Sufletul plantelor are numai puteri de nutritie,de crestere si de insamantare.
Sufletul animalelor pe langa puterile acestea de le au sufletele plantelor are puteri: "dorinta, adica manie si pofta si prin simtire si prin miscarea impulsiva"
Simtire adica prin cele cinci simturi prin care percepem realitatea.
Miscare impulsiva adica a ne misca mana,piciorul,capul si ce mai e si mai departe de aci si a ne misca de aici acolo.
Sfantul Ioan Damaschinul zice:
"omul comunica cu existentele neinsufletite, participa la viata celor nerationale si se impartaseste cu spiritualitatea celor spirituale".
Prin aceasta sufletul uman e mai presus de cel animal.Sufletul animal nu are "puteri" spirituale.
Iar zice Sfantul Ioan Damaschinul despre sufletul uman:
"
Trebuie sa se stie ca rationalul prin fire conduce irationalul. Puterile sufletului se impart in: putere rationala si putere irationala. Puterea irationala are doua parti: una care nu asculta de ratiune, adica nu se supune ratiunii, alta care asculta si se supune ratiunii. Partea neascultatoare si nesupusa ratiunii se imparte in facultatea vitala, care se numeste si puls, facultatea seminala, adica de nastere si facultatea vegetativa, care se numeste si nutritiva. Acesteia din urma ii apartine si facultatea de crestere, care da forma corpurilor. Aceste facultati nu se conduc de ratiune, ci de natura. Partea care asculta si se supune ratiunii se imparte in manie si pofta, indeobste, partea irationala a sufletului se numeste pasionala si apetitiva.
Trebuie sa se stie ca miscarea impulsiva apartine partii sufletului supusa ratiunii. Facultatea de nutritie, de nastere si pulsul apartin partii nesupuse ratiunii. Puterea de crestere, de nutritie si de nastere se numeste vegetativa, iar pulsul se numeste putere vitala. Puterile partii nutritive sunt patru: atragatoare, care atrage hrana; pastratoare, care tine hrana si nu permite sa fie eliminata indata; transformatoare, care transforma mancarea in humori; eliminatorie, care elimina si evacueaza prin anus ceea ce este de prisos."
(vorbeste mai mult Sfantul Ioan Damaschinul despre partea rationala a sufletului mai incolo la "Despre puterea de cugetare".)
Mai zice Sfantul Ioan Damaschinul:
"ingerii, insa, demonii si sufletele se spune ca sunt necorporali prin har si in comparatie cu grosolania materiei."
Nu vad pe undeva zis la Sfintii Parinti ca sufletele plantelor ar fi nepieritoare sau ale animalelor.
|