Subiect: BARBA
View Single Post
  #48  
Vechi 26.05.2009, 09:05:20
eduardd
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit


SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR – [COLOR=#FF00FF]BĂRBAȚII (purtarea lor)[/COLOR]
,,Femeile pe de-o parte se rugau în biserică și proroceau cu capul descoperit – căci pe atunci femeile proroceau – iar pe de altă parte bărbații purtau părul lung, ca unii ce petreceau în filosofie, și când se rugau prin biserici sau proroceau își acopereau capul, iar amândouă aceste abateri erau din legile elinilor. Deci fiindcă pentru toate acestea el îi sfătuise și fiind de față, și poate că unii au ascultat, iar alții nu au crezut, pentru aceea apostolul, ca un adevărat doftor, vine și prin epistola aceasta și îndreaptă păcatul.” (Comentariile sau Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni, omilia XXVI, p. 267)
,,Păi atunci când îl văd pe bărbat cu aurării, înfrumusețat, cu frizura aranjată, mirosind a parfum, îmbrăcat cu haine moi și cu mersul de femeie, luând aminte la desfătări, cum aș mai putea să-l numesc bărbat pe unul ca acesta, care și-a trădat noblețea firii sale și s-a potrivit firii femeiești? Căci dacă Pavel nu o socotește vrednică să se numere printre cei vii pe o femeie care face asemenea lucruri, ci o scoate din ceata celor însuflețiți și o așază cu cei morți, zicând că cea care trăiește în desfătări este moartă (I Tim., 5, 6), cum mai poate un bărbat care face acestea să mai fie numărat în ceata bărbaților, de vreme ce și o femeie care face așa ceva a pierdut viața ?” (Omilia aceluiași, rostită în biserica Sfintei Irina, despre râvna celor prezenți la biserică și despre ușurătatea celor care lipsesc și despre cântare; și că firea nu este pricină s-o oprească pe femeie de a apuca pe calea virtuții, în vol. Cateheze maritale, p. 77)
[COLOR=#FF00FF]BĂRBAȚII (se cuvine ca bărbații să se roage cu capul descoperit)[/COLOR]
,,Poate ar fi cineva aici în nedumerire și s-ar întreba în sine: Ce păcat poate fi a se ruga femeile cu capul descoperit, iar bărbații cu capul acoperit? Care anume păcat este, află de aici. Multe semne au fost date, atât bărbatului cât și femeii, deosebite unele de altele, unuia semne de stăpânire, celeilalte semne de supunere; pe lângă acestea, femeia să-și acopere fața și capul, iar bărbatul să aibă capul descoperit. Deci dacă acestea sunt semne sau simvoluri de stăpânire și de supunere, apoi amândoi păcătuiesc dacă amestecă rolurile și buna rânduială, trecând pe deasupra poruncii lui Dumnezeu și călcându-și rânduiala lor, bărbatul lăsându-se în micimea femeii, iar femeia răsculându-se asupra bărbatului prin felul de a se înfățișa. Că dacă nu este slobod a schimba hainele, nici femeia de a îmbrăca hlamidă, și nici bărbatul de a pune pe față farosul sau voalul, după cum zice: Să nu se îmbrace femeia cu haine bărbătești, nici bărbatul să se îmbrace cu haine femeiești (Deut. 22, 5), cu atât mai vârtos nu trebuie a le schimba.
Toate acestea s-au fost legiuit de oameni, deși mai pe urmă le-a întărit și Dumnezeu, celelalte însă – vorbesc adică de a se acoperi și a nu se acoperi – sunt de la fire. Și când zic fire, înțeleg pe Dumnezeu, fiindcă cel ce a făurit firea el este. Deci când răstorni hotarele acestea, privește câtă vătămare se face. Și să nu-mi spui că păcatul acesta este mic, căci este mare și prin sine însuși, fiindcă este nesupunere și neascultare. Dacă poate a fost mic, dar iată că acum s-a făcut mare, fiindcă este simvol a mari fapte. Cum că este mare, se vede din cele ce aduc atâta bună-rânduială în neamul nostru omenesc, poruncind în lume și stăpânului și celui stăpânit. Astfel că cel ce calcă aceste rânduieli toate le amestecă, și darul lui Dumnezeu îl trădează, în același timp și cinstea dată lui de sus o aruncă jos la pământ, nu numai bărbatul, ci și femeia. Căci și pentru femeie este mare cinste a-și ține rânduiala în care se găsește, după cum este și rușine ca ea să se răzvrătească.
Pentru aceea apostolul a spus acest lucru pentru amândoi, zicând: Tot bărbatul, rugându-se, sau prorocind cu capul acoperit, rușinează capul lui, și toată femeia, rugându-se sau prorocind cu capul dezvelit, rușinează capul ei, că totuna este ca și cum ar fi rasă (1 Cor. 11, 4-5). Erau pe atunci, după cum am mai spus, și bărbați care proroceau, și femei care aveau acest har, ca de pildă fetele lui Filip, ca și altele mai înainte ca acestea, despre care și Prorocul zicea de la început: Și vor proroci, zice, fiii voștri, și fiicele voastre vedenii vor vedea (Ioil 2, 28).
Deci pe bărbat nu-l silește a fi întotdeauna cu capul descoperit, ci numai când se roagă. Tot bărbatul, zice, rugându-se sau prorocind cu capul acoperit, rușinează capul său – pe când femeii îi poruncește a fi cu capul acoperit întotdeauna. Pentru aceea, spunând: și toată femeia, rugându-se sau prorocind cu capul dezvelit, rușinează capul său – nu a stat numai aici, ci încă a și deslușit pricina, zicând: că totuna este ca și cum ar fi rasă. Dar dacă a se rade este întotdeauna rușinos lucru, apoi se vădește că și a sta cu capul descoperit este rușinos totdeauna.
Și nu s-a mulțămit numai cu aceasta, ci încă a mai adăogat, zicând: Pentru aceea datoare este femeia să aibă învălitoare pe cap, pentru îngeri, arătând prin aceasta că ea nu numai în timpul rugăciunii trebuie a fi acoperită, ci mereu. Pentru bărbat el nu face vorbă de învelitoare sau acoperământ, ci numai de părul cel lung. A fi acoperit îl oprește numai atunci când se roagă, iar a-și lăsa părul lung îl oprește pentru totdeauna.” (Comentariile sau Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni, omilia XXVI, pp. 271-272)
Reply With Quote