,Că bărbatul nu este dator să-și acopere capul, chipul și slava lui Dumnezeu fiind (1 Cor. 11, 7). Aceasta este o altă pricină. Nu trebuie a-și acoperi capul nu numai fiindcă are de cap pe Hristos, zice, ci și pentru că stăpânește pe femeie. Stăpânitorul trebuie a avea cu sine simvolul stăpânirii când se înfățișează înaintea împăratului. Deci cum nimeni dintre stăpânitori (arhonzi) nu ar cuteza a se înfățișa înaintea celui ce poartă diademă fără cingătoare și fără hlamidă, tot așa și tu fără simvolurile stăpânirii, care sunt de a nu-ți acoperi capul și de a nu avea păr lung, să nu te rogi la Dumnezeu, ca să nu te batjocorești nici pe tine, și nici pe cel ce te-a cinstit. Același lucru s-ar putea zice și de femeie, fiindcă și dânsa se batjocorește când nu poartă cu sine simvolurile supunerii. Iar femeia, zice, este slava bărbatului. Deci stăpânirea bărbatului este firească. Apoi fiindcă a hotărât, el pune iarăși alte pricini, ducându-se până la întâia zidire și zicând astfel: Că nu este bărbatul din femeie, ci femeia din bărbat (1 Cor. 11, 8). Dar dacă a fi din cineva, aceasta este slava celui din care este, apoi cu atât mai mult când este icoană sau chip. Că nu s-a zidit bărbatul pentru femeie, ci femeia pentru bărbat (1 Cor. 11, 9). Iată aici a doua întâietate a bărbatului, sau mai bine zis, și a treia, și a patra. Întâia, că Hristos este capul nostru al bărbaților, iar noi cap femeii; a doua, că noi suntem slava lui Dumnezeu, iar femeia este slava noastră; a treia, că nu noi suntem din femeie, ci femeia din noi; a patra, că nu noi suntem făcuți pentru femeie, ci femeia pentru noi.” (Comentariile sau Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni, omilia XXVI, p. 273)
[COLOR=#FF00FF]
[/COLOR]
[COLOR=#FF00FF]BĂRBĂȚIA (adevărata bărbăție)[/COLOR]
,,[COLOR=#339966]Să nu îmi arăți că cineva este bărbat din aceea că poartă veștminte bărbătești și centură, nici din faptul că se poartă cu autoritate și înfricoșare acasă, ci vădește-mi că este bărbat din mintea lui cea iubitoare de înțelepciune, din aceea că își ține din scurt patimile, că biruie bolile sufletului său, că își cârmuiește și este stăpân în casa lăuntrică a inimii și nu se lasă dus încoace și-ncolo de gândurile cele fără de rânduială. Acest lucru îl face mai cu seamă bărbat. Iar dacă se ține de beții și de orgii și își pierde toată ziulica în ospețe și jocuri și discuții la un pahar cu vin și se face, sub tirania patimii, mai moale decât orice ceară, cum mai poți să-l numești pe unul ca acesta bărbat, de vreme ce este prins cu totul și rob vândut, dedându-se la toate patimile? Pe un astfel de om cu apucături femeiești și molatic și iubitor de desfătări, călcat în picioare de toți, oare mai este cu putință să-l pui în ceata bărbaților?[/COLOR] Sau nu știți că lupta și războirea noastră nu este cu oameni de o fire cu noi, ci cu puterile cele nevăzute, cu armiile demonilor, după fericitul Pavel? Că zice el: Lupta noastră nu este împotriva sângelui și a cărnii, ci împotriva începătoriilor și a stăpâniilor (Efes., 6, 12).
Acest lucru ține mai cu seamă de bărbat. Însă cel ce se împodobește, dar nu e plin de elan, cel ce se înfrumusețează, dar este lipsit de bărbăție, cum să stea în ceata de bătaie? Sau cum să fie numit bărbat un om cu o dispoziție lăuntrică mai moale decât orice femeie? Tot așa, după cum pe acesta nu l-aș numi bărbat, ci mai muieratic decât o femeie, la fel și o femeie plină de bărbăție poate fi mai tare decât orice bărbat, dacă mânuie armele cele duhovnicești și îmbracă platoșa dreptății, dacă își ia coiful mântuirii și își pune în față scutul credinței, dacă se încinge cu cingătoarea adevărului și ia sabia Duhului. Una ca aceasta, care strălucește înveșmântată cu armele, să stea în ceata de luptă. Căci este mai presus decât cerurile în cugetul ei și împrăștie oștile demonilor și nimicește tirania diavolului, alungă patimile și după ea rămân mai multe cadavre decât de pe urma războaielor, nu cadavre ale oamenilor, ci ale gândurilor necuviincioase.” (Omilia aceluiași, rostită în biserica Sfintei Irina, despre râvna celor prezenți la biserică și despre ușurătatea celor care lipsesc și despre cântare; și că firea nu este pricină s-o oprească pe femeie de a apuca pe calea virtuții, în vol. Cateheze maritale, pp. 77-78)
|