View Single Post
  #50  
Vechi 22.05.2009, 08:52:24
eduardd
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

„Rânduielile bisericești“ din calendar

Calendarul bisericesc, ca principiu liturgic, care hotărnicește limitele în care se desfășoară viața liturgică a credincioșilor (monahi și mireni), conține o seamă de precizări tipiconale și rânduieli bisericești care au drept scop uniformizarea rânduielilor liturgice, menționate de altfel în diverse tipicuri, cărți bisericești sau de slujbă. Inițiativa uniformizării rînduielilor și practicilor liturgice ale Bisericii noastre este îmbucurătoare și ea vine să împlinească nevoile credincioșilor dornici de a cunoaște pravila bisericească, de vreme ce aceștia nu mai au la îndemână și nu mai pot cerceta lesne tipicurile și diferitele cărți de cult sau pravile bisericești. Uniformizarea cultului implică, pe de o parte, păstrarea uniformității în tipic, iar pe de alta respectarea rânduielilor tradiționale, principii de care Sfinții Părinți au ținut întotdeauna seamă, pentru a nu se crea confuzii în rândul credincioșilor. De asemenea, Biserica a căutat dintotdeauna să îi pună în temă pe credincioși, prin diferite mijloace și metode, ori ce câte ori a îndreptat și generalizat practici liturgice și rânduieli bisericești. În ceea ce privește uniformizarea precizărilor tipiconale legate de zilele când are loc „dezlegare la pește“, aceasta s-a făcut în calendarul bisericesc sub diferite forme: atât prin menționarea directă, între paranteze, „dezlegare la pește“ sau utilizând ca semn grafic un pește (semnificația acestui semn va fi redată în unele calendare într-o legendă). În unele calendare bisericești (de perete) din acest an, „dezlegările la pește“ sunt indicate sub ambele forme. Trebuie să amintim că îndrumările privind „dezlegările la pește“, în perioada Penticostarului, nu apar în calendarele bisericești vechi, deoarece credincioșii Bisericii noastre erau bine informați, având acces la tipicuri și cărțile bisericești care cuprindeau aceste îndrumări tipiconale.

Actualitate și uniformizare

Referitor la precizarea „dezlegare la pește“ pe care o întâlnim în calendarul bisericesc, din păcate nu s-a scris foarte mult, deși modul înțelegerii ei a fost unul diferit. Spunem aceasta gândindu-ne în primul rând la indicațiile consemnate în calendarele diferitelor eparhii, în sensul că unele precizează anumite zile când „se dezleagă la pește“, altele nu. Ceea ce este însă foarte important de subliniat este faptul că modul înțelegerii acestei precizări liturgice este unul esențial și că uniformizarea acestuia era necesară, fapt pentru care, începând cu acest an, mai toate calendarele bisericești conțin îndrumări exacte privind „dezlegările la pește“ din cursul anului bisericesc.
De altfel, Biserica a gândit și a pregătit prin măsuri corespunzătoare nu atât introducerea acestor precizări, cât mai ales generalizarea acelor rânduieli pe care mănăstirile, dar și mare parte dintre preoții de mir, cunoscători ai pravilei bisericești, le-au păstrat dintotdeauna, cum ar fi, de exemplu, „dezlegările la pește“ în miercurile și vinerile Cincizecimii, potrivit Tipicului celui Mare al Sfântului Sava.

Principiul iconomiei în Biserică

Despre „dezlegările la pește“, indicate în așa-numitele „rânduieli bisericești“, ar trebui să spunem că ele fac parte dintre acele rânduieli care au la bază în primul rând principiul iconomiei (pogorământului), pe care Biserica îl aplică în anumite împrejurări. Cu toate acestea, anumite precizări tipiconale nu au fost aplicate și înțelese la fel în toate mănăstirile, lăsând astfel stareților posibilitatea de a hotărî în privința lor. În ceea ce privește „dezlegarea la pește“ în miercurile și vinerile din perioada Penticostarului, Tipicul cel Mare al Sfântului Sava, Ceaslovul cel Mare, Penticostarul, precum și alte cărți bisericești amintesc în unanimitate că, pentru monahi, „dezlegare la pește“ se face în fiecare luni din această perioadă, în miercurea înjumătățirii Praznicului Cincizecimii și la odovania Praznicului Învierii (miercuri înainte de Înălțare). Toate aceste dezlegări (pogorăminte) au la bază principiul iconomiei și ele au fost arătate în chip limpede de Părinții Bisericii; este vorba de ceea ce cărțile de cult numesc „mângâierea fraților“. În baza așa-numitului principiu al iconomiei, dar și al unui alt principiu („cum vrea cel mai mare“), stareții mănăstirilor puteau „dezlega la pește“ în miercurile și vinerile Cincizecimii și pentru monahi, lucru pe care, de altfel, îl exprimă lămurit și Tipicul Sfântului Sava: „... iar unii dezleagă și în celelalte miercuri și vineri ale Cincizecimii“. Acești „unii“ îi include în primul rând pe aceia care puteau să hotărască în privința acestor „dezlegări la pește“, adică pe stareții mănăstirilor.
Reply With Quote