipurile ca "ansamblu al însușirilor psihocomportamentale care definesc un individ"
Încă din antichitate Hipocrate descrie 4 tipuri temperamentale: sanguin, melancolic, coleric și apatic. Astăzi există o sumedenie de psihotipuri în funcție de mediu, de datele biometriei, de datele antropometrice, de activitatea nervoasă superioară etc. Cert este că psihotipurile nu pot fi împărțite în pozitive și negative, în superioare și inferioare, și, tot atât de cert este că, psihiatria nu încearcă schimbarea temperamentului lucru pe care îl consideră imposibil, lucru tributar gândirii ei organico-deterministe.