View Single Post
  #49  
Vechi 22.05.2009, 07:51:49
eduardd
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

[SIZE=4]De ce se dezleagă la pește în perioada Penticostarului[/SIZE]


Vineri, 22 Mai 2009

Miercurea și vinerea, în perioada Penticostarului (cuprinsă între Învierea Domnului și Duminica Tuturor Sfinților - prima după Rusalii), este „dezlegare la pește“. Aceasta reprezintă o problemă liturgică de actualitate, deoarece interesează pe mulți dintre credincioșii Bisericii noastre, în primul rând pentru faptul că această precizare liturgică a fost generalizată și introdusă în mai toate calendarele bisericești, începând din acest an. Lămuririle tipiconale indicate în „Rânduielile bisericești“, precum și celelalte mențiuni (ca de pildă, „dezlegările la pește“) din calendarul bisericesc au drept scop uniformizarea rânduielilor liturgice, menționate de altfel în diverse tipicuri, cărți bisericești sau de slujbă.


Gândirea strălucită a Sfinților Părinți poate fi sesizată chiar și în modul în care aceștia au știut să așeze rânduiala postului, plecând tocmai de la praznicul care aduce cu sine îndulcirea din toate „bunătățile cele pământești“ (cf. „Rânduiala mesei“, în Ceaslov, București: EIBMBOR, 2001, p. 133), și anume Învierea Domnului. Cât de uluitoare sunt îndemnurile Sfântului Ioan Gură de Aur din „Cuvântul de învățătură“ din „Sfânta și luminata zi a slăvitei și mântuitoarei Învieri a lui Hristos, Dumnezeul nostru“: „De este cineva binecredincios și iubitor de Dumnezeu, să se bucure de acest praznic frumos și luminat (...). De s-a ostenit cineva postind, să-și ia acum răsplata (...), intrați toți întru bucuria Domnului nostru: și cei dintâi, și cei de al doilea, luați plata. Bogații și săracii împreună bucurați-vă. Cei ce v-ați înfrânat și cei leneși, cinstiți ziua. Cei ce ați postit și cei ce n-ați postit, veseliți-vă astăzi. Masa este plină, ospătați-vă toți. Vițelul este mult, nimeni să nu iasă flămând. Gustați toți din ospățul credinței; împărtășiți-vă toți din bogăția bunătății. Să nu se plângă nimeni de lipsă, că s-a arătat împărăția cea de obște“. (Penticostar, București: EIBMBOR, 1999, p. 24-25). Dacă observăm cu atenție rânduiala Postului Mare (care precedă Paștile), dar și modul postirii în perioada Penticostarului (care începe cu Învierea Domnului), vom constata că cele două rânduieli liturgice sunt reglementate în funcție de importanța covârșitoare a marelui praznic. Cele legate de Postul Mare au în vedere pregătirea specială pentru întâmpinarea cuviincioasă a Învierii Domnului, iar cele din perioada Penticostarului scot în evidență bucuria imensă care cuprinde întreaga făptură odată cu Învierea. Asprimea Postului Mare pe de o parte, precum și „mângâierea“ din perioada Penticostarului (modul mai puțin aspru al postirii și „dezlegările la pește“, miercurea și vinerea) pe de alta își găsesc rațiunea în afirmația Mântuitorului: „Iar ei au zis către El: Ucenicii lui Ioan postesc adesea și fac rugăciuni, de asemenea și ai fariseilor. Iar ai Tăi mănâncă și beau. Iar Iisus a zis către ei: Puteți, oare, să faceți pe fiii nunții să postească, cât timp Mirele este cu ei? Dar vor veni zile când Mirele se va lua de la ei; atunci vor posti în acele zile“ (Lc. 5, 33-35). Așadar, am putea afirma că motivul primordial în baza căruia Sfinții Părinți au rânduit „dezlegările la pește“ miercurea și vinerea, în perioada Cincizecimii, adică până la Înălțarea Domnului și apoi până la Cincizecime și Duminica Tuturor Sfinților, îl reprezintă tocmai răspunsul Mântuitorului către cărturari și farisei (cf. Lc. 5, 33-35). De altfel, cele patruzeci de zile până la Înălțare sunt ultimele zile în care Mântuitorul - Mirele Bisericii - mai este împreună cu apostolii pe pământ.

Unitate în diversitate

Faptul că toți fiii Bisericii sunt chemați să se bucure de Înviere (atât cei ce s-au ostenit, cât și cei ce s-au ostenit mai puțin sau chiar deloc), după cum amintește Sfântul Ioan Gură de Aur, ne îndreptățește să susținem că diversele tendințe, potrivit cărora „dezlegările la pește“ în miercurile și vinerile Cincizecimii (indicate de râduielile bisericești) ar privi numai pe aceia care s-au ostenit și au ținut tot Postul, nu sunt deloc îndreptățite. Trebuie să amintim că, Biserica noastră a statornicit întotdeauna rânduielile sale cu dreaptă socoteală și cu iconomie (pogorământ), spre a trezi în conștiința credincioșilor marea grijă și iubire a lui Dumnezeu pentru om. Cu toate acestea, nu trebuie să ignorăm râvna acelor credincioși ai Bisericii, care, din diferite motive sau poate din dorința de a păstra „vechea pravilă“, aleg să țină rânduiala postului, chiar și în aceste zile de dezlegare. Atitudinea acestora din urmă, dar și aceea a credincioșilor care, potrivit indicațiilor din calendarul bisericesc, „dezleagă la pește“ în miercurile și vinerile Cincizecimii, sunt lămurite magistral de către Sfântul Apostol Pavel, care ne arată adevărata semnificație a postirii: „Dar nu mâncarea ne va pune înaintea lui Dumnezeu. Că nici dacă vom mânca, nu ne prisosește, nici dacă nu vom mânca, nu ne lipsește. Dar vedeți ca nu cumva această libertate a voastră să ajungă poticnire pentru cei slabi. Căci, dacă cineva te-ar vedea pe tine, cel ce ai cunoștință, șezând la masă în templul idolilor, oare conștiința lui, slab fiind el, nu se va întări să mănânce din cele jertfite idolilor? Și va pieri prin cunoștința ta cel slab, fratele tău, pentru care a murit Hristos! Și așa, păcătuind împotriva fraților și lovind conștiința lor slabă, păcătuiți față de Hristos. De aceea, dacă o mâncare smintește pe fratele meu, nu voi mânca în veac carne, ca să nu aduc sminteală fratelui meu“ (I Cor. 8, 8-13) (Apostolul din Duminica a XXXV-a după Pogorârea Sfântului Duh, a Lăsatului sec de carne). Ceea ce este foarte important de menționat în acest context este că libertatea credincioșilor de a alege una dintre cele două căi ale postirii trebuie să fie prin excelență rod al iubirii aproapelui, după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel: „... și grija de trup să nu o faceți spre pofte. Primiți-l pe cel slab în credință fără să-i judecați gândurile. Unul crede să mănânce de toate; cel slab însă mănâncă legume. Cel ce mănâncă să nu disprețuiască pe cel ce nu mănâncă; iar cel ce nu mănâncă să nu osândească pe cel ce mănâncă, fiindcă Dumnezeu l-a primit. Cine ești tu, ca să judeci pe sluga altuia? Pentru stăpânul său stă sau cade...“ (Romani 13, 14; 14, 1-4) (Apostolul din Duminica Lăsatului sec de brânză).
Reply With Quote