le postez si aici ;-)
1) Sf Ioan Gura de Aur (Omilie la Tit)
NIMIC ALTCEVA NU ESTE NECURAT, DECÂT NUMAI PĂCATUL,
LĂCOMIA SI CELE DE ACEST FEL, PE CÂND CELE APARENT NECURATE,
NUMAI CU NUMELE SUNT AȘA, NU ÎNSĂ ȘI ÎN REALITATE
Deci, iubiților, ce este necurat? Păcatul, răutatea, lăcomia, viclenia. „Spălați-vă, zice, curățiți-vă! Nu mai faceți rău înaintea ochilor Mei” (Isaia 1, 15-16), și iarăși: „Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule” (Psalmi 50, 11), și iarăși: „Plecați, ieșiți de acolo, zice, nu vă atingeți de lucru spurcat!” (Isaia 52, 11), fiindcă și observările acelea erau simboluri ale curăției. „De mort, zice, să nu te atingi” (Num. 19, 16), căci așa este păcatul: mort și împuțit. „Leprosul, zice, este necurat.”
Dar și păcatul este variat și de multe feluri. Cum că aceasta lasă a se înțelege, este învederat din cele ce urmează. Dacă lepra este întruna și pe tot trupul, acela este curat, iar dacă este numai pe o parte a trupului, acela este necurat. Ai văzut că variația și prefacerea este necurăția? Și iarăși, cel ce suferă de scurgerea seminței este necurat. Dar, tu gândește-te la cel bolnav de această boală cu sufletul, la cel ce aruncă semințele sufletului. Lei netăiat împrejur iarăși este necurat.
Ai văzut cum acestea nu sunt alegorii, ci tipuri sau închipuiri? Cel ce lucrează sâmbăta, adică cel ce nu este pentru totdeauna consfințit lui Dumnezeu, este bătut cu pietre, zice, este nimicit.
Să vedem acum câte feluri de necurații sunt.
Femeia lăuză, zice, este necurată. Dar, oare de ce? Spune-mi! Oare nu Dumnezeu a făcut sămânța și nașterea? De ce, dar, femeia lăuză este necurată, dacă nu cumva lasă a se înțelege aici altceva. Așadar, ce este aici? Dumnezeu a sădit în om evlavia, și de aceea sufletul său a fost îndepărtat de desfrânare.
Dacă aceea care a născut este necurată, atunci cu atât mai mult cea care desfrânează. Dacă acela care se apropie de femeia sa nu este atât de curat, cu atât mai mult cel ce se apropie de una străină. Dacă acela care a luat parte la înmormântarea cuiva este necurat, zice, apoi cu atât mai mult este necurat cel ce a luat parte la omor și război. Și, în fine, ar putea găsi cineva multe feluri de necurații, dacă ar voi să le adune pe toate, însă nu aceasta căutăm noi acum, ci totul se rezumă la sufletul nostru. Fiindcă sunt mai aproape de noi cele trupești, de aceea și apostolul despre acestea îl sfătuiește pe auditor, însă nu acum, căci nu trebuia a sta pe lângă tipuri și nici să stăruie în umbre, ci să facă uz de adevăr, și de acesta să se intereseze mai de-aproape.
Necurat este păcatul, și deci de acesta să fugim. „Ca de fața șarpelui fugi de păcat” că, de te vei apropia de el, zice, te va mușca”. (Înțelepciunea lui Isus Sirah 21, 2) Nimic nu este mai necurat ca lăcomia. Și de unde se învederează aceasta? Din înseși împrejurările ce o însoțesc. Căci ce nu întinează? Mâinile, sufletul, și chiar casa în care sunt puse cele răpite.
Nu numai desfrânatul este necurat, ci și alții mulți, și preadesfrânatul. Necurat este și acesta, ca și acela, nu atât pentru împreunare — fiindcă tot pentru acest cuvânt este necurat și cel ce se împreunează cu propria femeie —, ci pentru nedreptatea și lăcomia lui, căci l-a nedreptățit pe fratele său în cele necesare.
Ai văzut, dar, că răutatea este necurată? Cel ce avea două femei nu era necurat, și chiar David, care avea mai multe femei nu era necurat; dar când a avut-o pe una împotriva legii, a fost necurat. De ce oare? Fiindcă a nedreptățit, fiindcă s-a lăcomit.
Chiar și desfrânatul nu pentru aceea este necurat, fiindcă s-a împreunat, ci pentru felul cum el le nedreptățește pe femei. Dar și bărbații se nedreptățesc unii pe alții, având o femeie comună, și răstoarnă chiar și legile naturii, fiindcă a unuia singur trebuia a fi acea femeie. „Bărbat și femeie, zice, a făcut (pe om)”, și iarăși: „și vor fi amândoi un trup” (Facerea 1, 27; 2, 24), adică nu mai mulți, ci: „amândoi un trup”.
Deci, și aici se vede nedreptatea, și de aceea faptul este rău și necurat. Mânia iarăși când trece peste hotarele sale, îl face necurat pe om, nu pentru mânie, ci pentru modul în care se produce. „Oricine se mânie pe fratele său, zice, vrednic va fi de osândă” (Matei 5, 22), așa că pretutindeni, oricine dorește mai mult, este necurat, fiindcă aceasta se zămislește din lăcomie și nesaț.
Să priveghem, dar, vă rog, și să devenim curați prin curăția cea adevărată, ca astfel să ne învrednicim a vedea pe Dumnezeu, prin Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl si cu Sfântul Duh, se cuvine slava, stăpânirea și cinstea, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
|