Citat:
În prealabil postat de orthodoxia.i.thanatos
Un alt exemplu de canon de ordine interioara. Ca nu se aplica nu inseamna ca e si abrogat. Ca si mai inainte, problema preotului, dar nu inseamna nicidecum erezie. Pacat, totusi, ca nu se mai aplica...
|
Așadar, marele Ioan Gura de Aur neostenit îndemna poporul lui Dumnezeu așa numitul « λαὸς θεοῦ» la o împărtășire continuă spunând : « În zadar se face jertfa în fiecare zi, în zadar stăm în preajma jertfelnicului ; nimeni nu se împărtașește. Acestea vi le spun nu ca să vă împărtășiți pur și simplu, ci ca să vă faceți vrednici. Nu ești vrednic de jertfă, nici de Impărtășire ? Dar atunci nu ești vrednic nici de rugăciune. Auzi diaconul care stă și zice : Cît sunteti în penitență rugați-vă ! Toți cîți nu se împărtașesc sunt în penitență, ce mai stai ? Daca ești dintre cei ce sunt în penitență nu trebuie să te împărtășești, căci cine nu se împărtășește e dintre cei ce sunt în penitență. Pentru ce spune : Apropiați-vă cei ce nu puteti, să vă rugați !, iar tu stai cu insolență ? Iar dacă nu ești dintre aceștia, ci din cei ce pot să se împărtășească, cum de nu te îngrijești să faci așa ? Oare acest lucru nu e nimic pe pamânt ? Observă rogu-te ! Este o masă împărătească, îngeri slujesc acestei mese, e de fața însuși Împaratul, si tu stai gură cască» 5. Observăm din textul de mai sus, puterea cuvântului Sfântului Părinte și în general cuvintele întregii opere a ierarhului Ioan îl trădează că a făcut ucenicia la marele profesor de retorică Libaniu.
Din pasajul citat mai sus, putem evidenția faptul că Sf. Ioan nu propăvăduia o împărtășire cu tainele lui Hristos așa într-un mod indiferent de starea sufletească a credinciosului. Ci din contra promova o kinonie cu Trupul si Sângele lui Hristos în contextul prezenței unei stări de suflet înrădăcinată în relația agapică cu Hristos.
http://ortodoxstudent.wordpress.com/...a-euharistiei/